Wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 13:12

Gister weer sinds tijden in het land wezen rijden. Is nog steeds nat, dus Ginger liep heel voorzichtig.
Ik heb geoefend met halt houden en achterwaards. Dit pikt ze echt heel snel op!
Nu wilde ik het een pasje wijken erbij pakken.
Dit is de eerste x in draf, en ik zat helaas nog met hoge spring beugels.
Volgende keer als ik zowiets ga trainen, ga ik met mijn betere zadel met lange beugels.
Daar dus graag geen comentaar op.
Ik wil graag tips hoe ik ginger recht met dr hoofd kan laten lopen want die buigt nu mee.

Hier het filmpje! Kijken vanaf ongeveer 2 minuten!
http://www.youtube.com/watch?v=1Kp_D7iYa-s

Roos

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:18

probeer minder stelling te vragen en meer begrenzen op je buitenteugel. Probeer ook wat langere stukken te wijken waarbij je minder snel opzij gaat.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 13:24

Roos schreef:
probeer minder stelling te vragen en meer begrenzen op je buitenteugel. Probeer ook wat langere stukken te wijken waarbij je minder snel opzij gaat.

Dank je wel voor de tip!
Volgende x gaan we dat doen!

joda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:34

Idd even wat meer begrenzen met je buitenteugel en probeer meer voorvoorts zijwaarts te gaan in plaats van teveel alleen maar zijwaarts.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 13:37

joda schreef:
Idd even wat meer begrenzen met je buitenteugel en probeer meer voorvoorts zijwaarts te gaan in plaats van teveel alleen maar zijwaarts.

Dank je wel! Ik zal volgende x nog een x filmpen en dan kijken of er al een kleine verbetering is!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:45

Ok, het begint al met dat je het al heel moeilijk maakt door op de linkerhand te zitten en dan voor je rechterbeen opzij gaat. Zit je op de linkerhand, dan wijk je voor je linkerbeen, zit je op de rechterhand, dan wijk je voor je rechterbeen. Je blijft dus op de hand waar je al op reed.

Verder zou ik eerst gaan werken aan tempocontrole. Ik zie je pony uit zichzelf gaan draven, het draftempo ligt veel te laag. Actiever draven dus, en werken aan de nageeflijkheid van je pony. Dan pas kun je beginnen met wijken. Bij het wijken heeft het paard geen buiging, alleen lichte stelling naar binnen, dus naar links op de linkerhand en naar rechts op de rechterhand. Het beste kun je beginnen door de binnenhoefslag aan te nemen en dan voor je binnenbeen opzij te duwen. Met je handen doe je dan verder helemaal niets. Gaat dat goed, dan pak je de tweede binnenhoefslag, net zo lang tot je vanaf de AC lijn kan doen.

Vooral NIET aan je binnenteugel gaan trekken, wat ik je nu zie doen. Dan verbuigen ze in de hals en drukken ze de buitenschouder eruit. Heeft niets meer met wijken te maken dan.

Heb je les? Dan daar aan vragen of je extra hulp kunt krijgen.

nummer13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:21

Ik denk dat je eerst goed aan de basis moet werken: zorg dat je tempo goed is, een goede aanleuning, balans, nageeflijkheid en rechtgerichtheid.
Pas als dat allemaal in orde is, kun je beginnen met oefeningen zoals wijken.

Verder ben ik het bovenstaande eens dat als je linksom rijdt en afwendt, je het beste vervolgens voor het linker been gaat wijken en andersom.
Let erop dat je niet alleen maar denkt aan zijwaarts gaan, want dan zie je vaak dat het paard over zijn buitenschouder wegvalt.
Het beste neem je ook les van iemand die jou dat (en de basis aan zich) goed kan leren!

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:29

nummer13 schreef:
Ik denk dat je eerst goed aan de basis moet werken: zorg dat je tempo goed is, een goede aanleuning, balans, nageeflijkheid en rechtgerichtheid.
Pas als dat allemaal in orde is, kun je beginnen met oefeningen zoals wijken.

Verder ben ik het bovenstaande eens dat als je linksom rijdt en afwendt, je het beste vervolgens voor het linker been gaat wijken en andersom.
Let erop dat je niet alleen maar denkt aan zijwaarts gaan, want dan zie je vaak dat het paard over zijn buitenschouder wegvalt.
Het beste neem je ook les van iemand die jou dat (en de basis aan zich) goed kan leren!

Hier sluit ik me bij aan. Op basis van het filmpje zie ik dat de basis er nog niet helemaal goed inzit.
Wijken is nu nog een stapje te ver voor jullie. Mijn tip: Ga lekker bezig met rechtrichten door je paard goed op twee teugels te rijden dan komt de nagevelijkheid vanzelf.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:33

Oei dit lijkt er echt niet op... Wat doe je aan het eind? Dan draai je steeds heel raar weg waardoor je de hele oefening afbreekt. Begin met wijken altijd op de volte, de pony steeds voor je binnenbeen naar buiten laten gaan en weer met je buitenbeen naar binnen drukken. Dus volte vergroten en verkleinen. Probeer hierbij hetzelfde tempo te houden en de pony goed tussen 2 teugels, bij het wijken is het niet erg als je iets meer contact hebt op de buitenteugel. (dus als je voor je linkerbeen wijkt heb je iets meer druk op je rechter teugel) daardoor kun je zijn hoofd rechter houden zodat hij niet kantelt en de achterhand goed meeneemt.

Dan oefen je het pas rechtuit, de pony gaat wel opzij voor je been, maar het lijkt er niet op, de achterhand wordt niet meegenomen, het tempo is niet goed en je verbinding is echt waardeloos :\.
Als je op de linkerhand rijd wend je af bij de korte zijde en wijk je naar rechts, dus voor je linkerbeen. Laat je pony 2 passen opzij gaan voor je linkerbeen, en rijd daarna weer rechtuit, dan weer 2 passen wijken enze. Als dit goed gaat, de pony valt niet terug in tempo, blijft netjes aan de teugel en met iets linkerstelling en neemt zijn achterhand goed mee, kun je het steeds iets uitbereiden. Veel succes! Ben benieuwd naar een nieuw filmpje na de tips.

Lepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:24

inderdaad vaak recht stellen, het helpt ook vaak om na een paar meter te wijken je paardje terug recht te zetten. zo leer ik het aan mijn jonge beestjes! :-)

Wellantdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:03

Je paardje loopt te veel over de buiten schouder weg, sluit hem wat meer op met de buiten teugel en vraag wat minder stelling. Probeer ook niet te lange stukken te nemen, maar naar een paar passen je paard weer recht te stellen.

Wel goed van je dat je dit gefilmd hebt! Je kan zo jezelf zien rijden en daar kan je weer van leren :)