benen optrekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UnicoLover

benen optrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 16:28

hallo,

ik rijd sinds kort een 10 jarige oldenburger merrie dei de kneepjes van het vak al kent,
allemaal heeeeel leuk, alleen ken ik ze nog niet... :+
we nemen sinds net privé les en gaan echt elke les vooruit, alleen blijf ik met hetzelfde probleem zitten :

namelijk in draf trek in mijn benen op (knieën omhoog) en daardoor gaan dus ook men hakken niet diep genoeg, waardoor de beugels maar wat aan men voeten bengelen.

ook heb ik er last van als we in een overgang gaan (en dan vooral van snel naar traag bv van galop naar draf of draf naar galop) dan gooi ik men benen vooruit, terwijl ze bij de singel zouden moeten blijven..

iemand tips om hier aan te werken?

je zou me er heeeeeel erg mee helpen!

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:47

Je benen omhoog trekken heeft te maken met een niet evenwichtige, stabiele zit. Je verliest je beugels niet door het optrekken van de hakken maar door het optrekken van de benen. Je probeert te klemmen met de benen/knieen en daardoor is je zit uit balans.
Zitles aan de longe is een oplossing.
Verder kun je een oefening thuis doen. Pak een cementkuip, zet hem op de kop, leg er een yogabal/skippybal op en probeer hierop te zitten/balanceren. Dit zal niet meevallen in het begin. Na 1 week zal het echter beter gaan. Hiervan heb je veel steun bij het rijden. Je balans wordt er beter van, je hoeft dan niet gespannen je benen in de goede positie te houden.

Succes.

tylando

Re: benen optrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:49

probeer goed je tenen naar binnen te draaien en wat te gaan leunen in je beugels! benen lang maken en denk er steeds aan! ga ook goed zitten in je zadel

helloanoukx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:50

Misschien is zitles een optie, aan de longe, dekje erop en longeersingel zodat je je eventueel kunt vasthouden in het begin heb er zelf heel erg veel aan gehad!

Powerhouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:08

ik trok vroeger ook altijd mijn benen op. :( Bij mij lag het bij de spanning die ik creërde in mijn bovenbenen waardoor ik deze tegen het zadel aanklemde. Ik verloor ook telkens mijn beugels en kon geen steun meer krijgen van de beugels.

Mijn instructeur en ik zijn bezig gegaan met mijn houding: Rijden zonder teugels en met je armen boven je cap, beugels van het zadel af, (ook balkjes draven) en allebei tegelijk.
Zelf moest ik tijdens deze oefeningen zo veel mogelijk ontspannen. Om te ontspannen hielp het mij erg om gewoon iets te gaan doen waardoor ik kon ontspannen, liedje zingen, radio aan, luisteren naar iemand die aan het praten was, klinkt raar, maar hielp erg goed!
tuurlijk is een paard die netjes haar rondje loopt en geen gekke sprongen maakt, ook handig in zulke oefeningen :Y)

Deborah_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:55

ik zou een zitles nemen, zelf heb ik zonder stijgbeugels en met zadel veel privélessen gereden. Een tip die mijn instructrice mij gaf, was op de 1e traptrede gaan staan met je voeten (ongeveer t zelfde als je beugel) en dan je hakken uitdrukken en/of je evenwicht behouden en dit dan elke dag even doen. eerst met handen en langzamerhand zonder. dit is goed voor je evenwicht.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:56

Een goede optie, wat mij erg veel heeft geholpen is zonder beugels gaan rijden. In principe om goede balans te hebben en niet voorover te vallen, moet je je benen helemaal ontspannen. Dat klinkt erg tegenstrijdig, maar uit eigen ervaring heb ik door dat het werkt.
Je moet niet gaan lichtrijden vanuit je beugels, maar vanuit het paard, zogenaamd het paard tegen je aan laten lopen. In het begin is het wat eng, maar ik vind het heerlijk om nu zonder beugels te rijden.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:00

Ik volg even, heb het probleem in de galop en tijdens het wijken. En paard waar ik nu de overstap naar ga maken -waarschijnlijk- kent de knopjes ook allemaal, maar ik nog niet.

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:14

Ik herken het probleem! zeker omdat ik er zelf ook last van had. Zitles en een goede onafhankelijke zit is belangrijk, maar ik merkte bij mijzelf dat het toch altijd een aandachtgebied bleef (misschien omdat ik op latere leeftijd ben gaan rijden) Heel praktisch ben ik toen, naast de zitles gaan kijken naar een zadel met een diepe zit en goede dikke wrongen (Kentaur) en ik heb geinvesteerd in leren laarzen (ik reed altijd met chaps)

Het is echt een wereld van verschil! ik zit als een huis!

Het zadel heeft me vooral geholpen om stabieler te zitten met rustige benen en de laarzen gaven de stijfheid die ik nodig had om rustiger en langer te zitten. Dus ja, zeker werken aan je zit, maar soms is het gewoon heel fijn als goed materiaal je ook een beetje op weg kan helpen. Succes ermee! Wij (paardje en ik) zijn er blij mee!

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:02

Ik volg even, want ik zit ook met hetzelfde probleem...
Plus dat ik aan mezelf merk dat ik niet zo ontspannen rij in overgangen... Bij doorzitten ga ik naar voor leunen, trek ik mijn benen op,... Doorzitten lukt dus niet echt :+ Een zitlesje zal echt eens moeten... Maar zou toch graag thuis ook oefenen, ipv steeds een zitles te moeten nemen...

Ik probeer er wel op te letten. En dat daat dan voor eventjes goed, maar als ik even niet meer oplet zit ik opnieuw 'verkrampt' zeg maar...

trainerhes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:06

Hallo,

Meer ruiters hebben hier last van, je bent dus niet de enige!
De oplossing is: vormspanninng, rompstabiliteit of core stability

Buik en billen aanspannen (is iets anders dan gespannen) en benen voor je gevoel laten bungelen.
Elke pas je knie naar beneden laten zakken, waardoor je kuit langer wordt en je hak zal zakken.
Hak een beetje naar buiten draaien.

Korte en bondige tips!

Hartelijke groeten,

Hester Bransen

UnicoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 14:54

dankjewel iedereen, ik ga er zeker op oefenen!