Laatste proeven L1 voor de Gelderse en overstap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisje

Laatste proeven L1 voor de Gelderse en overstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 19:57

Dakar Utopia (v. Cartano)
Geboortejaar 2008 en nu 1,5 jaar onder het zadel.
In februari 2012 in de B gestart.
Ik ben op het moment bezig met
*sneller aan de hulpen maken
*zijn energie goed te gebruiken
*verbeteren van middenstap/galop
*Oefeningen voor het L2 (achterwaarts en wijken tot hoefslag zit er al op).

Paard was 2 weken niet gereden (vorst en sneeuw) en die maandag daarvoor in de les. En nog 1x thuis vanwege toetsweek.
Ik had na deze proeven een heel slecht gevoel en was bang geen winstpunten te hebben. (Ook niet meer nodig, maar als je de overstap wil maken toch wel fijn als je WP rijdt).

Eerste proef 197 punten.
Tweede proef 194 punten.
Beide proeven een tweede prijs.

Eerste proef, proef 7 (?)

Tweede proef, proef 8 (?)

Wat ik rot vond gaan: overgangen naar stap (ook 5-en voor in de tweede proef). Het wijken niet helemaal optimaal. Aanspringen in rechtergalop (een 4) was niet goed. Daarnaast ging de middenstap (tweede proef) echt beroerd omdat ik te laat richting F ging, mijn moeder had heel goed door dat ik de proef had willen stoppen.
(Halsstrekken is ook weleens beter geweest :=)

Graag adviezen, kan ik misschien voor zaterdag voor het Gelderse Kampioenschappen meenemen. Maar graag opbouwend.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:41

Leuk paard! Schimmels zijn mooi <3

Ik vind je tekst wel herkenbaar. 't Is niet snel goed genoeg, denk ik? Het ziet er helemaal niet zo verschrikkelijk uit als je zelf denkt :)

Je kunt wel zien dat Dakar een beetje tegendraads was. Bijvoorbeeld aan het tegen de hand komen in de overgang van halt naar draf in de eerste proef. Het lijkt ook alsof hij iets doordramt in de overgang naar stap, waardoor die wat abrupt of juist te voorzichtig wordt. Volgens mij weet je heel goed waar je aan kunt werken. Ik heb nog wel een paar tips voor je, voor als Dakar tijdens de kampioenschappen ook zo voelt. Hopelijk heb je er iets aan :)

* In de eerste proef drukt hij zich er uit bij de overgang van halt naar draf. Nu mag je in het L nog een progressieve overgang maken, en daar krijg je niet eens minder punten voor. Door via de stap naar draf te rijden kun je de overgang net wat vloeiender maken.
* Probeer je overgangen binnen de gangen beter te markeren. Zowel in draf als galop lijkt het alsof je de middengang laat afvloeien, in plaats van dat je hem echt terug neemt.
* Blijf eraan rijden :) . Niet gefrustreerd drijven of duwen omdat 't niet lukt, of afwachten omdat je 't niet meer ziet zitten, maar gewoon, hup, been eraan en gaan met die handel :P. Grote glimlach erbij (dat doet automatisch wonderen voor je eigen gemoedsrust) *D . Bijkomend voordeel: dan worden je overgangen ook meer gereden.
* Helemaal als de rest niet zo loopt als je wilt, probeer dan alles toch netjes af te werken. Houdt op de lange zijde net een tikkie stelling naar binnen, maak je afwenden bij E en B scherp. Dat zie je misschien niet direct in de punten, maar het helpt wel in de gehoorzaamheid van Dakar. :P

Succes op de kampioenschappen!

suikermeisje

Re: Laatste proeven L1 voor de Gelderse en overstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 11:51

Dankjewel! Goede punten :)

En inderdaad, het is niet snel goed genoeg. Paard heeft 's avonds nog wat knuffels gehad, voelde me schuldig haha!

Maar dankjewel, ik ga mijn best doen.

Evelijn

Re: Laatste proeven L1 voor de Gelderse en overstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:18

Ik zou iets meer lucht aan de voorkant willen zien, je rijdt hem eigenlijk iets te veel terug met je hand waardoor hij eigenlijk niet meer mooi van achter door kan komen. Hij gaat dan ook niet zo mooi over de rug waardoor hij niet echt meer kan halsstrekken of in middenstap mooi verruimen.
Wees tevreden met wat je al wel krijgt... en probeer niet te prutsen voor de rest. Denk dat als je wat gelukkiger bent met wat je al hebt dat je dan ook de rest vanzelf krijgt.

Hoe is het gegaan op bij het kampioenschap?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 16:26

Evelijn schreef:
Ik zou iets meer lucht aan de voorkant willen zien, je rijdt hem eigenlijk iets te veel terug met je hand waardoor hij eigenlijk niet meer mooi van achter door kan komen. Hij gaat dan ook niet zo mooi over de rug waardoor hij niet echt meer kan halsstrekken of in middenstap mooi verruimen.
Wees tevreden met wat je al wel krijgt... en probeer niet te prutsen voor de rest. Denk dat als je wat gelukkiger bent met wat je al hebt dat je dan ook de rest vanzelf krijgt.

Hoe is het gegaan op bij het kampioenschap?

Ik ben ook dol gelukkig hoor, maar niet tevreden met mezelf vooral. En ook niet snel tevreden.

Wat je noemt is zeker waar, is ook iets waar ik moeite mee heb en veel mee bezig ben. Los blijven aan de voorkant. Moet zeggen dat het wel steeds beter gaat. Ga me weer steeds meer realiseren hoe moeilijk paardrijden eigenlijk is :=
Helemaal omdat ik het allemaal zo goed wil doen.

Ook probeer ik hem nu sneller voor de hulpen te maken. In deze proeven was het ook heel extreem, daarom was het ook wel leerzaam om deze te nemen. Hij was traag voor de hulpen, ik ergerde me en hield daardoor vast. Daardoor blijft hij ook weer vast en gaat het helemaal niet meer.

Kampioenschap ging lekker, halsstrekken deed hij super, nog nooit zo goed gedaan. Van voor ook stuk losser. Had 190 en 186 punten en was 13e van 24. Dus mag zeker niet klagen met mijn springpaardje (wat hij nog even mag leren :'))

Maar dankje! (En met het paard ben ik zeker gelukkig hoor, nog nooit zo'n fijn paard gehad).