Naar buiten gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Naar buiten gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 13:19

Dag mede-bokkers!
Ik heb mijn paardje bijna een jaartje, en in dat jaar zijn we al geregeld buiten gaan uitstappen aangezien hij niet verkeersmak was/is, rustig opbouwen en laten wennen aan alles, maar dan mét andere paarden bij waarmee hij ook in het weiland stond ed.
Nu dat ging goed. Hij is nog jong, dus ik wil ook graag alleen naar buiten kunnen, zonder problemen. Dit lukte dan ook 3x, bij de 4 keer verschoot hij zo hard van vogels die wegvlogen uit een weiland, dat hij met zijn achterste been de prikkeldraad raakte.. Hij schoot weg, richting de stalling, en ik kreeg hem niet meer stil (was al dravend) uiteindelijk heb ik 'm maar laten doen, maar wel op z'n gemak gesteld met stem en zit. Uiteindelijk stapte hij, wel zenuwachtig, maar hij stapte. Meteen naar stal gegaan om te kijken of hij bloedde, .. Gelukkig was alles in orde!

Enkel krijg ik hem sindsdien niet meer alleen naar buiten.. Ik ben ondertussen ook verhuist van stalling doordat er een aantal problemen waren. (pb hiervoor bij intresse) Wat nog niet lang geleden is, en ik daar eigenlijk nog niet echt iemand ken, er is wel 1 groep die steeds naar buiten gaat, maar dat is tijdens mijn schooluren, dus kan ik onmogelijk mee.

Iemand een idee hoe ik hem toch naar buiten kan krijgen? Aan de hand is ook geen optie, heb dit gisteren (woensdag) geprobeerd, en hij maakte zich zodanig sterk op de parking dat ik maar rechtsomkeer heb gemaakt, aangezien ik het iets te gevaarlijk vond..

Heb ook gedacht om schriktraining te doen met hem, gewoon op mezelf -met volwassene bij-, met luide muziek, paraplu's, zeilen, .... Iemand nog ideeën?

Alvast bedankt!

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:44

Is het mogelijk om samen met een ander paard naar buiten te gaan en dan heel langzaam aan voorop te gaan lopen. Hij moet weer leren om te durven. Op deze manier heeft hij toch steun aan een ander paard, maar moet het toch zelf een beetje doen.

Succes.

LOLLYYwood

Re: Naar buiten gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 21:41

Momenteel niet.. Zoals ik al aangeef in mijn OP, er is wel een groep die gaat wandelen op stal, maar dit is tijdens mijn schooluren.. Als ik dan weer kan, kunnen zij niet door hun werk, avondschool, ...

Zou het eventueel uitmaken om iemand anders mee te nemen? gewoon als persoon, op een fiets of te voet? Hij is niet bang voor fietsen daar heb ik hem al genoeg mee laten kennis maken, rond hem fietsen al bellend en roepend/lachend maakt hem allemaal niks uit :)

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:50

Je paard is geschrokken en jij bent misschien ook onzeker geworden. Ga eerst oefenen in de bak met netjes meelopen aan de hand. Hij moet netjes schuin achter je lopen, stoppen als jij stopt, en gaan als jij het aangeeft. Daarna kan je gaan oefenen met spannende dingen, zoals je zelf al hebt bedacht. Bijvoorbeeld met zeiltje, plastic zakken en paraplu's. Veel belonen bij succes! Daarna kan je naar buiten gaan. Kleine stukken eerst, stop voordat de spanning te veel is opgelopen. Breid het vervolgens uit. Ik raad je de eerste dvd van Paralli aan: http://www.parelli.nl/parelli.php?subnav=starting of een boek over grondwerk. En natuurlijk(grondwerk) les, dat is het beste. Je paardje is jong, hij moet nog veel leren. Succes!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 21:52

Bedankt voor je tips! :) Ik ga gelijk mijn oude instructrice contacteren, zij geeft grondwerk lessen :)

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:04

Het beste is toch een ander paard meenemen maar als dat echt niet gaat neem dan in iedergeval een persoon mee! Het liefst te voet, mocht er dan iets gebeuren dan heb je gelijk een extra set handen. Wat je ook kan doen is bij het wandelen aan de hand een hengstenketting en/of een hoofdstel in doen zodat je in iedergeval meer controle heb. Je paard heeft duidelijk een trauma opgelopen wat ook terecht is. Geef het vooral veel tijd en geduld. Veel succes, ik hoop dat het goed komt!

zoeffoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:14

je kan hem met hengstenketting doen dan ben je sterker of als je gaat rijden naar buiten een martegaal of bijzetteugels doen of het je dat al geprobeert
(L) /3

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 21:58

@ muis_lover; bedankt, zal ik eens uittesten :)

@zoeffoekje; ik ga er geen hulpteugels in hangen om naar buiten te kunnen. Het moet voor mijn pony ook leuk blijven, ik stel hier een vraag met de bedoeling dat ik tips krijg om hem naar buiten te krijgen zonder dat het levensgevaarlijk wordt.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 08:30

je geeft aan dat je nog niet echt iemand kent, misschien kun je een beetje kennismaken met wat mensen en dan zo vragen of hun paarden mak zijn buiten of jij misschien een keertje mee mag? al snap ik ook wel dat je dan ook een beetje bang kan zijn omdat je die mensen niet kent?

mijn pony wou eerst ook niet alleen het erf af, en ik moet zeggen bij mij werkt een fietser voorop echt prima :) hij vind dan nog best wat dingen eng maar als die fietser maar doorfietst gaat mijn pony er wel achter aan. Al hoeft dit natuurlijk niet bij alle pony's/paarden te werken....

succes nog ermee!

fabio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 08:57

ik ben ook bezig om die van mij aan buiten te laten wennen.
Ik zit er nog niet op maar wandel veel met hem, ik doe gewoon zijn hoofdstel om met longeerlijn eraan zodat ik net iets meer te vertellen heb, verder probeer ik zelf rustig te blijven en hem de tijd te geven ergens naar te kijken, als hij iets spannend vind dan praat ik gerustellend en stap rustig verder.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 10:42

@ Felien_Kyra ; gister goed gesprek gehad met meisje op stalling, met dezelfde leeftijd als mij :) heeft ook een eigen paardje die zo mak als een lammetje is buiten, maar die staat bij haar in de buurt.. Ze is wel al een tijd aan het overwegen om haar paardje bij ons te stallen, wat dus super zou zijn! :)

met een fietser ga ik ook eens proberen, als hij al een paar keer met mij aan de hand naar buiten is gegaan :)

Bedankt!

@ fabio ; Longeerlijn is misschien nog wel een idee :) Maar ik ben bang dat als hij verschiet (hij vlucht, sommigen staat stil en draaien om ofzo, maar hij gaat echt weggalopperen) dat ik hem niet ga kunnen houden om 1 of andere reden.. Maarja, ga zoiezo wachten tot het wat beter weer is, zodat het niet meer hard waait enzo, dat zal ook een stuk schelen :)

edit; schrijffout weggehaald
edit2; toevoeging

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:30

Je bent, zoals ik begrijp, met name bang dat hij je voorbij rent. Gebruik daarvoor het volgende.
- begin ermee dat hij netjes RUIM schuin achter je loopt
- hij mag niet spontaan dichter bij je komen
- markeer je grens door met een zweep, carrot stick of touw te zwaaien
- zodra hij toch dichter bij komt, geef je een tikje op zijn borst en een stemcommando, bijv 'terug'!
- indien hij dat negeert, stop je, draai je je om en doe je wat bij hem werkt om hen terug te zetten. Bijv springen, met een touw zwaaien

Bij dit alles geldt: ontspan zodra hij gehoorzaamt, maar maak jezelf groot zodra hij maar IETS te dicht bij je komt. Je moet voorkomen dat hij over de rooie raakt, want dan is het moeilijker om hem te laten gehoorzamen. Start met oefenen in de bak zodat hij je instructies begrijpt zonder dat er spanning is.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 13:10

Bedankt voor je tips!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:16

Met mijn verzorgpony heb ik hetzelfde probleem gehad. Bij hem helpt een een stangbitje met 2 teugels eraan geweldig. Door er 2 teugels aan te doen is het een trensje als je de bovenste teugel hebt, maar zodra hij bedenkt er vandoor te gaan heb je toch een soort van noodrem. Dit werkt dermate goed dat ik de onderste teugel eigenlijk niet nodig heb en zo toch ontspannen kan rond rijden.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 13:33

Heb geen ervaring om met 2 teugels te rijden..

MaximeFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:00

Ann_moi schreef:
Met mijn verzorgpony heb ik hetzelfde probleem gehad. Bij hem helpt een een stangbitje met 2 teugels eraan geweldig. Door er 2 teugels aan te doen is het een trensje als je de bovenste teugel hebt, maar zodra hij bedenkt er vandoor te gaan heb je toch een soort van noodrem. Dit werkt dermate goed dat ik de onderste teugel eigenlijk niet nodig heb en zo toch ontspannen kan rond rijden.

waar kan je zn stang bit kopen ? zoek er echt al heel lang naar

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:29

Ik zou maar eerst eens rustig de tijd nemen om je pony te laten wennen. Je schreef dat je net verhuisd was. Dat kan een behoorlijke indruk maken op je pony; zijn vertrouwde omgeving weg, zijn vriendjes weg, nieuwe stal, nieuwe mensen, nieuwe vriendjes. Ik snap dat je graag naar buiten wilt, maar je bent niet genoeg leider voor je pony. Ook dat zul je moeten opbouwen, zodat de pony weer vertrouwen krijgt in jou. Ook moet hij de omgeving weer leren kennen. Geduld!
Kan je ook niet in het weekend een keer met iemand van stal mee naar buiten? En als jouw pony schrikt en keihard weg galoppeert, is het nog niet veilig om naar buiten te gaan, zolang jij dan niet je pony de baas bent. Hoe vervelend dit ook klinkt.