Hebben jullie nog tips hoe ik hem recht kan laten lopen? Hoe ik hem op de hoefslag houd als hij naar de andere pony wilt zonder constante druk op de buitenteugel? en vooral hoe ik zijn aandacht bij mij kan houden en niet bij de andere pony? Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Hebben jullie nog tips hoe ik hem recht kan laten lopen? Hoe ik hem op de hoefslag houd als hij naar de andere pony wilt zonder constante druk op de buitenteugel? en vooral hoe ik zijn aandacht bij mij kan houden en niet bij de andere pony? Hannapony schreef:Robin (pony) is 3.5 jaar, en nu ong. een half jaar onder het zadel, ik reed altijd alleen... nu rijd ik sinds kort met iemand samen en die pony is het vriendje van Robin. Als ik na het instappen (naast de andere pony) plek zoek om te gaan draven, van de andere pony weg, vindt hij dat niet leuk... als ik op de hoefslag rijd, en de andere pony aan de andere kant van de bak dan trekt robin zich weer naar de pony. Dat wil ik niet laten gebeuren dus dan geef ik binnenbeen en lichte druk op de buitenteugel. Als ik die druk loslaat probeert hij het weer, opnieuw en opnieuw. Als ik de druk vasthoud dan gaat hij met zijn hoofd naar buiten wijzen en loopt hij dus niet meer recht. Als ik in mijn eentje rijd dan loopt hij ook met zijn hoofd naar buiten wijzend. Waarschijnlijk is dit een gewoonte geworden, of vind hij het prettig. Stelling naar binnen snapt hij heel goed, maar ik wil hem niet gaan overvragen omdat hij nog jong is. Als ik stelling vraag en hij er geen zin in heeft doet hij het gewoon niet, maar ja daar is hij een eigenwijze jonge pony voorHebben jullie nog tips hoe ik hem recht kan laten lopen? Hoe ik hem op de hoefslag houd als hij naar de andere pony wilt zonder constante druk op de buitenteugel? en vooral hoe ik zijn aandacht bij mij kan houden en niet bij de andere pony?
aeolusnr1 schreef:Het is leuk en eerlijk geschreven, maar tegelijkertijd vind ik het heel erg.
Al de fouten die je hier beschrijft, en geloof me dat zijn er een hele reeks, zijn niet de pony zijn fout maar de fout moet je zoeken bij de ruiter.
Je zegt ik wil hem niet overvragen en da's uiteraard een heel goed idée maar wat jij nu doet is het paard gewoon de verkeerde dingen gaan aanleren, en dan hoop je als hij een beetje ouder is dat het dan makkelijker zal worden ??????????? Wat denk je nu zelf, het zal er alleen maar moeilijker door worden.
Jij bent de oorzaak van dit gedrag, niet het paard.
Paard heeft van jou niet geleerd hoe zijn voorhand te verzetten, maar je wil hem wel terug naar de hoefslag sturen door met je binnenbeen wat te gaan drukken, als hij het niet kent zal dit niet lukken natuurlijk.
Je gaat het paard naar buiten sturen door de buitenteugel aan te nemen, en je ziet dat het paard zijn stelling veranderd naar buiten toe (in dit vb dus contrastelling) , In jouw ogen doet het paard dus niet hetgeen jij wil hebben, buitenteugel aannemen betekend voor het paard stelling naar buiten en dat doet het paard braaf, maar het sturen naar buiten zou moeten gebeuren door je binnenteugel en dat doe je niet en heeft jouw paard ook niet geleerd.
En idd zijn aandacht vragen doe je eigenlijk bijna niet, het paard extra aan het werk zetten, bezig houden en dus corrigeren wanneer het paard even aan iets anders wil gaan denken.
Neem les ( Privé- les )
tylando schreef:je moet ook kijken waar je heen rijdt..zo gebruik je ook beter je zit en hoef je niet continu teugeldruk aan 1 kant te geven! hou je pony bezig met veel figuren rijden en veel overgangen zodat de pony met jou bezig is! ik snap het wel..het is een jonge pony en die zoeken gewoon wat steun..als het de bakrand niet is , is het wel een ander paardje! niet teveel aandacht aan besteden en gewoon proberen je eigen ding te doen!
LOLLYYwood schreef:Niet meer naast die pony instappen en genoeg overgangen etc rijden, om je pony te laten bezighouden met jou
ik heb het vandaag even rustig aan gedaan, ik heb zonder zadel en met een touwhalster gereden zoveel mogelijk op mijn zit... dat gaat erg goed. Ik ben hem nu aan het leren dat als hij niet op mij let, dan zeg ik zijn naam en dan let ie weer op. Ik ga nu wat vaker zonder zadel rijden en zoveelmogelijk met mijn zit en benen sturen, halthouden en aansporen. En daarna die dingen die ik zonder zadel geoefend heb ook met zadel oefenen en zo komen we er wel