Paard zadelmak maken met dummy, wat vind jij??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Paard zadelmak maken met dummy, wat vind jij??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 10:23

Zadelmak maken zou veiliger worden, voor zowel ruiter als paard. Dat is tenminste het doel van de Ardall SR2 (€620,-). Maar wordt deze belofte ook waargemaakt? De bekende paardenafrichter Gert van den Hof test de dummy voor Bit.

Door het horizontale kussen lijkt de Ardall qua vorm op een mens. Aan het kussen zit een veer met daaromheen een rechthoekige ‘rug’. De dummy heeft ‘schouders en een hoofd’ die je kunt neerklappen of rechtop zetten. Verder zijn er nog twee losse benen, die je kunt aangespen aan het ‘onderlichaam’. De laarzen van de pop kun je in de beugels steken. Het bovenbeen is niet opgevuld, het ziet er daarom meer uit als een lege broek, dan als een been. De voeten zijn wel gevuld en hangen keurig naar beneden.

We testen twee paarden. Voorafgaand aan de test gebruikte Van den Hof de dummy al een keer bij de paarden, om wat ervaring op te kunnen doen. Uit voorzorg kiest Gert eerst een oudere merrie van elf jaar. Na een aantal rondjes longeren wordt de Ardall op het zadel van de merrie vastgezet. Dat gebeurt met een extra buiksingel. Het hoofd en de schouders blijven nog even achterover geklapt zodat het geheel zo’n vijftig centimeter hoog is. Het gewicht van de dummy is zo’n vijf tot zeven kilogram. De merrie reageert best braaf, maar als het hoofd er door Gert op gezet wordt – hij doet dit tijdens het longeren door met een extra longeerlijn het mechanisme te bedienen – schrikt de merrie heel erg en galoppeert even paniekerig in de rondte. Na de eerste paniek wordt de merrie nog wat langer gelongeerd.

Benieuwd hoe de Ardall uit de test komt? Lees de uitslag in Bit 203. Deze editie ligt nu in de winkel.
Bron: Horses / Bit

Klik hier voor het filmpje.
http://horses.nl/videos/zadelmak-maken- ... map=%5B%5D

Mijn persoonlijke mening? Zeer onprofessioneel voor een professional. Hulpje word bijna ondersteboven gerend, longeerder gaat op zijn gezicht, paard breekt los. En dan vooral héél hard en nerveus HÓÓÓÓ!!!! blijven roepen, daar zal het paard van ontspannen. Ze zijn zelf veel te gespannen. Ik vind dat men zelf ontspannen moet zijn binnen dit proces, dat men een paard vertrouwen moet geven en moet kunnen kalmeren indien nodig. In plaats van de fotograaf attenderen op de stress die van het gezicht van het paard af te lezen is terwijl je krampachtig het touw vasthoudt (en het paard voor zijn gevoel geen kant uit kan omdat hij tegen de bakrand word gezet) zou hij het paard moeten kalmeren en belonen voor het feit dat het stilstaat en dit ondergaat. Maaroed, dat zijn voornamelijk punten ten aanzien van de mensen ;)

Wat betreft de dummy zelf, het is een aardig idee dat het paard kan wennen aan een gewicht in het zadel (al weeg de dummy bijna niks), de lengte en de benen langs de buik. De dummy beweegt echter wel behoorlijk tegen het ritme in, waardoor het paard er naar mijn idee meer last van ondervind, aan de andere kant, zal een echte ruiter in dat opzicht alleen maar meevallen. Ook is het erg fijn dat de dummy in etappes is uit te klappen, waardoor het paard in verschillende fases aan het gevaarte kan wennen. Het feit dat de dummy in alle omstandigheden blijft zitten is ook zeker een dik pluspunt. Toch gaat mijn voorkeur uit naar een echte ruiter die het dier kan aanvoelen en visa versa. Die mét het paard mee beweegt. Voor zogenaamde probleemgevallen zou een dummy echter wel een uitkomst kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 14-02-13 11:01, in het totaal 4 keer bewerkt

micksage

Re: Paard zadelmak maken met dummy, wat vind jij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:38

het is wel een idee

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 10:40

Het enige voordeel wat ik zo snel zie, is dat de dummy blijft zitten ;)

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:51

ik vind het niet eens zon gek idee hoor! ja het 2e paard is bang maar op een gegeven moment zie hem toch in zekere zin accepteren. mooi ding voor de eerste beginselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:55

Ik vind het maar niks, je mist een ruiter die het paard kan kalmeren of evt een hulp kan geven.
Ik zou het alleen toepassen bij paarden die de ruiter echt niet accepteren, dus dan ipv breken op deze manier.

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:57

Heb nog nooit zo iets stoms gezien !!!!! Ik denk dat, als je bij de meeste jonge paarden met zoiets afkomt, je het al voor bekeken kunt houden ! OMG !!!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 11:00

Inderdaad Joolien, voor een echt probleem geval zal ik dit wel als een goed hulpmiddel kunnen zien. Ter voorbereiding op het normale inrijden.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:06

mijn paard is al jaren zadelmak maar gaat hier ook van rennen !

Die schimmel is gewoon hardstikke bang, als hij er zelf op gaat zitten gaat het beter.

Lijkt wel bij het eind van de bruine dat dat neusstuk hardstikke strak zit

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:12

Ik vraag me af wat een zadelmak paard doet wanneer je zoiets op zijn rug zet.
Denk dat mijn 21 jarige makke lammetje het ook niet zo leuk zal vinden

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 11:14

Mijn 22 jarige zou ook zeker een kansje wagen om de dummy wat stof te laten happen!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:18

Dat laatste paard wordt er alleen maar zenuwachtig van. Ik denk dat als een mens erop gaat zitten het beste is. Mijn pony zou dit ook niet leuk vinden denk ik.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:20

Ik zou het in ieder geval niet als standaard inrij methode gaan gebruiken. Alleen bij paarden die écht de ruiter niet accepteren en steeds er af gooien zou het misschien werken.
Maar wat anderen ook al zeggen, ik denk dat mijn zadelmakke paard die ruiter alle hoeken van de bak zou laten zien _O-

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:21

De pop maakt veel lawaai naar het geen ik hoor in het filmpje. Wat ik alleen niet snap, waarom direct die hulp teugel er aan als die er eenmaal op zit ?

Nu is zo een ding van 2kanten die pop, ik ben nog altijd van het meer geduld en stil aan dingen leren kennen dan in 1x in 1klap de hele boel krijgen.

* Die zou trouwens een cursus longeren kunnen gebruiken als ik sommige momenten in dat filmpje zie. :')
Laatst bijgewerkt door Lori op 14-02-13 12:00, in het totaal 2 keer bewerkt

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:21

Goed idee, slechte uitwerking. Een dummie hoeft helemaal niet zo'n slecht idee te zijn,
maar zoals TS stelt straalt degene aan het andere eind van het touwtje niet ontzettend veel rust uit.
Ook de plekken waar hij gaat staan en de manier waarop het paard kort wordt gehouden vind ik geen schoonheidsprijs verdienen. Neemt dus niet weg dat een paard wennen aan iets op zijn rug dat vreemd beweegt, zicht ontneemt en druk geeft zeker geen slecht idee hoeft te zijn - ik ken iemand die met zijn eigen pop mensen op een hele nette manier beleerd!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:23

Volgens mij levert zo'n ding meer paniek op dan nodig. Wat blijft dat heen en weer gaan zeg. Lijkt wel een boksbal. Zeer onrustige eerste ervaring. Misschien voor probleem gevallen inderdaad wel een uitkomst. Maar standaard gebruiken lijkt mij niet fijn.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:26

wat onproffesioneel bij het eerste paard, zonder longe met 2 touwen aan elkaar! idioot gewoon!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:30

ik ben het eens met Joolien , en trouwens , hiervoor
deden mensen ditzelfde al met stozakken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:30

Ik vind het niet eens zo'n gek idee. Vaak gebeuren er toch wel de ongelukken door dat mensen zonder pardon erop gaan zitten, en veel ruiters die nog nooit op een jong paard hebben gezeten reageren qua bewegingen ook zo. Die vliegen ook van links naar rechts in het zadel en vaak opeens niet meer in het zadel.

Kalmeren met de stem ligt er ook maar net aan, als er zo iemand opzit als hierboven beschreven dan gaat er vaker ook gegil mee gepaard. Lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Dus aan de ene kant zie ik er wel het voordeel van in, maar aan de andere kant ook weer niet.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 11:34

KimD, zo iemand hoort ook niet op een groen paard.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:34

KimD schreef:
Ik vind het niet eens zo'n gek idee. Vaak gebeuren er toch wel de ongelukken door dat mensen zonder pardon erop gaan zitten, en veel ruiters die nog nooit op een jong paard hebben gezeten reageren qua bewegingen ook zo. Die vliegen ook van links naar rechts in het zadel en vaak opeens niet meer in het zadel.

Kalmeren met de stem ligt er ook maar net aan, als er zo iemand opzit als hierboven beschreven dan gaat er vaker ook gegil mee gepaard. Lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Dus aan de ene kant zie ik er wel het voordeel van in, maar aan de andere kant ook weer niet.

Tja als je het tegen de door jou omschreven zadelmakmaak persoon afzet is de pop een veel beter idee :j

Ik vergelijk het meer met een handig iemand met zadelmak maken, die rust en kalmte uitstraalt, stil kan zitten en weet wat hij kan gaan verwachten ;-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:39

Aranel schreef:
Ik zou het in ieder geval niet als standaard inrij methode gaan gebruiken. Alleen bij paarden die écht de ruiter niet accepteren en steeds er af gooien zou het misschien werken.
Maar wat anderen ook al zeggen, ik denk dat mijn zadelmakke paard die ruiter alle hoeken van de bak zou laten zien _O-

Moet je zulke paarden willen rijden?

Zegt ze nu op het einde "deze is van peter cleeren"?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:54

Lottie84 schreef:
KimD, zo iemand hoort ook niet op een groen paard.

Maar het gebeurt wel heel veel, onder het mom van 'dat doe ik wel effe'. Nadat deze paarden volledig de mist in gaan door het zadelmak maken en 'inrijden' komen ze terecht bij een deskundige die vaak moet beginnen met paard ala Spirit! :') Vaak geen pretje om daar zomaar op te springen lijkt mij, dus dan lijkt zo'n dummy me wel een goede optie. Om vertrouwen terug te winnen, al dan niet gepaard met wat angst voor een korte periode.

micksage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:57

ik vind het opzich wel een goed idee
denk is aan al die grote stallen en zo worden die beesten ook niet meer in mekaar gemept of gedrogeerd
als de ruiter er op wil gaan zitten ook dat gebeurd regelmatig

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:23

Ik vind het idee wel goed, waarom een ruiter gebruiken voor het laten wennen aan "iets" op de rug, als dat ook door een pop kan. Hoe meer idioot die pop beweegt en hoe meer geluid het maakt, hoe gemakkelijker de overgang naar een ruiter daarna zal zijn. Nu ben ik wel meer voorstander om dat ding niet zomaar op de rug te binden, maar eerst (meer a-la-annemarie vd toorn) aan het paard te introduceren, zodat het weet wat er op de rug komt. Maar nu geloof ik ook dat paarden bij haar ook al zadelmak gemaakt worden dmv zo'n dummie (maar dan een eigen versie daarvan)?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 12:32

Dat klopt, er word veelal gebruik gemaakt van een zelfgemaakte dummy. Deze dummy is uiteraard de meest optimale uitvoering, hij word zeer goed bevestigd en heeft in grote lijnen de vorm van een mens. Dit in tegenstelling tot vele zelf gemaakte modellen.