Friezel Riet weer eens in de knotjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1975chantal

Friezel Riet weer eens in de knotjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:52

Vandaag was het weer zover, na een aantal maanden geen wedstrijd te hebben gereden. Hebben we vandaag ons geluk weer eens beproefd. Ik vond het in tegenstelling tot eerdere wedstrijden best lekker gaan. Helaas hadden we 178 in onze eerste proef en 175 in onze tweede proef. Ik kreeg vooral veel kritiek over te stelling en buiging. Dat is inderdaad iets wat Riet heel erg moeilijk vind, maar we hebben nu elke week privéles voor om daar hard aan te werken. Ik vind het al een heel stuk verbeterd.

Ik was ook heel trots op haar omdat ze toch braaf haar rondje deed in een voor haar vreemde bak *\o/* .

1e proef B3

2e proef B4

Eigen punten van verbetering:

- Benen stil houden
- Rechter galop ( ze springt altijd over -O- )
- Middendraf ( is altijd te weinig :( )
- Halsstrekken ( toont ze ook niet genoeg)

Tips en kritiek zijn welkom, maar wees wel lief voor ons...

Miiejs

Re: Friezel Riet weer eens in de knotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:02

Knappertssssss!!! <3

Jullie ging echt fijn gister! Zo jammer dat de jury er anders overdacht maar oké...

Nu moet ik dus commentaar geven zeker? :+ Heb ik niet hihi

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 15:56

Heey Mies,

Dank je wel mop. Jij nog hartstikke bedankt voor het knotten he <3 .. Ze was mede dankzij jou echt hartstikke knap..

Ja je moet wel commentaar geven hoor, anders wordt je post verwijderd volgens mij...

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:12

Knappe riet!!!
Jullie zijn goed op weg hoor. :D

Enkele tips:
Hakken naar beneden drukken, benen lang houden.
Armen ontspannen, niet je schouders vastzetten.
Handen meer dragen en stiller houden.
Benen stil houden. Of iig zo stil mogelijk.
Probeer veel overgangen te oefenen, nog meer haar je hand toe rijden.

Ik zie over het algemeen veel aanleunings foutjes, puur omdat je steeds contact verkiest met de mond en omdat ze niet voldoende correct aan je been is.
Het overspringen in galop is denk ik puur omdat ze niet helemaal recht is, je aanleuning verliest en riet dan overspringt omdat ze dat makkelijker vindt ;)

M'n handen gaan wel kriebelen alsook d'r zo zie lopen haha, vind het erg jammer dat ik niet vaker langs kan komen!

In ieder geval: blijf les nemen, lukt het even niet, maak je niet druk.... Eventjes een paar rondjes wat Anders doen en dan opnieuw proberen, van 100 x hetzelfde doen worden paarden nooit beter!
Maar altijd proberen vanuit die ontspanning en vanuit achter te rijden!
En zelf in en uit blijven ademen haha! :')

Succes!!!

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 16:33

Hoi Nann *\%/* ,

Je hebt helemaal gelijk meid. Ik stoor me enorm aan mijn eigen houding ( en vooral mijn beenligging) ik krijg het op de een of andere manier gewoon niet voor elkaar om mijn been mooi lang te houden grrrr -:(- . Wat ik wel al beter doe is mijn handen al wat meer dragen. Hoop dat ik het ook een keer voor elkaar ga krijgen om mijn been ligging te verbeteren. Wat betreft de aanleuning klopt ook, Riet is echt soms nog zoekende..

Ik ga echt proberen om positief te blijven en vooral hard door te trainen want ik wil echt heel graag iets met mijn lieve friezin bereiken.

Je bent natuurlijk altijd welkom om weer eens een rondje op haar te komen tuffen :D

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:28

Hey Chan!

Zo heb ik toch allebei je proeven nog kunnen zien ;)! Ziet er netjes uit hoor, idd probeer je hakken wat meer uit te drukken en gewoon lekker blijven rijden. Dan rij je ze er allemaal uit de volgende keer :Y).

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 19:33

Heey Tess,

Haha grappig, heb je idd toch mijn proeven gezien.. Leuk om je hier ook tegen te komen meid!! En grrrrr ja die benen van mij leven altijd een eigen leven helaas...

paardluv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:34

waaaw je rijd best goedhoor.
ik heb inderdaad ook dat commentaar dat jij hebt.
(vergeet niet de roze dekjes in het vervolg, krijg je vast pluspuntjes voor *D )

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 20:40

Dank je paardluv :)

Snap alleen de roze dekjes niet :o ...

paardluv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:42

roze is een mooie kleuurr

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 20:42

Ohhhhh oké ... Ja das waar :D

paardluv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:46

en het is super leuk zo rond valentijnsdag :D

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:13

Je bent er bijna, al je wat stiller/rustiger in je lijf word, rechterop zit en een gaatje langer je beugels en je laat je paard net even wat meer lopen in alle gangen, dan haal je winstpunt na winstpunt, je werkt hem nu met je zit en daardoor ook met je hand tegen door je onrust in je lijf en als ie wat meer loopt van achteruit dan is het nagevelijk zijn ook niet meer zo'n ding. Beugels een gaatje langer helpt wat meer in lang en diepen te gaan zitten. :) Veel om te oefenen.

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 21:19

Dank je Miepie77 .. Klinkt echt super goed. Ik weet ook dat je gelijk hebt. Maar in de praktijk lukt het me niet. Als ik mijn beugels langer maak, raak ik ze continu kwijt 8)7 ... Maar ik ga het wel weer proberen, want als ik iemand zie rijden met van die mooie lange stille benen ben ik altijd wel stiekem een beetje jaloers }:)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:22

misschien eens voor je verder gaat met lessen eerst een paar goede zitlessen nemen, vraag er maar eens na bij je instructie, dat scheelt echt zo veel als je dan weer 'gewoon' gaat rijden

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 21:24

Oke, dat zal ik doen...

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:21

Leuk paard!

Het lijkt of jij heeeel weinig balans hebt, waardoor je paard ook moeilijk in balans kan blijven. Misschien een paar zitlesjes? Dat doet echt wonderen. Daarbij mag ze veeeeel actiever worden, veel overgangen maken tijdens de training en veel wisselen in hoofd-halshouding.

Axel_Nott

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:39

Niet om het 1 of ander maar ik zie er veel twee of drie klassen hoger lopen die hier een puntje aan kunnen zuigen.. Natuurlijk zijn er punten van verbetering maar het ziet er vrij natuurlijk uit je werkt goed aan de basis!

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 19:45

@ axel_nott dank je wel.. dat had ik ff nodig :D

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:14

1975chantal schreef:
Hoi Nann *\%/* ,

Je hebt helemaal gelijk meid. Ik stoor me enorm aan mijn eigen houding ( en vooral mijn beenligging) ik krijg het op de een of andere manier gewoon niet voor elkaar om mijn been mooi lang te houden grrrr -:(- . Wat ik wel al beter doe is mijn handen al wat meer dragen. Hoop dat ik het ook een keer voor elkaar ga krijgen om mijn been ligging te verbeteren. Wat betreft de aanleuning klopt ook, Riet is echt soms nog zoekende..

Ik ga echt proberen om positief te blijven en vooral hard door te trainen want ik wil echt heel graag iets met mijn lieve friezin bereiken.

Je bent natuurlijk altijd welkom om weer eens een rondje op haar te komen tuffen :D

Soms zitten er wel goed stukjes tussen, ook al duren die maar X seconden ;)

Ik denk, net als eerder al gemeld, dat je met zit lessen al een hoop verbeterd. Wat je ook kan doen, helpt bij mij in ieder geval, eens zonder beugels rijden (in stap) en dan proberen om je hakken in het zand te zetten. Heel bewust bij nadenken en over een tijdje gaat het (bijna) automatisch ;)
Wat je ook kan proberen, om je kuitspier op te rekken, op de trap/ stoeprandje staan en je hakken uitdrukken.

Wat ik ook zag, is dat je het paard met je zit naar voren drijft. Blijf recht en stil zitten. Ook voor dit probleem is zitles de beste oplossing.

Ik denk dat wanneer jij stabieler/ rustiger zit de impuls vanzelf komt en hals strekken + midden gangen ook makkelijker gaan. Aangezien paardlief dan beter haar balans kan houden.
Ga er voor en zet 'm op :) !

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 18:44

@ LhinnOlijf Dank je voor je reactie... Mijn hakken uitdrukken in stap gaat op zich prima, het gaat pas fout in de draf en galop. Ik denk dat het komt omdat ik dan vooral heel erg aan het drijven ben. Ik heb het idee dat ik haar echt aan de praat moet houden en veel moet aandrijven. Dat zit gedeeltelijk tussen mijn oren, maar voor al in de oefeningen wil ze nogal door mijn binnenbeen heen walsen. Dus dan ga ik haar drijven en trek ik dus mijn been weer op -:(- . Echt heel frustrerend vind ik het zelf. Ik heb nu mijn beugels een gaatje langer gemaakt maar ik merk dat ik echt niet lekker zit. Het ziet er wel beter uit, want met die korte beugels steken mijn knieën bijna boven de zweetbladen uit -O- . Ik moet eerlijk zeggen dat sinds mijn wedstrijdambities groter worden mijn zelfvertrouwen kleiner wordt. Ik vind het echt moeilijk om netjes en correct te rijden. Al weet ik best wel dat het ook niet helemaal aan mij ligt omdat Riet nog steeds scheef is. En daardoor niet een van de makkelijkste is om te rijden. Toen ik haar kreeg was het nog veel erger dus dat heb ik toch al een stukje verbeterd.

Ik ga natuurlijk proberen om te verbeteren maar ik heb het gevoel dat het best moeilijk gaat worden....

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:37

" een stukje verbeterd" is een understatement!!!

Je bent al super vooruit gegaan!!! Ik weet nog toen bij bij haar gingen kijken en daar op dat stukje land gingen rijden, jeetje ik wist niet wat ik voelde, zo'n krom paard had ik nog nooit meegemaakt.

Dus niet zo min over jezelf denken! Je bent goed bezig , alleen heb je nu even een dip!
Blijf positief denken, afwisselen in je rijden, houdt het ook leuk voor jezelf en riet!

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 20:59

Heey Nan,

Thnx voor de peptalk meis.. Ik weet het ook wel, maar soms denk ik echt dat we er nooit gaan komen...