Paard wil niet lopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouklindner

Paard wil niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 17:00

Ik heb echt een sirieus probleem waarvan ik niet meer weet wat ik moet doen.
Eigenaar van het paard weet ook niet waar het aan kan liggen.

Ik rij voor iemand een Tinker van 8 jaar. Toen ik begon met rijden stond deze op een stal waar ze weinig buiten kwamen en ging het rijden erg goed. Naarmate er spanningen tussen de mensen kwamen daar ging het paard ook tegenstribbelen. Dit ging zo ver dat het paard niet meer in de bak wou lopen. Longeren enz ging allemaal goed maar zodra je erop ging zitten weigerde ze om te lopen. Lekker over de dijk lopen enz vind ze wel allemaal leuk maar zodra je richting de bak liep stond ze stil.

Wij zijn toen verhuisd naar een andere stal (om meerdere redenen) en hebben haar 2 weken rust gegeven om te wennen en omdat er sneeuw lag. Toen ik haar voor het eerst daar in de bak wou rijden ging het hardstikke goed. Ik ben begonnen met alleen maar stappen omdat ik al heel trots was dat ze liep. Heb haar 15 min op beide hoefslagen laten stappen en ben toen gestopt. Na een week ben ik ook erbij gaan draven.. Dit ging moeilijk maar uiteindelijk lukte het wel. Maar het gaat nog steeds niet zoals zou moeten.

Als ik haar aandrijf om te gaan draven gooit ze haar hoofd in de lucht en gaat ze stil staan. Er is dan geen beweging in te krijgen. Ze reageert nergens op. Na 5 min stilstaan gaat ze dan wel weer stappen maar zodra je wil gaan draven gaat ze weer stil staan.

Wat kan ik hier aan doen? Ben echt ten einde raad..

Doubtless

Re: Paard wil niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:06

Dat ligt er aan of je het op de lieve of op de niet lieve manier op wil lossen.
Bij het inrijden van een jong dier staat er bij ons iemand met een longeerzweep in de bak, omdat ze moeten leren dat ze vooruit moeten. Er is vast ook wel een natural horsemanship manier, die tip zal iemand anders nog wel geven.
Als je zeker weet dat ze lichamelijk in orde is en weet wat je van haar wil zou ik iemand vragen om in de bak te komen staan.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:07

mmm, het lijkt dat jou paardje zodra je been geeft dichtslaat. niks meer willen doen.
Heb je een instructeur? Ga dan even samen na hoe jij zelf been geeft? Als een paard sensibel is en jij geeft net te ruw been voor haar gevoel slaan ze ook vaak dicht ( doet die van mij, ik probeer meer op zit mijn paard voorwaarts te houden) En ga even na hoe je zadel ligt, ook dat kan een heel stuk schelen als die weer even nagekeken wordt. En probeer zoveel mogelijk afwisseling te doen. Dus balkjes draven en pionnen slalommen. Dus probeer de bak iets leuks voor haar te maken. En wat ook helpt is praten tegen je paard als je aan het rijden bent dus al het positieve stimuleren en al het negatieve negeren. Maar zou als eerste toch even je zadel nakijken. Met een slecht passend zadel kan geen enkel paard fijn lopen. succces ermee

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:09

@Mala26: Als ik het goed begrepen heb loopt het paard helemaal niet. Balkjes draven, pionnen slalommen en het negatieve negeren lijkt mij dan nogal lastig...

Anouklindner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 17:14

@Doutbless: Het probleem is dat ze ook niet op zweepjes reageert. We hebben echt alles al geprobeert. Al jaagt iemand haar op ze blijft gewoon stil staan.

@mala26: Ze loopt helemaal niet dus balkjes draven en pionnen heeft allemaal geen nut. Ik geef absoluut niet ruw been. Het zadel ligt goed. Het is een boomloos zadel wat ze nog niet zolang heeft. De eigenaar heeft samen met een zadelmaker gekeken en dit was het beste zadel voor haar. Ik praat altijd tegen haar. Ik beloon haar ook heel erg met m'n stem en hand langs haar hals als ze dus wel loopt. maar zodra ik rustig aandraaf is het over. Ook zijn de gangen haar geleerd met stemcommando's waardoor je eerst helemaal geen been nodig had maar hier reageert ze niet meer op.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:24

Dan zou ik haar eerst weer aan de longeerlijn (met jou erop) nemen, want als ze op je been en je stem niet vooruit wil, kan je niet zoveel :)
Kan het ook een stukje verveling zijn? Kan je in het bos wel gewoon draven?
Neem nu trouwens wel aan dat je al gecheckt hebt of haar lichamelijk niets mankeert.

Anouklindner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 17:26

Tango1979 schreef:
Dan zou ik haar eerst weer aan de longeerlijn (met jou erop) nemen, want als ze op je been en je stem niet vooruit wil, kan je niet zoveel :)
Kan het ook een stukje verveling zijn? Kan je in het bos wel gewoon draven?
Neem nu trouwens wel aan dat je al gecheckt hebt of haar lichamelijk niets mankeert.

Aan de longeerlijn wil ze wel lopen, maar zodra die dan los is, is het gebeurd. Wij lopen niet in het bos(langsdijken), maar buiten het terrein wil ze inderdaad wel draven enz.
Lichamelijk is alles gecheckt en er is niks aan de hand.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:31

Dan denk ik toch dat ze een 'gewoonte' heeft aangeleerd. Kan je iemand haar laten longeren terwijl jij erop zit? En dan heel geduldig zijn, niet als ze een paar keer de overgangen heeft gedaan, meteen de longeerlijn los. Echt een aantal keer alleen maar aan de longeerlijn trainen voor korte periodes. En met je stem belonen als ze het netjes doet.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:33

Mijn paardje is inderdaad ook heeeel koppig in de bak en wil niet lopen, op buitenrit doet ze wel normaal en loopt ze goed door!
Ik lees even mee hier!

Het helpt inderdaad wel om iemand met een longeerzweep in de bak te zetten (en eventueel aan de longeerlijn), tenminste dat hielp bij mij wel een beetje! (:
En vooral vaak trainen, zodat ze het gewend is.. Ik kon maar 1x in een paar weken een bak gebruiken, dus iedere keer ging ze me weer uittesten en iedere keer was het weer mis! Als je IEDERE DAG in een bak rijdt met longeerlijn en zweep, denk ik dat het wel beter moet gaan!
Laatst bijgewerkt door xxLady op 12-02-13 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anouklindner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 17:34

Dat zou inderdaad een oplossing zijn. Maar 9 van de 10 keer ben ik helemaal alleen op stal. Ik denk dat ik gewoon weer even de basis beginselen van het grondwerk op ga pakken en haar even laat weten wie de baas is enz. Helaas mogen we ook niet teveel longeren in de rijbak. Dit mag normaal in de paddock maar die worden nu gebruikt om de paarden in te zetten. Beetje raar maar dat heeft de staleigenaar bepaald.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:04

Ik ken het probleem, heb zelf ook zo,n tinker die dit heeft gedaan, is puur onzekerheid van het dier, ik zou het niet met een zweep oplossen en grotere hulpen of er iemand achter laten lopen, zoals de meeste het zouden doen, maar je kan je zweep ook op een andere manier gebruiken, vriendelijk blijven stalken , veel geduld hebben en belonen al is het maar als het paard al vooruit denkt, het is echt op te lossen, maar dat vergt even heel veel geduld, de mijne loopt nu als een trein en doet alles voor me.
Neem ook een instructrice die het karakter van het paard ziet en die weet dat je met dit soort paarden nooit grof moet worden, moet zo ie zo niet, maar vaak word gezegd geef hem maar flink van katoen, maar daar win je geen respect mee, los het op met tijd en geduld, pb me maar als je meer tips wil

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:15

Midgie ik ben wel benieuwd wat je bedoelt met 'vriendelijk blijven stalken'. Zou je dat uit kunnen leggen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:47

Met vriendelijk stalken bedoel ik hele kleinen hulpen, een paard voelt een vlieg landen, logisch dat hij op het geschop en verkeerd zweep gebruik gaat staken, wart overigens normaal gedrag is bij paarden,
Je kan zoveel verzinnen, net zolang met de zweep op het binnen achterbeen kietelen totdat hij reageert, een plasticje aan het uiteinde van je zweep en in de lucht zwiepen, hoef je het paard helemaal niet aan te raken zelfs, maar hoe groter de hulp en hoe grover, bij heel gevoelige paarden krijg je dan staak gedrag en helaas tussen de tinkers zijn er daar heel veel van en worden vaak te grof aangepakt omdat het een tinker is en hij eigenwijs is, nee is niet eigenwijs maar doodsbang , sommige kun je er idd doorheen slaan, maar die paarden hebben geen lol in het werk die krijgen een doodse blik onder het werken , die doen oogkleppen voor en berusten in hun lot en dat lot is vaal de lol van de ruiter, ik heb liever een paard wat graag voor me werkt en ook daar plezier in heeft.
Maar ja dat kost tijd en geduld , maar helaas hebben heel veel ruiters dat niet en gaan voor de kitsch en niet voor de kunst, ik ga voor de kunst en voor mij is het erg belangrijk om mijn paard vrolijk en open in het werk te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:11

Het klinkt mij in de oren alsof het paard het helemaal niet leuk vindt in de bak......

ik ga mee met Midgie, en beloon haar enthousiast, zodra ze reageert, met knuffels, kriebels, lovende woorden, en vraag in het eerst gewoon een rondje stappen in de bak. Belonen zodra ze gaat stappen.

Vraag niet ineens teveel, een rondje is eerst zat. En daarna doe je er nog een rondje bij, en dan nog een. Hou het klein, hou het simpel, niet een uur willen rijden gelijk. En dan beloon je haar, en ga je de bak uit, ga buiten uitstappen, zadel haar af en zet haar weer buiten/op stal/whatever.
Niet teveel willen. Daar gaat het imo vaak fout, mensen wíllen zoveel, leggen zoveel druk op het paard, dat het voor het paard zelf helemaal niet leuk is. Spanningen tussen mensen kunnen heel goed de reden zijn dat paard de bak niet leuk vindt, tel daar bij op de druk die er door de ruiter opgelegd wordt, niet zo raar dat ze niet meer wil toch?

Maak het dus weer leuk, en om te beginnen geef je kleine werkjes, kleine opdrachtjes die ze kan, en die ze ook niet moeilijk of eng vindt, zonder er druk op te leggen, alleen belonen als ze het goed doet, en dan mag ze ook stoppen met haar werkje. Dan kun je het spelenderwijs, groter maken, en ze zal het echt steeds leuker vinden.

trainerhes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:00

Hoi,

Je hebt een erg slimme tinker! Zijn actie door stil te staan als hij harder moet, werkt blijkbaar. Deze 'stimulans' kan hij dus prima volhouden daardoor.

Een kuddedier zoals een paard is afhankelijk van een leider die weet wat het beste voor hem is, dat is in de natuur ook echt van levensbelang. Op het moment dat je niet een echte leider bent in de ogen van je paard, is het voor hem niet meer dan logisch om niet naar jou, maar naar zichzelf te luisteren.

Een leider slaat of schreeuwt niet, maar is wel duidelijk, overtuigend en vooral consequent. Daar draait het nu dus om voor jou.
Om het verrassingseffect voor je paard wat groter te maken stel ik voor dat je begint met je leiderschap als je naast je paard staat, in plaats van erop. Grondwerken (freestylen) met hem, en zelf de 'taal' van de paarden leren te 'spreken', is de oplossing. Google even, of zoek hier op bokt, naar een goede instructeur hiervoor!

Heel veel succes!

Hartelijke groeten,

Hester Bransen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:39

trainerhes schreef:
Hoi,

Je hebt een erg slimme tinker! Zijn actie door stil te staan als hij harder moet, werkt blijkbaar. Deze 'stimulans' kan hij dus prima volhouden daardoor.

Een kuddedier zoals een paard is afhankelijk van een leider die weet wat het beste voor hem is, dat is in de natuur ook echt van levensbelang. Op het moment dat je niet een echte leider bent in de ogen van je paard, is het voor hem niet meer dan logisch om niet naar jou, maar naar zichzelf te luisteren.

Een leider slaat of schreeuwt niet, maar is wel duidelijk, overtuigend en vooral consequent. Daar draait het nu dus om voor jou.
Om het verrassingseffect voor je paard wat groter te maken stel ik voor dat je begint met je leiderschap als je naast je paard staat, in plaats van erop. Grondwerken (freestylen) met hem, en zelf de 'taal' van de paarden leren te 'spreken', is de oplossing. Google even, of zoek hier op bokt, naar een goede instructeur hiervoor!

Heel veel succes!

Hartelijke groeten,

Hester Bransen

Het stukje van slimme tinker heeft dus niks met natuur te maken, in mijn ogen is het een onzeker dier,
Ben het wel eens met het los werken en door respect en vertrouwen leiderschap gaan VERDIENEN, maar dat heeft niks met slim zijn te maken, maar met instinct .
Je hebt het over freestyle, dan weet je ook wat bevriezen is neem ik aan??
IK heb zelf een tinker van 169 staan die zelfs flauw kan vallen als iemand te ver zou gaan, is dat ook slim dan op de grond gaan liggen ??
Denk dat je als eigenaar of verzorger van een paard het dier moet leren kennen, echt kennen, dus zijn karakter , zijn gewoontes enz enz '
En er niet zomaar van uit gaan dat ze slim bezig zijn, want zo denkt een paard niet een paard doet het altijd om een rede en dat is overleven, je kan ze 24/7 opsluiten in een stal maar het instinct blijft, je kan ze breken maar het instinct blijft en daarom is een paard helaas de meeste te breken en helaas word dat nog elke dag gedaan omdat mensen denken dat paarden slim zijn, zeker zijn ze slim , maar anders slim dan wij mensen denken , een paard is eerlijk, mensen vaak niet, een paard vergeeft telkens maar weer,mensen vaak niet, hoe slim is dat? dat is overleven dus best slim, slim om zijn instinct te volgen, maar goed ook want als een paard net als wij zouden denken zouden ze veel slimmer zijn, als wij meer ons gevoel en minder ons ego zouden gebruiken in de omgang met paarden zou dat voor veel paarden een beter leven geven , dus miss moeten wij met zijn alle wat slimmer gaan denken en slimmer worden in de omgang met deze mooie machtige en vriendelijke dieren, helaas denken veel mensen dit met geweld te moeten doen en dat vind ik op zijn zachts gezegd niet slim, maar erg dom