Paard vroeger altijd met hulpteugels gereden, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lannooke

Paard vroeger altijd met hulpteugels gereden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 12:55

Mijn nieuwe kwpn'er , die ik nu een kleine twee maanden heb, is bij de vorige eigenaar altijd met de slofteugel of bijzetteugels gereden geweest. (hoewel ze toch op M-niveau zit, vraag me af hoe ze het op wedstrijd deed)
Zelf ben ik ab-so-luut geen fan van hulpteugels tijdens het rijden, en dus probeer ik dit uiteraard eruit te krijgen, maar dit verloopt niet zo goed als ik hoopte.

Nageeflijk lopen zit voor een stukje tussen haar oren, zodra ik de bijzetteugels eraan hang, loopt ze haast vanzelf mooi aan de teugel. Dit terwijl de bijzetteugels op het loste gaatje staan en dus zo diep doorhangen dat ze geen enkele inwerking hebben. Idem met de slofteugel, zodra de slof wordt aangedaan gaat ze vanzelf ontspannen staan/lopen, (indien ik haar fatsoenlijk rij uiteraard) terwijl de slofteugel gewoon los om haar hals ligt en ik enkel de gewone teugels vast heb.

Zodra de slof of bijzetteugels uit gaan na het rijden blijft ze mooi ontspannen lopen. Indien ik echter begin zonder hulpteugels en haar gewoon rij zoals altijd, werkt ze veel minder mee, ook al doe ikzelf net hetzelfde als anders.

Ik krijg les van een grand-prixruiter en dan rij ik sowieso zonder hulpteugels. Echter, duurt het zeker een half uur voor ze echt nageeflijk begint te lopen, maar na het eerste half uur loopt ze wel super.
Met hulpteugels loopt ze gewoon vanaf de eerste minuut hoe ze de hele les zou moeten lopen.
Mijn instructrice zegt gewoon blijven rijden zoals altijd, ik kan het, mijn paard kan het, maar we moeten gewoon het psychische van die hulpteugels eruit krijgen.
Vermits het na een half uur wel prima gaat ligt het dus niet aan mezelf...

Iemand goede raad?

vuurneon

Re: Paard vroeger altijd met hulpteugels gereden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:58

Enige raad is doorzetten :) gewoon de hulpteugels echt in de kast houden en zonder blijven rijden. Paardrijden is keihard werken! :)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:00

Blijven volhouden en doorzetten. Het is een gewoonte waar je paard ook vanaf moet geraken. Je paard zal na een tijdje wel inzien dat die hulpteugels niet nodig zijn. Het is een aanpassing die je vraagt, geef het een beetje tijd en laat de hulpteugels er standaard af. Aangezien het na een dik half uur wel lukt, zijn jullie op de goede weg. Met tijd en geduld komt dat helemaal goed.
Ik ga mee met je instructrice.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:10

hulpteugels idd af laten... instructie heeft gelijk, ze went vanzelf aan haar hulpteugelvrije bestaan ;)
Nu duurt het dik een half uur, als jullie elkaar beter leren kennen en meer vertrouwen hebben in elkaar zal dit steeds sneller gaan en korter duren.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:38

Ik vind het leuk en een fantastisch idéé dat je het zo wil volhouden, mijn hoed voor je af hoor.
Zo zouden er hier op "bokt" meer moeten zijn, de meesten zoeken juist naar een hulpteugel erbij en das zeker in bijna alle gevallen een verkeerde keuze.
Nu wat jouw probleem betreft, je kan het idd dat blijkt, je instructie is zeker goed genoeg.
Ik zou al van bij het opstijgen laterale flexie gaan vragen, nog van voor je vertrekt eigenlijk, gewoon in stilstand, en dit even blijven doen tot het paard enige moeite doet om na te geven, opletten wel duidelijk belonen dus even de druk er af (loslaten dus, en ik weet binnen het engels dressuur is dit heel ongebruikelijk maar probeer het toch maar even, los is los, nadien kan je weer contact vragen)
wanneer dit lukt dan ga je dus lostappen, en weer laterale flexie al stappend, schoudervoor, schouderbinnenwaarts , traver, en zeker ook zijgangen (wijken voor het been, dus in deze nog niet een apuyement) Je zal zien dat paardje lief nu veel sneller zal gaan nageven.
Ik ben benieuwd hou me aub op de hoogte ervan, mssn via een pb als het kan.
groetjes en succes.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:59

Zou het kunnen helpen om je paard een tijdje elke dag zonder hulpteugel te rijden tot het moment dat ze ontspant en dan stoppen met de training of lekker naar buiten daarna of iets anders wat ze echt leuk vindt?

Zoals je het nu beschrijft lijkt het of je een half uur loopt te werken om je paard netjes aan het lopen te krijgen en als dat eindelijk gelukt is dan kan het echte werk beginnen. Ik zou het proberen voor je paard aantrekkelijker te maken om te lopen zoals jij wil.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:00

Het is niet leuk om een half uur bezig te moeten zijn voordat ze lekker loopt, dat begrijp ik heel goed. Toch zou ik zeggen: eraf laten.

Het is een gewoonte geworden en een gewoonte afleren is gewoon ontzettend veel geduld, geduld, geduld. En bekijk het van de positieve kant, jij hebt je paard BINNEN een half uur lekker aan het lopen, zonder gebruik van hulpteugels. Daar mag je je zelf best een schouderklopje voor geven hoor!

Lannooke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 13:06

Bedankt voor de positieve reacties! Is fijn dat jullie toch vinden dat ik juist bezig ben. Het vertrouwen zal inderdaad nog verder moeten groeien daar we elkaar nog maar twee maanden kennen.

aeolusnr1 : de laterale flexie paste ik inderdaad toe toen ik haar net had, deze tip/begeleiding had ik van mijn vorige instructeur die zich hoofdzakelijk met Spaanse dressuur bezig hield. Echter, na het veranderen van stalling, kreeg ik hier in mijn nieuwe stalling commentaar (van enkelen, gelukkig niet iedereen) op en ben ik er maar mee gestopt. Ik rij wel zodra ze opgewarmt is veel zijgangen, en dit lukt ook behoorlijk. Het is ook meestal zodra ik met zijgangen, veel overgangen etc begin dat ze zich echt ontspant dus ik kan me helemaal vinden in jouw raad :-)

Aurora3 : zoals in mijn post genoemd : ik rij haar gewoon altijd hetzelfde, met of zonder hulpteugels, en met of zonder ontspanning ? Het is niet dat ik zit te wringen en sleuren om haar mooi te doen lopen, ik rij haar meteen zoals het moet, en de ontspanning volgt wel. Ik wissel voldoende af met eens een sprongetje, wandelen, longeren in plaats van rijden, ... En als ze goed haar best doet dan stop ik ook tijdig, niet pas als ze helemaal moe is of geen zin meer heeft. Stoppen zodra ze goed loopt gaat waarschijnlijk het omgekeerde effect hebben, ze werkt heel graag dus dan gaat ze denken als ze zich ontspant dat ze moet stoppen.

Ik hou jullie van vorderingen op de hoogte :-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:33

Gewoon doorzetten, het duurt nu een half uur voor ze goed loopt maar dat wordt vanzelf minder als ze het maar even door heeft.
Misschien kun je nog wat meer afwisselen in de gangen of oefeningen, sommige paarden zijn in stap heel lastig nageeflijk maar als je even een rondje galoppeert willen ze zo zakken en daarna in stap ook. Misschien heeft jouw merrie ook zo'n truucje.

Gerdagorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:44

Mijn paard is door de vorige eigenaar ook met hulpteugels gereden.
In het begin was ze steeds naar die hulpteugels aan het zoeken.

Ik heb het gewoon genegeerd, en het ging vanzelf over.
Ik raad je aan gewoon zonder hulpteugels te rijden. Het komt vanzelf wel goed.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:14

Ik ben het met de rest eens, gewoon doorzetten. Je bent al goed op weg en zo te lezen krijg je goede begeleiding, dus ik denk dat het een kwestie van tijd is, komt helemaal goed!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:09

Silks schreef:
Bedankt voor de positieve reacties! Is fijn dat jullie toch vinden dat ik juist bezig ben. Het vertrouwen zal inderdaad nog verder moeten groeien daar we elkaar nog maar twee maanden kennen.

aeolusnr1 : de laterale flexie paste ik inderdaad toe toen ik haar net had, deze tip/begeleiding had ik van mijn vorige instructeur die zich hoofdzakelijk met Spaanse dressuur bezig hield. Echter, na het veranderen van stalling, kreeg ik hier in mijn nieuwe stalling commentaar (van enkelen, gelukkig niet iedereen) op en ben ik er maar mee gestopt. Ik rij wel zodra ze opgewarmt is veel zijgangen, en dit lukt ook behoorlijk. Het is ook meestal zodra ik met zijgangen, veel overgangen etc begin dat ze zich echt ontspant dus ik kan me helemaal vinden in jouw raad :-)

Aurora3 : zoals in mijn post genoemd : ik rij haar gewoon altijd hetzelfde, met of zonder hulpteugels, en met of zonder ontspanning ? Het is niet dat ik zit te wringen en sleuren om haar mooi te doen lopen, ik rij haar meteen zoals het moet, en de ontspanning volgt wel. Ik wissel voldoende af met eens een sprongetje, wandelen, longeren in plaats van rijden, ... En als ze goed haar best doet dan stop ik ook tijdig, niet pas als ze helemaal moe is of geen zin meer heeft. Stoppen zodra ze goed loopt gaat waarschijnlijk het omgekeerde effect hebben, ze werkt heel graag dus dan gaat ze denken als ze zich ontspant dat ze moet stoppen.

Ik hou jullie van vorderingen op de hoogte :-)

Maar als de laterale flexie nu een positieve invloed heeft op je paard, zijn/haar ontspanning en vervolgens het rijden: poep dan zeker aan het commentaar van de stalgenoten.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden en niet alleen de doorsnee dressuur weg toch.
Toppie trouwens dat je naar oplossingen zoekt en de hulpteugels eraf wilt halen!!

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:52

Ik ben het helemaal eens met je instructeur. Volhouden en het komt zeker goed.