Zwingli (Solitair x Darnels) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Zwingli (Solitair x Darnels) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 14:01

Zwingl is een 8 jarige merrie van de hengst Solitair.
Ik heb haar gekocht op 10 april 2012.
Ze was goed doorgereden op B/L niveau, maar had geen wedstrijdervaring en was verder ook weinig van huis geweest.

De eerste keren thuis rijden en op les gingen niet zo geweldig ze was vreselijk onrustig met haar hoofd, staakte soms etc., ze moest vreselijk wennen aan haar nieuwe omgeving, het met de trailer naar les gaan, tussen andere paarden lessen etc., maar mede wat lessen a la AdB methode kwam er meer rust en begon het beter te gaan, we rijden niet helemaal op die manier, maar een combinatie van.

Sinds januari heb ik een startkaart en heb 2 wedstrijden gereden, maar helaas is Zwingli erg kijkerig zodra ze alleen de baan in moet en leveren de hoeken bij C de nodige problemen op.
Ik heb 3 proeven gereden de 1e had ik 165p. de 2e 171p. en de 3e 179p. er zit dus wel vooruitgang in.

Gisteravond naar les geweest en heeft iemand even gefilmd en het leek me leuk om dat filmpje eens aan jullie te laten zien en te horen wat jullie er van vinden.

Zwingli loopt graag op de voorhand, daar zijn we dus druk mee bezig dmv overgangen tempowisselingen, figuren etc.
Een wat sneller tempo vindt ze makkelijker dan een langzamer tempo dan maakt ze nog wel eens een taktfoutje.
Mijn benen zijn mijn grootste probleem, moet mijn benen meer laten hangen en hakken meer naar beneden.

Verder zijn alle tips, op- en aanmerkingen welkom, bij voorkeur opbouwende kritiek waar ik iets mee kan :)

Tweede keer proefrijden
Afbeelding

Privéles afgelopen zomer
Afbeelding

Onderlinge wedstrij december 2012
Afbeelding

Filmpje van onze les van gisteravond

little_birdy

Re: Zwingli (Solitair x Darnels) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:05

ik vind het een heel leuk paard om te zen
wat me vooral erg opvalt is dat ze heel hangerig is in de hand
ook loopt ze enorm op de voorhand

zou als ik jou was veel overgangen rijden
ook van stilstand naar galop en galop stap enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:07

Ik kan er de vinger niet opleggen maar ik vind haar niet lekker draven achter ofzo. Verder vind ik jou erg stug in je lijf waardoor je strak in je hand bent. Je paard is er op geen elk moment lekker doorheen. En je drijft heel veel op het been, niet zo gek dat je paard in t begin in verzet gaat.

Ga eerst eens werken aan activiteit, maak je paard aan het been. En dan nog niks aan de voorkant doen, ook al loopt ze met haar neus bij de buren, maar reactie vragen zodat jij niet elke keer met je been hoeft bij te drijven. Daarna heb je als het goed is activiteit om aan de voorkant echt wat te vragen. Nu rijd je namelijk van voren naar achter. Doordat er geen activiteit is is er eigenlijk ook 'niks om aan de voorkant tegenaan te rijden'. Als je activiteit hebt ga dan eerst werken met lengte in de hals en een rustige aanleuning zodat je ook zelf leert los te laten en kunt ontspannen.

Als je nu zo doorgaat, zal je paard alleen maar meer gaan staken en trager worden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:14

Ik ga mee met het commentaar van Little_Birdy. Je paard lijkt inderdaad erg te hangen en op de voorhand te gaan. Ook zie ik dat je zelf je handen nog niet helemaal stil hebt en onafhankelijk van de rest van je lijf. Als je gaat lichtrijden, dan gaan je handen mee omhoog en omlaag, en dat wil je los van elkaar hebben. Ook zie ik dat je onderarm/hand niet in lijn is met de teugel, maar dat je het steeds naar beneden drukt. Maak hier echt 1 lijn, wat de hoofd van je paard ook doet. Verder ga je in de galop met je bovenlijf steeds naar achteren, waarmee je je zadel naar voren duwt (de schouder in, dat geeft dus spanning ipv ontspanning). Dit doe je ook met de draf verruimen, en daarbij hang je ook nog iets aan te teugels om toch licht te kunnen rijden.

Zo te zien is je merrie erg gevoelig op de hand, en zou het beter krijgen van je eigen hand dus een goede stap voorwaarts voor jullie betekenen :j

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 15:28

Bedankt voor jullie opmerkingen waardoor ik weer met andere ogen het filmpje bekijk en nu ook dingen zie die jullie zien.
In grote lijnen ben ik het met jullie eens en zal ik ook zeker met jullie tips aan de gang gaan, want dat is ook de reden waarom ik dit geplaatst heb, want ik wil het graag goed doen om samen beter te worden.

De opmerking dat ze hangt klopt naar mijn gevoel niet helemaal, ze loopt idd op de voorhand en graag met haar hoofd te laag te diep, maar het is niet zo dat ik veel gewicht in mijn handen heb en dat heb je toch meestal wel als een paard echt hangt?

Grappig is dat Angela zegt dat ik teveel naar achteren ga met mijn bovenlichaam, omdat ze zo op de voorhand liep had ik erg veel moeite om op mijn kont te gaan zitten en kiepte ik juist naar voren, moet nu dus de middenweg zien te vinden :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:38

Het goede nieuws is dat je dan de middenweg al tegengekomen bent, nu nog terugvinden.

Hangen kan ook zonder dat je echt de hoofd van je paard aan het dragen bent imo. Je voelt dan dat je paard eigenlijk de kaak een beetje op slot zet, en de hulpen niet echt aanneemt. Dat op slot zetten van de kaak maakt ook dat het gebied aan het einde van de hals/oren en kaak niet losgelaten is.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:40

ik vind er teveel uit elkaar lopen, dat het dan ook lijkt alsof ze niet helemaal lekker loopt. Dat stukje met de paar pasjes weg, zie ik verbetering.
Ik denk dat je lekker veel tempowisselingen moet gaan maken, dat ze lekker actief gaat worden.
Het vind het ook lijken dat ze heel erg hangt. Maar jij zegt dat het niet zo is. Het kan natuurlijk schijn zijn inderdaad, omdat ze zich heel lang maakt en uit elkaar valt en het lijkt alsof je jouw uit het zadel trekt.

De galop is een beetje vlak. Mag meer actief en mer sprong.
Kortom maak dr lekker actief aan je been. actie=reactie

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:20

Ik vind haar erg traag, jij geeft elke pas flink been maar ze lijkt er niet op te reageren. Dus als ik jou was zou ik proberen om haar beter aan het been te krijgen: geef of geen been, maar als je been geeft moet er reactie komen en anders tik! Je onderbenen zijn erg onrustig, probeer ze stil te houden ook als je been geeft.
Verder, probeer je ellebogen naast je lichaam te houden i.p.v. gestrekt (goed te zien op 1e foto), ik denk dat het daardoor komt dat het er hangerig uit ziet, i.c.m. met dat ze erg op de voorhand loopt en wel tegen het nageven aanzit maar het vaak nét niet doet (met heel af en toe een momentje van nét wel).
Ik vind jullie wel een combinatie met veel potentie, het komt er nu nog niet zo lekker uit, maar met goede training denk ik dat jullie een hele leuke wedstrijdcombinatie gaan worden!

Axel_Nott

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:30

Het grootste probleem wat ik hier zie is een slappe achterhand. Ik denk dat jullie daarom vinden dat ze gek draaft. Het paard mist nog een heleboel kracht aan de achterkant dus is het logisch dat ze zo voorover kantelt en gaat hangen. Zo slaat ze het moeilijke gedeelte lekker over.. Ik vind dat je heel goed kunt zien dat je hiermee bezig bent en heb zelf ook nog wat tips... Je zou heel erg veel aan volte vergroten en verkleinen kunnen werken maar dan moet je wel iet soepeler met je handen worden anders valt ze er alleen maar uit over de schouder. De overgangen zou ik vooral zo blijven doen als je nu doet je ziet duidelijk verbetering. En ik zou ook lekker met haar aan het longeren gaan! En ja je geeft inderdaad elke pas been, maar dat heb je nu zelf ook wel gezien denk ik. Het valt mij eigenlijk niks tegen je bent echt wel op de juiste weg!

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:45

Ik ga mee met bovenstaand commentaar. Wat pak je het goed op by the way! In het filmpje valt me op dat je bij het schudden met het hoofd zet: hier komt ze in verzet, dit doet ze bij stress, ongenoegen of als het te moeilijk wordt. Dat zal vast globaal kloppen, maar doordat je een beetje invult wanneer en waarom ze het doet, verblindt je je zelf voor wat er aan de hand is. Ik deed precies hetzelfde, paard schudde het hoofd uit verzet dacht ik (niet in de zin van gemenigheid). Nu ik veel aan de hand/vanaf de grond werk, kan ik precies zien wanneer ze het doet: wanneer ze moet buigen en ondertreden en ik aan de voorkant geen ruimte geven om daar onder uit te komen. Voorheen gaf ik been als ze dat deed, maar eigenlijk geef ik haar dan de kans om onder het buigen uit te komen. Nu weet ik dat ik het vragen om buiging en ondertreden korter moet laten duren (laten ontspannen vóór ze die frustratie laat zien)- even laten ontspannen - en opnieuw vragen.

Een nogal lang verhaal, excuses. Mijn bedoeling van het bovenstaande is: vul niet in waarom je denkt dat gedrag plaatsvindt, totdat je duidelijk oorzaak en gevolg hebt gezien. Kijk goed en sta open voor een andere verklaring. Dan zul je veel beter begrijpen wat er mis gaat en er goed op kunnen reageren.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 11:51

Dank voor de nieuwe reacties ik kan hier echt mee verder.
Ik sta zeker open voor de gedachtengang van anderen en vind het heel fijn dat hier tips worden gegeven om dingen te verbeteren.
Ik rij 1 keer in de week clubles en heb regelmatig een half uurtje privéles, daarnaast rij ik een paar keer per week thuis in de bak of ga ik naar een binnenbak om te oefenen.
Mijn doel is een fijn ontspannen lopend paard, ik start haar sinds kort in de B, maar ik hoef niet in no-time Z te worden, we zien wel hoever we komen, we hebben alle tijd :)

Wellantdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:16

Probeer je hakken wat meer uit te drukken. Het valt mij namelijk op dat je je benen wat 'optrek' hierdoor liggen je knieën ook niet fijn in het zadel en het gevolg daarvan is weer dat je waarschijnlijk ook niet goed je zitbeenknobbels zit ;). Zo voel je je paard minder fijn aan, en kan je minder goed rijden op je zit.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:28

Ik zie iets aan de achterhand wat Joline al zei, maar ik durf nou niet precies te zeggen wat.. Het lijkt wel of ze af en toe op slot slaat? Soms maakt ze ineens een hupje en in de overgangen zie je heel duidelijk 'iets'. Voel je iets aan haar draf?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 21:57

Voel geen onregelmatigheid in de draf, maar ik weet wel wat jij/jullie bedoelen.
Linksom is ook haar moeilijke kant en vooral in de wendingen wil ze op deze hand wel eens een huppeltje maken of in galop aanspringen.
Volgens mijn instructrische (die ook op de AdB manier mag lesgeven) blokkeert ze snel op links omdat ze op die kant minder recht is, dit proberen we dmv goed rechtmaken te verbeteren, als ik haar wat minder inbuig op links en in de wendingen de buitenteugel er wat meer bij neem gaat het beter.
Ik rij met losrijden veel rechte lijnen met contra stelling, daarnaast voltes openen en sluiten gewoon maar ook in contra stelling.

Heb een paar maanden geleden mijn Hulsebos zadel door Hulsebos helemaal na laten kijken en het is tevens helemaal aan haar aangepast.
Ik had problemen met rechtop zitten en dat klopte ook wel want het zadel lag veel te ver achterover.
Verder zit ik er over te denken om haar een keer na te laten kijken door een fysio/osteo.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:24

is dit echt tijdens jouw les? wat is de instructeur veel stil :p
ik zie idd ook iets achter eigenlijk ook buiten de hupsjes. het zou goed balans/kracht gemis kunnen zijn.
misschien proberen meer overgangen te rijden, vlugger voor het been maken, schakelen,schakelen, schakelen het motortje aan de praat houden.
het is een leuk dier om te zien, succes met oefenen!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:58

Eens met een aantal van mijn voorgangers. Paard loopt zonder impuls, en erg op de voorhand.
Ze moet veel meer van achter naar voren gereden worden, ze moet gaan dragen.
Zie in de draf ook iets.... Kan er niet precies de vinger opleggen. Ze treedt iig totaal niet onder. Ze moet veel meer bij elkaar gereden worden.

Weet je wel zeker dat je zadel goed is/past? De meeste mensen die bij Hulsebos werken zijn niet echt kundig. Heb zelf een Hulsebos. Medewerker zei dat hij prima lag, terwijl een blinde kon zien dat het zadel scheef was....

En idd mss eens een ostheo vragen om je paardje na te laten kijken. Mss heeft ze wel ergens blokkades.