Pony loopt van de hoefslag af...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hanna98

Pony loopt van de hoefslag af...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 18:09

Robin (pony) is 3.5 jaar, en nu ong. een half jaar onder het zadel, ik reed altijd alleen... nu rijd ik sinds kort met iemand samen en die pony is het vriendje van Robin. Als ik na het instappen (naast de andere pony) plek zoek om te gaan draven, van de andere pony weg, vindt hij dat niet leuk... als ik op de hoefslag rijd, en de andere pony aan de andere kant van de bak dan trekt robin zich weer naar de pony. Dat wil ik niet laten gebeuren dus dan geef ik binnenbeen en lichte druk op de buitenteugel. Als ik die druk loslaat probeert hij het weer, opnieuw en opnieuw. Als ik de druk vasthoud dan gaat hij met zijn hoofd naar buiten wijzen en loopt hij dus niet meer recht. Als ik in mijn eentje rijd dan loopt hij ook met zijn hoofd naar buiten wijzend. Waarschijnlijk is dit een gewoonte geworden, of vind hij het prettig. Stelling naar binnen snapt hij heel goed, maar ik wil hem niet gaan overvragen omdat hij nog jong is. Als ik stelling vraag en hij er geen zin in heeft doet hij het gewoon niet, maar ja daar is hij een eigenwijze jonge pony voor :j Hebben jullie nog tips hoe ik hem recht kan laten lopen? Hoe ik hem op de hoefslag houd als hij naar de andere pony wilt zonder constante druk op de buitenteugel? en vooral hoe ik zijn aandacht bij mij kan houden en niet bij de andere pony?

ilovebecka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:34

Hannapony schreef:
Robin (pony) is 3.5 jaar, en nu ong. een half jaar onder het zadel, ik reed altijd alleen... nu rijd ik sinds kort met iemand samen en die pony is het vriendje van Robin. Als ik na het instappen (naast de andere pony) plek zoek om te gaan draven, van de andere pony weg, vindt hij dat niet leuk... als ik op de hoefslag rijd, en de andere pony aan de andere kant van de bak dan trekt robin zich weer naar de pony. Dat wil ik niet laten gebeuren dus dan geef ik binnenbeen en lichte druk op de buitenteugel. Als ik die druk loslaat probeert hij het weer, opnieuw en opnieuw. Als ik de druk vasthoud dan gaat hij met zijn hoofd naar buiten wijzen en loopt hij dus niet meer recht. Als ik in mijn eentje rijd dan loopt hij ook met zijn hoofd naar buiten wijzend. Waarschijnlijk is dit een gewoonte geworden, of vind hij het prettig. Stelling naar binnen snapt hij heel goed, maar ik wil hem niet gaan overvragen omdat hij nog jong is. Als ik stelling vraag en hij er geen zin in heeft doet hij het gewoon niet, maar ja daar is hij een eigenwijze jonge pony voor :j Hebben jullie nog tips hoe ik hem recht kan laten lopen? Hoe ik hem op de hoefslag houd als hij naar de andere pony wilt zonder constante druk op de buitenteugel? en vooral hoe ik zijn aandacht bij mij kan houden en niet bij de andere pony?

hey ik kan je niet echt helpen mr mijn pony wijkt gwn af van de hoefslag en ze rijd haar hoeken niet uit, ik probeer dat op te lossen maar als ik dan teveel aan mijn buitenteugel trek gaat ze krom lopen en dat is ook helemaal mijn bedoeling niet , kan iemand ons helpen ?

tylando

Re: Pony loopt van de hoefslag af...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:38

je moet ook kijken waar je heen rijdt..zo gebruik je ook beter je zit en hoef je niet continu teugeldruk aan 1 kant te geven! hou je pony bezig met veel figuren rijden en veel overgangen zodat de pony met jou bezig is! ik snap het wel..het is een jonge pony en die zoeken gewoon wat steun..als het de bakrand niet is , is het wel een ander paardje! niet teveel aandacht aan besteden en gewoon proberen je eigen ding te doen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:03

Het is leuk en eerlijk geschreven, maar tegelijkertijd vind ik het heel erg.
Al de fouten die je hier beschrijft, en geloof me dat zijn er een hele reeks, zijn niet de pony zijn fout maar de fout moet je zoeken bij de ruiter.
Je zegt ik wil hem niet overvragen en da's uiteraard een heel goed idée maar wat jij nu doet is het paard gewoon de verkeerde dingen gaan aanleren, en dan hoop je als hij een beetje ouder is dat het dan makkelijker zal worden ??????????? Wat denk je nu zelf, het zal er alleen maar moeilijker door worden.
Jij bent de oorzaak van dit gedrag, niet het paard.
Paard heeft van jou niet geleerd hoe zijn voorhand te verzetten, maar je wil hem wel terug naar de hoefslag sturen door met je binnenbeen wat te gaan drukken, als hij het niet kent zal dit niet lukken natuurlijk.
Je gaat het paard naar buiten sturen door de buitenteugel aan te nemen, en je ziet dat het paard zijn stelling veranderd naar buiten toe (in dit vb dus contrastelling) , In jouw ogen doet het paard dus niet hetgeen jij wil hebben, buitenteugel aannemen betekend voor het paard stelling naar buiten en dat doet het paard braaf, maar het sturen naar buiten zou moeten gebeuren door je binnenteugel en dat doe je niet en heeft jouw paard ook niet geleerd.
En idd zijn aandacht vragen doe je eigenlijk bijna niet, het paard extra aan het werk zetten, bezig houden en dus corrigeren wanneer het paard even aan iets anders wil gaan denken.
Neem les ( Privé- les )

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:05

Niet meer naast die pony instappen en genoeg overgangen etc rijden, om je pony te laten bezighouden met jou ;)

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 17:02

aeolusnr1 schreef:
Het is leuk en eerlijk geschreven, maar tegelijkertijd vind ik het heel erg.
Al de fouten die je hier beschrijft, en geloof me dat zijn er een hele reeks, zijn niet de pony zijn fout maar de fout moet je zoeken bij de ruiter.
Je zegt ik wil hem niet overvragen en da's uiteraard een heel goed idée maar wat jij nu doet is het paard gewoon de verkeerde dingen gaan aanleren, en dan hoop je als hij een beetje ouder is dat het dan makkelijker zal worden ??????????? Wat denk je nu zelf, het zal er alleen maar moeilijker door worden.
Jij bent de oorzaak van dit gedrag, niet het paard.
Paard heeft van jou niet geleerd hoe zijn voorhand te verzetten, maar je wil hem wel terug naar de hoefslag sturen door met je binnenbeen wat te gaan drukken, als hij het niet kent zal dit niet lukken natuurlijk.
Je gaat het paard naar buiten sturen door de buitenteugel aan te nemen, en je ziet dat het paard zijn stelling veranderd naar buiten toe (in dit vb dus contrastelling) , In jouw ogen doet het paard dus niet hetgeen jij wil hebben, buitenteugel aannemen betekend voor het paard stelling naar buiten en dat doet het paard braaf, maar het sturen naar buiten zou moeten gebeuren door je binnenteugel en dat doe je niet en heeft jouw paard ook niet geleerd.
En idd zijn aandacht vragen doe je eigenlijk bijna niet, het paard extra aan het werk zetten, bezig houden en dus corrigeren wanneer het paard even aan iets anders wil gaan denken.
Neem les ( Privé- les )

oke. mij is geleerd door dan de buitenteugel te nemen, dat is mij dan waarschijnlijk verkeerd geleerd... als ik de binnenteugel neem dan draaid hij gelijk naar het midden toe van de hoefslag af...
Laatst bijgewerkt door Hanna98 op 06-02-13 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 17:04

tylando schreef:
je moet ook kijken waar je heen rijdt..zo gebruik je ook beter je zit en hoef je niet continu teugeldruk aan 1 kant te geven! hou je pony bezig met veel figuren rijden en veel overgangen zodat de pony met jou bezig is! ik snap het wel..het is een jonge pony en die zoeken gewoon wat steun..als het de bakrand niet is , is het wel een ander paardje! niet teveel aandacht aan besteden en gewoon proberen je eigen ding te doen!

ja kijken waar ik naar toe wil is me al toen ik 6 werd ingestampt haha, ik probeer ook al om meer met mijn zit te helpen... dankjewel!

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 17:06

LOLLYYwood schreef:
Niet meer naast die pony instappen en genoeg overgangen etc rijden, om je pony te laten bezighouden met jou ;)

oke. Overgangen doe ik al, het liefst zo onverwachts mogelijk haha daar reageert hij bijzonder snel op, maar hij springt bijv. galop aan terwijl hij zijn hoofd naar buiten heeft.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:10

Een tip die ik ooit van m'n instructrice kreeg, over het naar buiten sturen op de buitenteugel: Als jij aan je buitenteugel zit om je paard naar buiten te laten gaan, en je binnenteugel niet gebruikt, is het eigenlijk zo dat je de binnenkant 'open' laat en de buitenkant 'dichtdoet'. Binnenkant is dus een open deur en de buitenkant een dichte, dan zal je pony dus naar de open deur gaan, binnen dus. Oftewel; Weg van de druk.

Verder zou ik inderdaad eens kijken of je een lesje kan krijgen van een goed gediplomeerd iemand, die kan je beter helpen dan wij vanachter de computer! Succes!

poeki01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:06

je moet gewoon rustig blijven herhalen, elke keer dat hij van de hoefslag af loopt duw jij hem weer terug. en als ze niet terug wil mag je best eens streng zijn en er meer druk op zetten

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 17:37

oke bedankt voor de tips allemaal :) ik heb het vandaag even rustig aan gedaan, ik heb zonder zadel en met een touwhalster gereden zoveel mogelijk op mijn zit... dat gaat erg goed. Ik ben hem nu aan het leren dat als hij niet op mij let, dan zeg ik zijn naam en dan let ie weer op. Ik ga nu wat vaker zonder zadel rijden en zoveelmogelijk met mijn zit en benen sturen, halthouden en aansporen. En daarna die dingen die ik zonder zadel geoefend heb ook met zadel oefenen en zo komen we er wel :j