Hoe train jij je jonge paard? Goed schema?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Hoe train jij je jonge paard? Goed schema?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 17:38

Hoi allemaal!

Ik ben erg benieuwd hoe jullie je jonge paard trainen, ikzelf ben in het bezit van een jong paard
en vind het interessant hoe andere dit doen en wat vinden jullie van mijn schema?

Ik ben in het bezit van een bijna (april) 4 jarige PRE hengst! Hij staat op een pensionstal
komt overdag buiten in de paddock met mijn andere paard en staat s'nachts op stal. Krijgt
3 tot 4 keer per dag ruwvoer en naar behoefte biks/haver. Naar behoefte wil zeggen dat ik hem
elke dag een halve kilo biks gemengd met haver geef. Heel soms sla ik over..

Ik train hem 3 tot 4 soms 5 keer per week. Dit bestaat uit 2 keer longeren 15 tot 20 minuutjes zet hem
dan aan de bijzet of met dubbele longeerlijnen. En de andere 2 keer rijd ik vaak dit bestaat uit 5 minuten
longeren en daarna 20/25 minuutjes rijden. Met rijden rijd ik vooral vooruit, lange lijnen voltes stap/draf/galop
wat doen jullie zoal met jullie paard als jullie rijden? En waar train je op?

Linsey1998

Re: Hoe train jij je jonge paard? Goed schema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:41

Ik ga dit ven volgen. Ik ga me shet volgend jaar beleren voor de kar!!

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:46

Schema? Kijk naar het paard! Is hij blij en vrolijk, of toch een beetje stijf? Dat bepaalt wat je er mee kunt doen en dat is per paard verschillend. Spierpijn, vermoeidheid, looplust, eetlust, let daar op en je ziet wat hij aan kan. In ieder geval veel afwisseling geven en rust (los buiten is ook rust).

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:24

ben het eens met sportfokker blijf naar je paard kijken hoe hij zicht voelt. Toen ik met die van mij bezig was reed ik de eerste 3 maanden 2 x per week en longeerde ik 2 keer. voor het rijden longeerde ik 5 min en als ik erop zat was mijn enige doel dat mijn paard en ik fijn een rondje konden stappen,draven en galopperen in ontspanning en had ik dat dan stapte ik af, dus zat er misschien 10 to 15 min op. En dat ben ik op een gegeven moment gaan opvoeren naar 3 x i.d week rijden en toen naar 4 x. En de rest van de tijd stond ie blij in de wei. Dit werkte voor mijn! paard. Het enige wat ik je wil aanraden is dat als je paard nog erg aan het groeien is is dat je het dan rustig aan doet want als je hem dan al te veel in de spieren hebt kunnen ze stoppen met groeien .

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:35

Wat vind je van werk aan de hand? Loswerken? Potje vrij spelen met hem? Hij is nog een jonge kerel he, ik denk dat er nog ook wel een speelsere en minder serieuze kant bij moet zitten. Voor een 3 jarige vind ik het sowieso nogal een eenzijdige en serieuze training al. Daarbij zit je ook nog met het ras: PRE's hebben echt variatie en uitdaging nodig, iets waarmee ze ook mentaal de hersens kunnen laten kraken, als het teveel van hetzelfde is kunnen ze wel eens balorig worden.
Heb je wel eens gehoord van Working Equitation? Dat is echt iets voor PRE's :j
Je kan heel klein beginnen maar bouw eens voor de afwisseling een mini parcoursje met een paar pilonnetjes en balkjes, vinden ze echt leuk! (Leuker dan alleen rijden en/of longeren).
Voor WE is een heel gedegen dressuuropleiding nodig, dus je kan dan het serieuze met het speelsere mooi combineren.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:21

Ik heb een paar paarden ingereden en doorgereden en het lag eigenlijk heel erg aan het paard. Wel gaf ik ze nooit haver, Haver geeft veel energie en een jong paard hoort dat zelf te hebben. Wat ik ook vaak deed was paarden longeren met balken, dit is erg goed voor hun coördinatie en hun achterhand. Tijdens het rijden goed overgangen oefenen en verder vooral kijken hoe snel het paard het allemaal oppakte. Ik bijvoorbeeld een paard gehad die binnen een paar weken al een nette basis had (volte, gebroken lijn, van hand veranderen, etc.) die daagde ik dan iets meer uit met bijvoorbeeld een slangevolte of een paar pasjes wijken (nadruk op paar), het paard vond het ook leuk dus dan kan dat ook overigens reed ik hem ook snel 4 tot 5 keer per week. Ik heb ook een gehad die erg veel moeite had met in balans te blijven en dus ook met de basis. Die heb ik erg veel gelongeert om de spieren sterker te maken en bleef ik heel lang de basis mee herhalen, die reed ik dan weer 3 keer per week. Natuurlijk is het ook erg fijn voor je paard om tussendoor ook wat leuks te doen zoals lekker in de bak met hem rennen en spelen of iets van een parcours neerzetten (denk aan pionnen, balkjes, een bal, etc).

Wat ik dus eigenlijk probeer te zeggen, let op de signalen van je paard. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

1Lauras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:09

Train hem niet zelf.
Houd er iemand bij die naast je loopt of in de buurt is.
Ga plat op hem liggen, als je gewoon op hem stapt site hij vanuit z'n ooghoeken iets engs.
Als je plat op hem ligt kan je jezelf er aflaten glijden,en probeer dat zo vaak mogelijk.
Daarna kan je ook aantastingen geven /3

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:15

1Lauras schreef:
Train hem niet zelf.
Houd er iemand bij die naast je loopt of in de buurt is.
Ga plat op hem liggen, als je gewoon op hem stapt site hij vanuit z'n ooghoeken iets engs.
Als je plat op hem ligt kan je jezelf er aflaten glijden,en probeer dat zo vaak mogelijk.
Daarna kan je ook aantastingen geven /3

Misschien eerst goed lezen?? dit is als je voor het eerst op een jong paard gaat zitten. Paard van Ts wordt al een paar keer in de week gereden.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:41

En het is een topic van vorig jaar :+

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 14:13

Klopt, inmiddels is ie al 5 en loopt al in de sport haha.

scheffersxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:37

Zo zie je maar weer wat je in zo weinig tijd met je paard kan bereiken!
Super :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:51

Ik heb een 5-jarige merrie, schema is nu
3 tot 4x per week rij ik zelf, wat dan verschild van dressuurles, springles, zelf dressuren tot boscrossen of stapritjes. 1x per week rijd mn instructrice haar.
Als ik 4x per week rij wordt ze 1x gelongeerd en als ik 3x per week rij vaak 2x, en 1 altijd 1 dag vrij!

Dat is ons hoofdschema, al wijken we er nog wel is van af ivm de warmte nu, tijd die ik zelf heb en me hoe paard zich voelt, zoals Sportfokker bedoeld :)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:23

Wij hanteren voor onze Fries van 5 nu 4 dagen rijden 1 dag longeren en de rest op rust. We doen alles nog maar 20 minuten tot een halfuur en dan mag ze weer lekker het land op.