Mike @ eerste B proef

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xTesslove

Mike @ eerste B proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 17:32

Hoi, ik zou graag rijtechnisch commentaar willen op mijn proef van afgelopen weekend.
We hadden 185 punten en een eerste plaats met deze proef.

Even wat over Mike:
Mike's echte naam is: Michael van Kortenhoef (Haron v/d Milt x Taruna), Hij is 4 jaar en door mij ingereden. Ik had zelf daar voor geen ervaring, dus ik ben erg trots dat we dit uberhaupt al kunnen samen.

Wat ik van de proef vind:
Ik ben in ieder geval blij dat hij beide keren in galop goed aansprong, want dat is voor ons vaak nog wel een probleem. Hij liep redelijk actief maar dat kon nog veel beter. Zijn aanleuning is nog niet lekker, hij loopt nog niet goed genoeg over zijn rug vind ik, en het is nog niet constant. Mijn handen vond ik netjes en mijn benen ook redelijk, alleen moet ik opletten dat ik mijn tenen niet naar buiten steek. Verder moet ik in de figuren en overgangen opletten dat ik mijn been er aan hou, hij valt er nog wel eens door heen. Ik rij bijna nooit met sporen, alleen nu wel voor mijn gemoedsrust. Jaaa ik weet het, daar zijn ze niet voor, maar als je goed kijkt zie je dat ik ze alleen gebruik bij de galop, en de ''middengangen'' verder rij ik altijd met kuit (kom uberhaupt niet bij zijn buik haha!).

Ik ben benieuwd! :Y)
( Hou het alsjeblieft opbouwend, graag tips, maar niet afkraken. Ik ben al hartstikke trots dat dit ons lukt. )

Nog wat fotos:

1) De bocht door, mocht beter naar binnen gesteld, verder wel oke.
Afbeelding

2) Hier begin van hals laten strekken
Afbeelding

3) Trots & tevreden
Afbeelding

4) Nog even met Dani & @Giorgio12 op de foto na de proefjes
Afbeelding

xTesslove

Re: Mike @ eerste B proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 17:55

Ohja, bij hals laten strekken kan ik de teugels volgende keer nog langer laten worden, en middendraf en stap mogen nog wel wat meer. Maar dat is best wel moeilijk, omdat hij dan een overgang wil maken, hier werken we aan.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 18:24

Oh & nog 1 ding, in de ''middenstap'' (die nergens op leek) zaten wat tactfoutjes.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:44

Netjes gereden en nette punten! Gefeliciteerd met je eerste WP :)

Probeer je figuren netter uit te rijden, vooral de grote volte in galop. Leek ovaal ipv rond :+
Ook zag ik je soms wat mee naar voren zitten tijdens het rijden van de overgangen, oa. het aanspringen in galop.

Misschien helpt het bij de middengangen om voor wat meer ruimte te geven. Je gaf nu wel input, maar van voren hield je het tegen.

Verder lekker blijven trainen aan de punten die je zelf al noemt en kilometers maken ;)

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 18:52

LhinnOlijf schreef:
Netjes gereden en nette punten! Gefeliciteerd met je eerste WP :)

Probeer je figuren netter uit te rijden, vooral de grote volte in galop. Leek ovaal ipv rond :+
Ook zag ik je soms wat mee naar voren zitten tijdens het rijden van de overgangen, oa. het aanspringen in galop.

Misschien helpt het bij de middengangen om voor wat meer ruimte te geven. Je gaf nu wel input, maar van voren hield je het tegen.

Verder lekker blijven trainen aan de punten die je zelf al noemt en kilometers maken ;)

Bedankt, en bedankt voor de tips :)

Ja dat naar voren ''vallen'' had ik ook al een of twee keer op mijn fnrs protocollen.. Ik heb een soort tik dat ik overdreven móét kijken of ik in de goede galop zit hahaha, als ik er even niet aan denk ga ik weer.. en dan het liefst aan beide kanten even checken.. :')

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:26

Haha, probeer te voelen of je goed zit ipv spieken of je goed zit. Misschien helpt een zitles, want het leek ook alsof je tijdens de andere overgangen wat voorover valt.

Wellicht helpt het ook als je je beugels een gaatje langer doet en hakken uitdrukken ;) :Y)

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 19:33

Oke, dankjewel!

Ik had mijn beugels eerst langer maar dan kwam ik al helemaal niet bij zijn buik als het voor een keer nodig was, en kwam ik niet zo goed meer uit het zadel. Ik druk meestal mijn tenen te veel uit, heb daar juist al een keer een aanmerking op gehad haha, moet nu een middenweg gaan zoeken. Oh dat voorovervallen, ja das slordigheid inderdaad, ik ga er op letten.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:40

xTesslove schreef:
Oke, dankjewel!

Ik had mijn beugels eerst langer maar dan kwam ik al helemaal niet bij zijn buik als het voor een keer nodig was, en kwam ik niet zo goed meer uit het zadel. Ik druk meestal mijn tenen te veel uit, heb daar juist al een keer een aanmerking op gehad haha, moet nu een middenweg gaan zoeken. Oh dat voorovervallen, ja das slordigheid inderdaad, ik ga er op letten.

De truc is eigenlijk dat je binnen- bovenbeen tegen het zadel moet 'plakken'. Als je dat doet ben je er al bijna, want je tenen draaien dan automatisch mee.
En die hakken, in het zand ermee :P Lees: net doen alsof je je hakken het zand moeten aanraken, tijdens het rijden.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 20:42

LhinnOlijf schreef:
xTesslove schreef:
Oke, dankjewel!

De truc is eigenlijk dat je binnen- bovenbeen tegen het zadel moet 'plakken'. Als je dat doet ben je er al bijna, want je tenen draaien dan automatisch mee.
En die hakken, in het zand ermee :P Lees: net doen alsof je je hakken het zand moeten aanraken, tijdens het rijden.

Oke dankjewel, ik zal er op letten hahah!

Dressuur_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:37

de hoeken rijd je soms ook wel niet echt helemaal niet in (let hier op)

Wellantdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:54

Op sommige momenten lijkt het alsof hij niet helemaal fijn om het binnen been heen loopt. Hij moet eigenlijk door heel zijn lichaam wat meer buigen.
En om je proefje nog wat netter te maken, rijd van punt tot punt. En probeer je overgangen wat meer voor te bereiden. Verder mag je trotst zijn met dit leuke proefje!

Apppeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:05

een tip. halsstrekken is niet je teugels los houden maar contact met de mond houden.
vind ook dat je te weinig contact met de mond hebt waardoor hij zijn neus er uit drukt met de enkele passen middendraf.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:13

Ik zie een pony die niet reageert op druk van uit je been, je gaat bijna alle bochten en figuren plat door, dus zonder stelling. Hierdoor heb je ook moeite om de figuren netjes te rijden. Als je je stelling beter hebt zul je merken dat dat ook makkelijker gaat.

Ook bij hals strekken moet hij je hand naar beneden volgen, this niet de bedoeling dat je teugels los gooit. Zelfde geld voor je overgangen, bereid ze beter voor of het nu terug of vooruit is, hier kan je dan ook netter blijven zitten gewoon recht op, je moet dit van uit je zit en been doen.

Heel veel succes er mee, gefeliciteerd met je wp. Jullie zijn een leuke combinatie!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:21

Ik zie zelfs een beetje overhaast tempo waardoor je pony zich net niet voldoende kan ontspannen. Verder inderdaad niet de teugels losgooien met hals strekken maar ze uit je hand laten kauwen. En inderdaad je figuren nog netter en beter op de letter rijden.
Verder ziet het er wel netjes uit. Lekker door blijven trainen en km's maken en dan komen jullie er wel.

Ow en nog een tip: je voorlezer de volgende keer buiten de bak/rijgedeelte laten staan. Dan kun je gewoon netjes de hoek inrijden :)

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 23:14

Bedankt voor de tips allemaal! Ik ga er aan werken!

Dat door de bocht vliegen klopt, ik vind het heel moeilijk om hem recht te houden en hij ook, hoe kan ik dat beter doen. Wat ik nu doe is binnenbeen er extra aan in de bocht. Ik kreeg nog een tip om hem expres stelling naar binnen te vragen, zodat hij niet meer schuin kan gaan, is dat oke of niet?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:21

Ik denk als je eerst werkt aan jouw balans, dat die van hem dan ook volgt.
Zelf mis ik ook nog een beetje aanleuning, dan wordt stelling ook makkelijker. Vooral niet te veel aan de teugels willen "trekken" hij moet voor je been gaan wijken en buigen. Je teugels moeten straks alleen nog de rijrichting aan geven.

(Ik ben er vanuit gegaan dat je les hebt?!)
Heel veel succes iig

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 23:26

Oke bedankt, daar kan ik wat mee. Ja ik heb 1 a 2 keer per week les. Op welke momenten trek ik te veel aan de teugels? Dan kan ik het even terugkijken. Mijn balans moet beter worden, dwz dat ik rechter in het zadel moet zitten en niet naar binnen moet hangen in de bocht neem ik aan (die neiging heb ik soms inderdaad). Aanleuning werken we ook aan. Niet in de zin va: plukken en trekken tot die zn kop naar beneden doet, maar door hem beter aan eht been te maken en van achter naar voren rijden. Ik rijd normaal trouwens zonder sporen.