Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Steefjes schreef:Hey allemaal bedankt voor jullie vlotte reacties. Ik neem al jullie berichten mee en probeer hier uit op te maken wat wijsheid is voor Zyrkoon en mij. Marjolijnvdh : ik weet van verhalen dat een hackamore inderdaad een goede optoming is maar moet eerlijk zeggen dat ik gezien mijn rijkunsten niet zou durven te rijden hiermee. TIjdens het rijden rijdt ik heel erg op het bit ( ben hem vooral veel aan het tegenhouden en als dit niet zo is dan hangt hij al snel in mijn handen ) en ik ben bang dat ik met een hackamore te veel druk zet op zijn neus. Het kan zijn dat ik hiermee helemaal fout zit maar dat is mijn gevoel hierbij. In ieder geval iedereen hartstikke bedankt.
)
Jotoma schreef:Ik adviseer ook eerst grondwerk (bijv met kaptoom) en daarna is bitloos prima. Ik denk wel dat de reacties van je paard komen door het scheef zijn en dat je sowieso meer moet gaan rechtrichten. Daarnaast kan het bit ook een pijreactie geven waardoor ze abrupt reageert, wellicht doet ze dat bitloos niet eens.