Angst voor springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

Angst voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 21:51

Hoi!

Vroeger was ik echt een held met springen en maakte het me allemaal niet zoveel
Uit. Na de overgang van pony naar paard is dit veranderd. Ik kan niet zo goed wennen aan dat grote lijf wat over een hindernis van 1 meter gaat (terwijl ik met m'n pony 1.20 heb gesprongen). Zijn er bokkers die met een paard springen en hier tips voor hebben?

Gr.

silkeireja

Re: Angst voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:53

Bouw rustig op begin laag als je je daar goed bij gaat voelen
Kun je hoger gaan :)

sunnystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:54

Ik was zoooo bang om te springen. Maar ik moest het leren om het ruiterbewijs te kunnen halen. Ben toen begonnen om les te pakken. Regelmatig. Mettertijd is het beter geworden en nu vind ik het wel leuk!

c_lyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:01

bouw rustig op met balkjes lopen en doe alles rustig aan . het komt allemaal goed

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:03

Inderdaad, zet de hindernisjes lekker laag en ga pas weer hoger als je daar de behoefte aan hebt. :)

MautjeMautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:37

Denk niet dat het voor iedereen werkt, maar ik ben weer eens gaan springen met mijn pony. Toen kreeg ik er tenminste weer lol in. Maar kan me ook voorstellen als mensen banger worden van het verschil dat dan weer duidelijk wordt. Ik zou veel balkjes draven, en dan rustig opbouwen. Als je het maar leuk blijft vinden, succes!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:50

chiron-springen ideaal om de angst te overwinnen

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 10:02

Wat is chiron springen??

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:17

Oh staat geloof ik wel iets op wiki hierover.

Kort gezegd is het de zit van de cavalariers vroeger. Korte stijgbeugels eventueel een band om de hals om je vast te houden, maar niet echt nodig.Het is een bepaalde zit en die maakt het onmogelijk om eraf te vallen ook al springt je paard als een helicopter ;-). google maar op internet. Echt een aanrader. De paarden vinden het ook leuker.

http://www.rg-chiron.de/CHIRON/home/Fil ... PRUNG2.pdf

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 10:54

Ik kan niet zo heel goed Engels. Maar het is dus de bedoeling dat je je beugels heel kort doet en je voet meer in het midden? En jezelf kleiner maakt boven het paard? Verder kom ik niet hha

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:22

Oh dan ben je toch al aardig op weg. Nu je bips nog naar buiten sturen en het lijkt er al op ;-).

Probeer dit maar: Zet je benen iets uit elkaar:
Buig door je knieen en steek je bips naar achteren en leg je onderarmen op je bovenbenen. Je kunt dit dan op je paard oefenen. Teugels in een knoop, eventueel een stijgbeugel riem om de hals om je evenwicht te houden. Probeer dan in draf en galop gewoon naar achteren met je bovenlichaam te draaien en je blijft in dezelfde houding zitten. Wanneer je springt gaan enkel je handen naar voren je blijft zelf boven het paard. Doordat je boven een punt blijft breng je je paard tijdens voor en na de sprong ook niet uit balans. Je stijgbeugels gaan wel erg kort een springzadel is dan wel ideaal.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 11:35

Dinopino schreef:
Oh dan ben je toch al aardig op weg. Nu je bips nog naar buiten sturen en het lijkt er al op ;-).

Probeer dit maar: Zet je benen iets uit elkaar:
Buig door je knieen en steek je bips naar achteren en leg je onderarmen op je bovenbenen. Je kunt dit dan op je paard oefenen. Teugels in een knoop, eventueel een stijgbeugel riem om de hals om je evenwicht te houden. Probeer dan in draf en galop gewoon naar achteren met je bovenlichaam te draaien en je blijft in dezelfde houding zitten. Wanneer je springt gaan enkel je handen naar voren je blijft zelf boven het paard. Doordat je boven een punt blijft breng je je paard tijdens voor en na de sprong ook niet uit balans. Je stijgbeugels gaan wel erg kort een springzadel is dan wel ideaal.

Je blijft dus continue in verlichte zit zitten? Je gaat niet pas voor de hindernis in verlichte zit? Een springzadel heb ik, want vorig jaar wilde ik ook gaan springen, maar na 3 lessen durfde ik niet meer, haha. Ik zal van de week mijn springzadel er eens op gooien en het proberen. Bedankt voor de tip

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:10

Ik heb zelf meerdere lessen gehad in deze manier van springen. De raarste beeste sprongen alles. Je blijft inderdaad de hele tijd in de verlichte zit en je brengt je paard voor en tijdens en na de hindernis niet uit balans om dat je boven hetzelfde punt blijft staan. Dit kun je dus het beste even droog oefenen en dan op je paard. Je moet er wel even aan wennen betreft spierpijn ;-)

succes

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 12:36

Waarom zie je die methode eigenlijk niet echt terug op wedstrijden???

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:35

Oh die zie je wel. Maar soms weten de ruiters zelf niet dat ze via de orginele methode springen. Bijv. Mark Todd heeft de chiron zit. Het is een oude cavalari zit de enige echte lichte zit. Die helaas met de jaren verdwenen is.

Wanneer er genoeg belangstelling is kan ik misschien een les-weekend organiseren. Maar volgens mij zit er in Nederland ook iemand die volgens deze zit les geeft. Het is niet iets nieuws. Het mooiste is wanneer je ziet dat iemand die niets van springen wist aan het eind gewoon een heel parcours springt.

http://www.youtube.com/watch?v=aZZyeMntJ1M
Jurgen Webers
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 07-02-13 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:48

Gewoon les nemen van iemand die rustig aan opbouwt is ook een optie :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:28

Forgive

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:31

Zelf spring ik niet. Ik weet alleen wel, dat als je nog niet zo goed aan je paard gewend bent, of dat je zo hoog springen ineens eng vind, je het beste van heel laag naar weer hoog kan werken. Bijvoorbeeld, dat je eerst balkjes gaat draven. En als je je helemaal veilig voelt met je paard, kun je best met een kruisje beginnen. Zo kan je dat helemaal in je eigen tempo opbouwen.
Succes!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:55

het klinkt mij als de safety seat in de cross in de oren. Verlichte zit, maar zorgen dat je echt je kont terug houdt, dus niet je schouders naar voren brengen. Vergt veel kracht van je bovenbenen.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:01

is de chiron zit niet gewoon de verlichte zit? ik rijd op een hele grote fjord, bijna een paard... ik vond het eerst ook eng om daar mee te springen, vooral ook omdat ze zo sterk is en heel erg naar de hindernis trekt. Nu spring ik een meter met dr, ik heb het eerst ook opgebouwd.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:08

Buigels korter, want dan kun je beter balans houden boven de sprong en makkelijk in verlichte zit zitten en gewoon beginnen bij het begin. Balkjes lopen. Als je vertrouwen krijgt in jezelf en jouw paard, maak je gewoon een laag sprongetje. Je zult merken hoe hoger, hoe beter het gaat. Want als je heel laag springt wil het paard nog wel eens een drafpas over de balk maken. Je moet gewoon jouw vertrouwen weer terug krijgen. Rustig aan beginnen.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:20

Klinkt alsof je inderdaad gewoon moeite hebt met aanpassen.
Als ik jou was zou ik dus gewoon weer beginnen bij de basis en vanaf daar rustig opbouwen.
Probeer in ieder geval iedere training voor jezelf positief af te sluiten, maar overvraag jezelf niet.
Aan het einde een hindernis meepakken waar je een beetje tegenop ziet is prima, maar stop dan zodra je er overheen bent.
Zo kom je toch steeds iets verder, maar blijft het vooral ook leuk voor jezelf.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:23

ik werd ook banger toen ik op grotere paarden moest agaan springen. reed eerst op een pony van 1,35 en sprong daar 1 meter mee ben toen uiteindelijk op het grootste paard van stal balkjes gaan draven 10 cm 20 cm 30 cm en zo hebben we het opgebouwd en nu hebben we samen al 1,20 gesprongen.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:25

Ik denk dat je vooral gewoon vertrouwen moet leren krijgen in je paard.
Begin gewoon lekker rustig, desnoods maar 70 centimeter ofzo. Eerst gewoon zorgen voor genoeg controle, weten dat je je paard in de hand houdt (ook al kan je dat al)
En dat gewoon vaak doen, tot je daar geen moeite meer mee hebt, dan pas hoger gaan.
Ik heb heel even ook hetzelfde gehad, ik had ook een pony, daar sprong ik mee, en toen ik een paard kreeg was ik echt hartstikke bang en hield ik mijn paard helemaal niet waardoor ik 3 keer viel bij hindernisjes van 70 centimeter.
Later ben ik dat gewoon op gaan pakken, we kregen een super goede band en toen kon ik met gemak 1. 20 springen :)
Dus ik denk dat de band opbouwen en het vertrouwen het belangrijkste is, dan komt het durven van zelf steeds meer.