Kont naar binnen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roombolletje

Kont naar binnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 20:30

mijn pony is 4 jaar, en gooit tijdens de galop zijn kont naarbinnen.
Ik heb 1 keer in de week les en dan moet ik altijd op de binnenhoefslag galopperen.
Hebben jullie nog meer tips hoe ik mijn pony kan rechtrichten?
Als ik voor mezelf rijd, doe ik meestal wat schouderbinnenwaarts in stap en draf maar in galop kan hij dat (nog) niet.
Ik ben sowieso van plan om binnenkort een keer een lesje te nemen van iemand anders om me te helpen met de galop.
Hij loopt voorderest wel nageeflijk in stap, draf & galop (meestal :o )
Alvastbedankt!

Doubtless

Re: Kont naar binnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:37

Doet 'ie dit op beide handen?

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:39

Als het kan lekker in het bos galopperen! Flinke stukken rechtdoor. Het zal ook beter gaan als je jonkie sterker wordt. Veel succes!

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 15:10

Doubtless , ja hij doet dit op beide handen...
Shirleyp , idd! Dat heb ik van de zomer ook vaak gedaan, maar in de winter is het niet echt makkelijk met sneeuw op de weg & ik mag niet alleen. Normaal ga ik met mijn vriendin maar haar pony is kreupel helaas!
Volgende week is het vakantie dus dan wordt het sws een paar keer naar het bos!

Bedankt!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:01

Dit is heel duidelijk de natuurlijke scheefheid die de paarden hebben. In de galop word dit duidelijk zichtbaar door inderdaad traversmatig te gaan lopen.
Verdiep je eens in het rechtrichten van het gehele paard, daarmee los je ook dit op. Op www.paardenbegrijpen.nl staan veel informatie!

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:10

Paard loopt nog niet in balans, erg veel jonge paarden hebben dit probleem. Probeer de voorhand te sturen dus naar binnen. Het beste gaat dit in schoudervoor, wanneer je dit meer bevestigd hebt in stap en draf zal het in galop ook lukken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:14

Ostra schreef:
Paard loopt nog niet in balans, erg veel jonge paarden hebben dit probleem. Probeer de voorhand te sturen dus naar binnen. Het beste gaat dit in schoudervoor, wanneer je dit meer bevestigd hebt in stap en draf zal het in galop ook lukken.

Mee eens, jouw jonge pony is nog niet in balans. Stukken rechtuit naar buiten is heel fijn (vooral voor de afwisseling en de conditie) maar daar zal je je paard niet mee recht richten. Als hij zijn achterhand naar binnen zet moet jij de voorhand weer voor de achterhand zetten. Zo simpel is het in feite. Schouder voor is daarvoor een heel goede oefening.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 19:51

Oke! Heel erg bedankt. In stap en draf gaat de schouderbinnenwaarts al redelijk goed, stukken lange zijdes gaat al goed. Maar als ik dit in galop wil proberen gaat hij heel hard en soms ook bokken naar mijn been :x (dit is verder gewoon eigenwijzigheid :\ :') )
Nog meer tips?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:04

Dit is geen eigenwijsheid, maar heel duidelijk aangeven van je paard dat het nog niet in balans is!
En het rechtrichten bestaat niet alleen uit schouderbinnenwaarts aanleren he, hier komt veel meer bij kijken.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 20:19

Oh, en harder gaan is dan ook een teken van nog niet in balans zijn? Is dat niet meer onder het werk uitkomen?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:25

Ja harder gaan is ook een teken van onbalans. Een beetje te vergelijken met als wij een keer een beetje struikelen over een drempel en dan wat vaart maken om niet te vallen.
Zo gaat dat bij paarden ook, als er onbalans is zowel op de voorhand als op de binnenschouder. Gaan ze versnellen om niet om te vallen.

Dus nee ook dat is niet om onder het werk uit te komen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:08

Dit is geen eigenwijsheid, paard doet niets opzettelijk verkeerd.
Het is aan jou om het voor het paard uitvoerbaar te maken, correcte training dus.
Je hebt blijkbaar weer net iets verkeerd verstaan, ik hoor je nu zeggen schouderbinnenwaarts, en dat is dus verkeerd, het moet schoudervoor zijn, dat is net iets minder uitgesproken en is zeker voldoende om net voor die achterhand te komen. (in de galop bedoel ik hier dan).
Bij het trainen in stap en draf kan je dus best eerst ook schoudervoor en nadien schouderbinnenwaarts oefenen.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:14

Je begint natuurlijk bij het begin je kunt niet verwachten dat je in een dag schoudervoor in galop kunt rijden, of dat je hem in een dag recht hebt. Je hebt voor de rest je niveau van africhten niet vermeld maar wat ik ook een goede en moeilijke oefening vind is stelling naar binnen maar ook naar buiten vragen ook op de volte zo kun je de schouders ook beter plaatsen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:17

Wat is rechtrichten in jou beleving??
Het dier is 4 jaar , ik zou niet met de galop bezig gaan maar eerst zorgen dat de stap in orde is en je de basis goed onder de knie hebt , maar dat zou jou instructrice jou moeten kunnen vertellen, kijk idd eens op de eerder genoemde site

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:12

roombolletje schreef:
Oke! Heel erg bedankt. In stap en draf gaat de schouderbinnenwaarts al redelijk goed, stukken lange zijdes gaat al goed. Maar als ik dit in galop wil proberen gaat hij heel hard en soms ook bokken naar mijn been :x (dit is verder gewoon eigenwijzigheid :\ :') )
Nog meer tips?

Zit je zelf wel echt helemaal in balans?

Ik had dit ook met een paard en bij mij deed hij dit echt extreem, terwijl het bij een ander veel minder duidelijk was.
Het probleem zat dus er in dat ik meer naar een kant zat, en dat dit paard daar heel gevoelig voor was.
Dus misschien daar ook even naar kijken?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:29

Nogmaals paarden zijn niet eigenwijs, dus ook jouw paard niet.
Zolang je een probleem op deze manier blijft bekijken zal het je nooit lukken het ook op te lossen.
Verander jezelf en je hebt ineens een ander paard voor je.
De fout zit niet bij het paard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:48

aeolusnr1 schreef:
Nogmaals paarden zijn niet eigenwijs, dus ook jouw paard niet.
Zolang je een probleem op deze manier blijft bekijken zal het je nooit lukken het ook op te lossen.
Verander jezelf en je hebt ineens een ander paard voor je.
De fout zit niet bij het paard.

Amen _/-\o_