Buitenrijden met onervaren paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aurora3

Buitenrijden met onervaren paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 20:28

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar tips om een onervaren paard wat meer vertrouwen te geven tijdens het buitenrijden.

Het gaat om 1 van mijn verzorgpaarden, een Fries van ongeveer 8 jaar oud. Hij is pas met 5 jaar ingereden en heeft in de zomer steeds vakantie gehad. Het eerste jaar omdat ie steeds kreupel liep, achteraf gezien door een hoefzweer. De 2 jaar daarna heeft ie ongeveer van april tot eind oktober op de wei gestaan, te ver weg voor mij om regelmatig te gaan rijden.
De rest van het jaar werk ik wel met hem en dat doet hij eigenlijk heel goed. We rijden in de wei en op een veldje in de buurt en alle knopjes zitten er inmiddels behoorlijk goed op. Nu rijd ik ook graag buiten, maar dat gaat wat moeilijker. Ik ben met hem en zijn moeder samen naar buiten geweest en dat gaat heel goed. Hij verschuilt zich dan achter haar en is nergens bang voor. Hij durft alleen absoluut niet voorop te lopen. We gaan zo elke week een keer naar buiten en ik had verwacht dat het vanzelf wel beter zou worden als hij wat vaker mee geweest was, maar dat valt dus tegen.
Ik kan buiten met hem wandelen en dat gaat ook goed, zolang ik duidelijk leiding geef loopt hij als een mak lammetje achter me aan. Toen ben ik op het idee gekomen om er zelf op te gaan zitten en iemand te voet mee te nemen. Dat gaat ook heel goed zolang hij achter de loper aan mag lopen. Hij doet net of dat zijn kudde is en volgt overal. Zelfs over ijzeren platen of langs enge dingen zonder op of om te kijken.

Als hij echt schrikt blijft hij meestal stokstijf stil staan. Ik moet daar eigenlijk altijd heel erg om lachen en ben dus voor mijn gevoel totaal niet bang ofzo, dus ik denk niet dat hij die spanning van mij heeft. Probleem is dus dat hij dat de hele tijd doet, stoppen, stilstaan en kijken. Ik kan drijven tot ik een ons weeg en hij weet echt wel wat die hulp betekent, maar als ie iets gezien heeft moet ie eerst op zijn gemak kijken. Soms staat ie dan dus midden op de weg en krijg ik hem nauwelijks aan de kant -O-
Soms voel ik het aankomen, dan gaat ie steeds langzamer lopen omdat ie onzeker wordt en dan probeer ik flink te drijven om aan te geven dat er niets aan de hand is. Als dat lukt is het weer goed, maar als hij niet reageert heb ik dan dus een probleem. Ik heb altijd een zweep mee buiten en heb hem daar al een paar flinke tikken mee gegeven. Het idee daarachter was ik ben de leider, ik zeg dat er niets engs is dus jij hebt gewoon te luisteren en door te lopen. Nadeel daarvan is dat hij dan nog onzekerder wordt en de volgende tien minuten naar alles snuift en niet meer vooruit te steken is.

Nu zit ik te denken om misschien een hindernisparcours in de wei te bouwen, misschien dat dat hem helpt om meer vertrouwen te krijgen? Hoewel ik eigenlijk niet goed weet waarom dat wel zou helpen terwijl veel naar buiten blijkbaar dus niet werkt.
Ik ben trouwens ondertussen ook bezig met clickertraining met hem. Niet echt om dit probleem op te lossen, maar meer voor de afwisseling.

Heeft iemand van jullie misschien nog goede ideeen om hem wat meer vertrouwen te geven?

yaylavb

Re: Buitenrijden met onervaren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:44

Zo als je zelf al zegt je bent naar buiten gegaan met een persoon te voet mee,zo heb ik het ook gedaan.
Laat deze persoon eens achter jou en het paard lopen en laat haar/hem praten en praat zelf ook veel naar je paard.
Als dat goed gaat probeer dan eens verder te lopen terwijl die persoon stil blijft staan zodat jij dus weg loopt.

Persoonlijk denk ik dat je zweep het er niet beter op maakt maar ik snap je wel.
Maar zoals je zegt is hij na een flinke klap 10 minuten loop te stressen,gebruik een goed duidelijk straf comando(stem?) waardoor hij ook doorloopt in plaats van de zweep.
Als hij dan stopt met stressen maakt het makelijker.
Zelf merk in wel dat als ik draaf in plaats van stap over de weg dat de meeste eerder rustig zijn.

Hoop dat je hier misschien wat aan hebt.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:54

Kan je lange teugelen met hem? Eerst even in de bak oefenen en de hulpen leren. Dan naar buiten. Jij loopt achter hem en bent dus de drijver (is trouwens ook een leidende positie) en dan moet hij voorop!
Doe ik ook met mijn 3 jarige in het bos, en ze vindt het spannender als ze zelf voorop moet, maar heel leerzaam voor haar.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:57

Ik ben met mijn paard ook pas laat gestart met naar buiten gaan. Paard was ontzettend wereldvreemd. Vertrouwen opgebouwd door op het terrein al kennis te maken met auto's, tractoren van dichtbij bekijken zodra je de kans krijgt, aan de hand mee naar buiten en klein beginnen: laat je niet verleiden tot meteen een hele grote afstand, maar begin met een klein rondje en ga dat dan uitbouwen. Als je nog de mogelijkheid hebt om een ervaren paard mee te nemen, zit je ook meteen gebakken.

Wat betreft die dingen waar hij bang voor is, moet je achterhalen of de angst terecht is (het is nog daadwerkelijk onbekend en je paard moet dit nog leren) of aanstellerij (dit kent 'ie al, dus doorlopen). Als ik bij mijn paard flink dominant ga doen als ze écht bang en onzeker is, dan krijg ik een hele verkeerde reactie. Geef ik haar dan even wat meer tellen de tijd om zelf tot de ontdekking te komen dat het niet spannend is, dan win ik vele meters.
Laatst bijgewerkt door Snadrem op 06-02-13 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:58

En samen met het andere paard, maar jouw friesje af en toe voorop? Hoe gaat dat?

c_lyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:03

ik zou in het begin een ander paard of iemand op de fiets met een touw meenemen, kun je eventueel vastklikken

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 10:39

@ c_lyna: vastklikken is absoluut geen optie, hij trekt het touw zo kapot en mensen op de fiets kan ie natuurlijk helemaal makkelijk om trekken. Daarbij denk ik ook niet dat het helpt. Als er iemand voorop gaat zonder touwtje dan loopt ie al en ik ben absoluut niet bang dat hij er vandoor gaat.

@ _Mikey_: als er iemand bij is krijg ik hem heel moeilijk voorop. Dat heb ik vooral geoefend met de voetganger trouwens, want die is zelf wat wendbaarder ;)
Ik laat hem dan achteraan lopen en lekker draven terwijl de loper hardloopt. Hij gaat dan vanzelf harder dan de hardloper, want die is niet zo snel en dan halen we dus uiteindelijk in. Ernaast gaat goed, dat vind hij prima. Als ik dan flink drijf gaat hij er wel voor lopen maar dan slingert ie heel erg en moet ik bijna continu drijven om hem ervoor te houden. Dat lukt meestal een meter of 50 en dan gaat ie in de ankers en krijg ik hem niet meer vooruit. Meestal laat ik de loper dan achter hem wachten, dan vraag ik net zo lang tot hij uiteindelijk een paar stappen naar voren doet en dan laat ik de loper snel weer voorop gaan. Tot nu toe wordt het nog niet echt beter met deze methode.

@ Snadrem: Traktoren en auto's zijn geen probleem eigenlijk. Het zijn eerder brievenbussen, plassen water en dingen die uit de bosjes schieten zoals honden of vogels. Als ie ze eenmaal ziet is het wel over. Maar als ie in een onzekere bui is dan kan ik niet echt aanwijzen wat het is, dan loopt ie gewoon in het algemeen te snuiven als ie van huis is. Helaas is dat dus bijna continu. Ik kan in dat geval ook moeilijk zeggen of het terecht is of niet. Hij voelt zich onzeker als ie alleen van huis moet, dus wat dat betreft is het geen aanstellerij. Ik zou alleen willen dat hij ontdekt dat ie niet alleen is maar dat ik erbij ben, ook als ik op zijn rug zit.

@ Fransje_70: Misschien is dat wel een goede oplossing, dat heb ik nog niet geprobeerd. Maar is dat niet gevaarlijk als hij gaat slaan? Hij heeft namelijk met longeren vroeger wel geprobeerd om naar mij uit te halen dus ik ben daar wel voorzichtiger mee geworden...

@ yaylavb: In principe zitten de commando's er allemaal vrij goed in van het longeren, maar als hij zo bang is werkt dat niet echt. Hij wil het echt graag goed doen, maar als ie zo onzeker is lijkt het of hij gewoon klem zit tussen luisteren en bang zijn. Hij kan dan niet kiezen. Meestal probeer ik dan dus gewoon rustig de tijd te nemen om hem te laten ontdekken dat luisteren niet tot een vervelende ervaring leidt. Maar buiten kan dat niet altijd, soms moet ie gewoon nu meteen aan de kant.
Probleem is dus dat ik zelf niet zo heel goed weet wat ik dan het beste kan doen. Als ik jullie reacties lees en nog eens bedenkt wat ik zelf voor gevoel bij hem heb dan denk ik dat ie nog meer vertrouwen moet krijgen in mij. Ik zal de komende tijd eens proberen om af te stappen als het echt niet lukt en hem een stukje aan de hand meenemen. Misschien geeft dat hem meer vertrouwen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:49

Dat klinkt inderdaad als een heel onzeker paard. Eens kijken hoe ik dat indertijd heb aangepakt en wat bij ons werkte.

1. Wandelen, en dan niet achter je aan laten sjokken, maar met zn hoofd naast jou en uiteindelijk jij naast zn schouder. Lange teugelen zoals hier genoemd werkt wellicht ook, dan moet hij voorop :D
2. Als je met een ander rijdt voorop laten lopen. Wellicht nog niet helemaal voorop, maar eerst naast, dan een hoofdlengte voor, dan de ander met hoofd ongeveer naast jouw knie en dan de ander erachter. En als dat goed gaat dan misschien alvast een stukje draven terwijl de ander nog stapt (zodat je wat afstand creëert).
3. beginnen met kleine stukjes/rondjes die hij goed kent, gewoon uitstappen alleen buiten bijvoorbeeld.
4. gaan draven, dat heeft bij mij veel geholpen. En dan niet truttig draven maar echt vlot (wij slingerden in het begin wel alle kanten op, maar aangezien dat bij ons op het strand was kon dat niet veel kwaad :+ )
5. als hij dan zo onder de indruk is van een klap, misschien proberen met streng toespreken/stem verheffen.
6. als hij echt ergens niet langs wil, achterwaarts.
7. als je met een fietser of wandelaar gaat deze naast de schouder laten lopen en dan verder naar achter laten zakken.
8. veel praten tijdens het rijden zodat hij weet dat jij er nog bent (en veel belonen dus ook).
9. soms helpt het om juist het paard mee te nemen naar vreemd terrein, in de trailer, mee naar het bos. Hij kent het daar niet en zal wel op jou moeten vertrouwen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:54

quote: Maar buiten kan dat niet altijd, soms moet ie gewoon nu meteen aan de kant.
Probleem is dus dat ik zelf niet zo heel goed weet wat ik dan het beste kan doen. Als ik jullie reacties lees en nog eens bedenkt wat ik zelf voor gevoel bij hem heb dan denk ik dat ie nog meer vertrouwen moet krijgen in mij. Ik zal de komende tijd eens proberen om af te stappen als het echt niet lukt en hem een stukje aan de hand meenemen. Misschien geeft dat hem meer vertrouwen.[/quote]

Ik denk dat dit het beste zal werken. Bij mijn eerste paard had ik ook dit probleem. Iedereen op stal vertelde me dat ik er op moest blijven zitten, maar dan kon ik rustig een half uur uittrekken voor een heel klein stukje. (En, nota bene, niemand van de mensen op stal reed ooit buiten.) Aangezien het maar een klein paard was en ik heel makkelijk kon op en afstappen, ben ik maar gewoon steeds even afgestapt, vijf (of meer) stappen lopen en weer opstappen. Het probleem werd steeds minder en minder, totdat hij volledig op mij vertrouwde en ik echt overal gewoon langs kon. Ik kon ook gerust hele dagen naar buiten.
Beetje tegen hem praten hielp ook goed. Dit omdat je dan je ademhaling goed op orde brengt en het ook voor jezelf prettig is om hardop te zeggen dat je er gewoon langs kan.

Wat Apple zegt is ook een goed advies, dat heb ik ook o.a. gedaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:02

Ik heb nu twee paarden die allebei nog nooit alleen naar buiten waren geweest en die dat nu alletwee zonder problemen doen.

De eerste was echt een potentieel rampenplan. Vreselijk onzeker. Dat was dus inderdaad eerst kleine stukjes uitstappen, daarna oefenen met 'van de groep wegrijden', oefenen met 'iemand ernaast lopen totdat we op het strand waren en dan alleen verder (in vlotte slingerende draf :') ), alleen op zondagochtend heel erg vroeg met mooi weer en geen wind als er niemand op het strand was naar buiten, alleen naar buiten als ik zeker wist dat er stalgenoten vlak voor of achter mij zaten zodat ik daar bij kon aanhaken als het niet ging. Inderdaad achterwaarts langs objecten, praten, zingen, veel belonen. De hele rataplan.
Gelukkig werd hij nooit echt gevaarlijk (bokken/steigeren), maar was het meer niet vooruit willen, aarzelen, stoppen. Ik ben bij hem nooit afgestapt, aan de hand is hij minder makkelijk dan onder het zadel en daarnaast gezien het formaat van het paard was ik er dan ook niet meer opgekomen :+

Nummer twee was een stuk makkelijker, veel zekerder van zichzelf. Met haar gingen we ook veel wandelen en nu als ze met buitenrijden ergens niet langs durft dan is afstappen helemaal geen verkeerde beslissing. In de hand is ze makkelijker dan onder het zadel en ik kom er ook weer makkelijk op :-)

Je moet dus echt een beetje kijken wat er past bij het paard.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:24

O Apple, die vlotte slingerende draf is zo herkenbaar. Mijn paard was 1.53m dat scheelt. Maar eigenlijk nog nooit alleen naar buiten geweest. En aangezien er niemand van stal naar buiten ging, moest ik het toch zelf oplossen. Het is gelukt, maar het heeft gewoon wat tijd gekost. Tijd had ik wel, dus het is helemaal goed gekomen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:27

Ja precies, het kost gewoon tijd :-) En voor je het weet ben je een jaar verder, rij je lekker je buitenritjes en denk je af en toe 'o ja, dit was ooit nog niet zo vanzelfsprekend'.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:44

Ja, zo is het. En dan al die mensen die vragen hoe het gekomen is dat je paard zo lekker makkelijk is buiten. Gewoon oefenen en heeeeel veeeeel tijd aan besteden.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 13:01

Apple en Zoutenootjes allebei bedankt voor de tips. Veel van de dingen die vooral Apple noemt doe, deed ik al. En tijd heb ik in principe zat, maar we zijn nu al 3 jaar met hem bezig en ik heb het idee dat het een beetje stagneert. Vandaar eigenlijk dat ik om tips vroeg.
Nu ik er goed over na denk weet ik eigenlijk ook wel waarom het stagneert. Ik twijfel aan mijn aanpak en doe het dus niet met 100% overtuiging. Soms denk ik dat hij echt bang is en doe ik geduldig, maar soms weet ik bijna zeker dat hij gewoon dominant probeert te doen en weigert te luisteren en dan pak ik hem aan. Beide methodes werken niet echt omdat ik niet consequent voor 1 van de 2 kies.

@ Apple: wandelen gaat wel, maar hij kon vroeger nogal dominant en lomp zijn en je zo omver lopen. Daarom heb ik hem nu juist zover dat hij netjes met zijn schouder achter mij blijft en met zijn hoofd naast me zodat hij op mij blijft letten. Ik heb toevallig laatst in de wei nog geprobeerd, maar ik krijg hem zelfs in de wei op eigen terrein met geen mogelijkheid verder naar voren tov mij...
En lange lijnen klinkt als een goed idee en een logische stap, maar wat als hij gaat trappen?
Tip 2, 3, 5, 7 en 8 doen we al, maar wellicht met te weinig overtuiging waardoor het (nog) niet echt werkt.
Ergens langs is niet echt een probleem want het gaat niet om enkele enge dingen waar ik hem niet langs krijg maar meer dat hij continu gestrest is en daardoor niet wil lopen. Dat maakt draven ook heel lastig, want ik krijg hem nauwelijks zo ver dat hij blijft stappen. Hoe krijg ik hem dan in draf?
Dat slingeren klinkt inderdaad heel erg bekend. Helaas is er hier geen strand, dus we rijden in de polder waar het gelukkig redelijk rustig is. Als hij bang is wil hij blijven staan, als ik dan drijf gaat hij inderdaad alle kanten op slingeren en komen we soms aan de overkant van de weg terecht. Gelukkig rijden er niet veel auto's en dan corrigeer ik het slingeren ook niet. Ik vind het al heel wat dat ie loopt :P Als er wel auto's komen kan ik gewoon stoppen met drijven en dan blijft hij doodbraaf op zijn plaats staan.

Een trailer heb ik niet, maar een vreemd terrein vind ik wel een heel goed punt. Daar had ik zelf ook al aan gedacht. Het andere paard dat ik rijd heb ik een week mee op kamp gehad en daarna had ze ook heel veel meer vertrouwen in mij, gewoon omdat ze wel moest want ze kende daar verder niemand.
Misschien is dat voor dit paard ook een goede optie.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:09

Hoe vaak ga je met hem naar buiten?

Bij mij heeft het ook nog geholpen door op gegeven moment echt 4 keer per week minimaal naar buiten te gaan. Toen het kwartje eenmaal gevallen was had ik geen problemen meer, maar nog moest ik het onderhouden. In het begin minimaal 1 keer per week alleen naar buiten, vervolgens zeker eens per 2 weken, later moest ik als ik op vakantie ging zelf eerst een keer alleen naar buiten voordat het vertrouwd was voor de bijrijders en nu maakt het eigenlijk weinig meer uit.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 14:38

Dat hangt een beetje van de omstandigheden af. In elk geval 1 keer per week samen met het ervaren paard en nog 1 keer per week met de hardloper. Daarnaast ga ik regelmatig buiten uitstappen als het kan. Maar dan moet het wel licht zijn en de wei moet te rijden zijn anders valt er ook niet uit te stappen.
Met de sneeuw heeft ie ruim 2 weken stil gestaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:28

De weersomstandigheden werken ook niet lekker mee inderdaad :\ Klinkt alsof hij voldoende buiten ritjes maakt. Hopen maar op het verzetten van de klok en op warmere temperaturen :D.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:35

Heb je het al eens met oogkleppen op geprobeerd? Er zijn paarden die het prettig vinden dat ze wat minder zien.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 16:55

Tjah, als de klok verzet wordt gaat hij weer heel snel verhuizen. Ik heb me wel weer voorgenomen om deze zomer toch echt te blijven rijden, maar in de praktijk blijkt dat toch vaak lastig. Paarden op 3 minuten fietsen is net iets makkelijk dan op 3 kwartier fietsen. Af en toe moet ik mijn studie toch ook voorrang geven ;) En dan blijven het paarden van een ander en niet van mij.

Oogkleppen ben ik eigenlijk niet echt van plan. Als er iemand voor hem loopt kan hij het wel, dus hij moet dat vertrouwen nu ook in mij krijgen als ik op zijn rug zit. Dat zou toch moeten lukken zonder zulke noodmaatregelen vind ik eigenlijk.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:45

Ik heb een tinker die niet alleen naar buiten wilde van het erf af. Misschien iets anders dan jouw stakende paard, maar misschien een tip waar je wel wat aan hebt:
Ik ben begonnen met altijd hetzelfde rondje met haar te wandelen. Toen ze dat goed kende (na een keer of 3,4) ging ik er het laatste stukje opzitten. Bij wijze van spreken 200 m van stal. En dan telkens iets eerder. Dus koppelde ze 'erop zitten"= naar stal!
Uiteindelijk zat ik erop als we van het erf gingen, en zij koppelde dat dus aan ik ga terug naar stal (wel even eerst een stukje door het bos :-)
Daarna zijn we natuurlijk de rondjes gaan uitbreiden. Door klein te beginnen is haar zelfvertrouwen en haar vertrouwen in mij heel erg gegroeid. Immers het was in het begin altijd hetzelfde rondje dus daar kon haar niet zoveel meer gebeuren, ze kende het heel goed.
Uiteindelijk is ze nu een fantastisch bospaardje geworden.

Ik denk dat je je uitdaging moet verkleinen en dan ahw opnieuw beginnen met een gerichtere training, en dan aan je trainingsplan vasthouden (en als dat niet werkt, natuurlijk wel iets anders proberen) zodat je zelf ook meer idee krijgt wat je van hem eist en van hem wil zien.
Dus, maak een plan en ga het uitvoeren! Bijv zoiets als ik hierboven schreef. Of iets met een grondman erbij, maar dan duidelijk stap voor stap een plan tot hoever hij moet komen/waar de grondman loopt, hoe je dat uitbreidt ed. en niet alleen "hij moet het doen" O nou doet hij het weer niet, balen. Daar kom je niet verder mee.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:22

Volgens mij heb je al heel veel goede dingen geprobeerd. Wat ik ook nog wel eens doe bij een zenuwachtig paard is een paar druppels Bach rescue geven (te koop in reformzaak / bij de Tuinen). Dan hebben ze toch minder last van nervositeit. Wordt ook bijvoorbeeld gebruikt voor honden die last hebben van vuurwerk, of bij mensen die examenstress hebben.

Bij mijn merrie heb ik dat de eerste 10 x dat ik alleen naar buiten ging ook gedaan. Liep ook altijd te slingeren en te kijken naar brievenbussen en plassen. Maar dankzij de druppeltjes gaf ze zich makkelijker over en ontspande. Nadat ik zo een aantal keer ontspannen was buiten geweest vergat ik een keertje de druppels en toen bleek ze het ook zonder te kunnen.

Een paar goede ervaringen zijn soms dus genoeg. En anders gewoon blijven gebruiken, het kan geen kwaad en ze worden er niet suf van. Als het erg stormt of als ze heel druk is gebruik ik het soms nog steeds. Ik vind het ook een beetje zielig als ze zo bang zijn en zich niet gerust laten stellen. Het is ook leuker voor het paard als de scherpe kantjes er af zijn.

Succes met je paardje!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 19:04

Een duidelijk plan maken vind ik wel een heel goed idee ja. Dat ga ik zeker doen. Thnx voor de tip :)

Hoe ik het precies wil doen ga ik nog even over nadenken. Eigenlijk wil ik ook gewoon meer rijden in de bak. Probleempje is alleen dat we geen bak hebben :P

Vandaag ben ik nog even met hem buiten geweest en hij was gewoon best wel druk. Ik vind het zelf fijn om hem dan eerst even in de bak/wei te rijden om hem aan te voelen en de energie alvast wat af te laten nemen. Maar dat gaat nu dus niet want het is echt nat en glad... Daar moet ik ook eens een oplossing voor gaan bedenken. Misschien kan ik in de buurt bij iemand in de bak terecht ofzo. Ga ik even mee aan de slag ook :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:07

Dan vang je twee vliegen in 1 klap :D Als je een stukje naar een bak in de buurt moet dan moet hij dus ook een stukje alleen naar buiten :D :D

(vandaag trouwens met het oudste paard, het rampenplan met alleen buitenrijden, voor het eerst sinds tijden weer eens alleen naar buiten geweest. Het was ook een stukje kouder dan de dagen ervoor. Dat was dus weer even 2 keer hinneken bij vertrek, flink kijken naar een omgevallen vuilnisbak aan de overkant van de weg :roll: - terwijl het tweespan welshjes in draf of de lijnbussen die hem passeren hem dan niet eens opvallen :)) - en op de terugweg een halve hartverzakking van een hele dode kerstboom die ergens op een veldje lag :)) . Verder na de opstart heel braaf weer :-) )