Na 2 weken pauze toch op wedstrijd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Na 2 weken pauze toch op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 00:46

Hoi bokkers!

Tsja, ook mijn pony heeft mogen/moeten genieten van haar vakantie toen alles buiten wit was.. Tot grote ergernis van mij want 27 januari had ik wedstrijd in Haaksbergen. Ik heb een week eerder nog een buitenrit gemaakt maar dat was alles in de 2 weken voor die datum. Och och wat was ik zenuwachtig hoe ze het zou gaan doen, ik had maar niet teveel verwacht. En toch ben ik blij met de punten die we gereden hebben! 160 in de eerste proef, die vol spanning zat en 167 in de tweede proef waar ik gelukkig af en toe los kon laten.. Eigenlijk mag ik niet zo blij zijn met het resultaat maar omdat ze 2 weken stil heeft gestaan ben ik best trots.
Daphne is een 16 jarige Gelderse x Arabier en is nu zo'n 3 jaar bij mij. We rijden in de klasse B.

Mijn handen zijn een drama. Ik heb piano handjes en ik moet ze echt een keer rechtop gaan leren dragen.
Ook mijn rechterbeen moet ik goed bij haar buik blijven houden en mn tenen naar voren.
Enjoy the pictures en hou het lief :)

Eerst maar eens rustig losrijden
Afbeelding

Afbeelding

Best blij met dit beeld. De linkerhand in galop is érg moeilijk voor Daphne en mij en daar trainen we hard op. Ik moet echt meer op mn kont blijven zitten maar ik ben al heel blij dat ze rustig onder me blijft.
Afbeelding

En daar gingen we, op naar de ring! En tot mijn 'schrik' was hij afgezet met witte hekjes.
Afbeelding

Eerst maar wat rustig rond stappen om vervolgens doodnormaal aan mijn proef te beginnen:
Afbeelding

En toen.... Ineens uit het niets.... Waren de hekjes toch wel heel eng...! -O-
Afbeelding

Rustig proberen door te rijden, terwijl dat toch heel lastig was met een pony die de hoek bij A dóódeng vond en vol spanning zat.
Afbeelding

Proberen te herstellen gaat redelijk
Afbeelding

Hele krachtige foto vind ik, maar mn hánd ;(
Afbeelding

Kleine stukjes loslaten
Afbeelding

Poging tot stelling
Afbeelding

Middendraf *\o/*
Afbeelding

En stiekem ben ik een beetje trots op deze foto :o
Afbeelding

Met mn trouwe voorleester Mayim (mayonaise op Bokt)
http://imageshack.us/a/img843/7481/mg6043.jpg

<3
Afbeelding

Anoniem

Re: Na 2 weken pauze toch op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:34

Helaas vind ik het er niet zo fijn uit zien. Uiteraard is er veel spanning, dat zeg je zelf al en daar kijk ik dan ook doorheen maar ik vind als eerste je zadel erg beroerd zitten. Het zadel ligt erg naar voren en lijkt soms achter omhoog te komen. Daardoor zit jij ook meer naar voren, maar de andere keer ook weer helemaal in stoelzit.
Je hebt ook je bekken gekanteld waardoor je eerder voorover valt en steunt op je handen, je bent dan ook erg streng in je handen. Dat kun je zien doordat je pony regelmatig achter de loodlijn loopt om je hand te ontzien en ik zie hier en daar een mond open al lijkt het of de neusriem erg strak zit.
Doordat hij achter de loodlijn komt valt hij heel erg op de voorhand en loopt hij bijna 'de grond in'.

Wat te doen? Kijk het zadel na door een zadelpasser, laat er echt goed naar kijken en niet door 'iemand die er verstand van heeft'. Als je een goed zadel hebt kun jij ook veel beter werken aan een goede zit.
Verder, ga werken aan ontspanning en een lichte aanleuning zodat jij ook leert om met een zachte en rustige hand te rijden. En zodat je pony correct nageeflijk kan zijn en zijn lijf goed leert te gebruiken want volgens mij heeft hij daar echt wel potentie voor!

Heel veel succes :)

Iris_Casper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:34

Ben het helemaal met de post hierboven eens. Denk dat je met een ander zadel zelf ook lekkerder zal zitten. Nu trek je af en toe ook je rug hol en lijk je moeite te hebben met het kantelen van je bekken.

Veel succes!!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:28

Joolien schreef:
Helaas vind ik het er niet zo fijn uit zien. Uiteraard is er veel spanning, dat zeg je zelf al en daar kijk ik dan ook doorheen maar ik vind als eerste je zadel erg beroerd zitten. Het zadel ligt erg naar voren en lijkt soms achter omhoog te komen. Daardoor zit jij ook meer naar voren, maar de andere keer ook weer helemaal in stoelzit.
Je hebt ook je bekken gekanteld waardoor je eerder voorover valt en steunt op je handen, je bent dan ook erg streng in je handen. Dat kun je zien doordat je pony regelmatig achter de loodlijn loopt om je hand te ontzien en ik zie hier en daar een mond open al lijkt het of de neusriem erg strak zit.
Doordat hij achter de loodlijn komt valt hij heel erg op de voorhand en loopt hij bijna 'de grond in'.

Wat te doen? Kijk het zadel na door een zadelpasser, laat er echt goed naar kijken en niet door 'iemand die er verstand van heeft'. Als je een goed zadel hebt kun jij ook veel beter werken aan een goede zit.
Verder, ga werken aan ontspanning en een lichte aanleuning zodat jij ook leert om met een zachte en rustige hand te rijden. En zodat je pony correct nageeflijk kan zijn en zijn lijf goed leert te gebruiken want volgens mij heeft hij daar echt wel potentie voor!

Heel veel succes :)

Ben het hier helemaal mee eens. En eerst maar eens zonder sporen gaan rijden.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:14

Ben het met de post eens, ook wil ik even toevoegen dat op de foto waar jij trots op bent je vrij streng bent met je buitenhand, het paard protesteert met zijn staart en jij zit in je bovenlichaam naar rechts.
Verder erg leuke pony en veel succes :)

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:46

FriesWytske schreef:
Ben het hier helemaal mee eens. En eerst maar eens zonder sporen gaan rijden.

Waarom nou zonder sporen gaan rijden?? Als ze nou nog iedere keer die spoor laat verdwijnen in de buik van haar paardje zeg ik ala.. maar dat zie ik op deze foto's totaal niet?
Sporen kunnen helemaal geen kwaad, mits je ze maar juist gebruikt en wat ik hier op de foto's zie, worden ze niet verkeerd gebruikt.

Verder ben ik het wel eens met bovenstaand commentaar dat er nog te veel spanning te zien is en het paard regelmatig op de voorhand loopt.

Het lijkt me een goed advies om je zadel na te kijken, als die goed ligt, zit jij ook een stuk beter ;-)

Succes met je paardje!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 22:20

Bedankt voor jullie reacties! Niet helemaal de reacties die ik verwachtte, maar toch. Over het zadel denk ik dat het vooral een momentopname is. Het zadel ligt inderdaad te ver naar voren zag ik op de fotos, dit is normaal niet zo. Dit zadel past prima maar aan mijn houding kan inderdaad gewerkt worden :) Over het open doen van de mond wil ik het niet te veel hebben, dit heb ik in eerdere topics gezegd en Daphne doet dit altijd. Het heeft niks te maken met het bit, de neusriem en haar tanden, dit is allemaal uitgesloten en ik kan er dus niks aan doen. Over mijn sporen, ik heb ze 1x nodig gehad om haar te laten weten dat ze niet door mn been heen mag lopen, namelijk in de hoek waar ze zo raar deed. Verder heb ik ze eigenlijk bijna niet nodig, het is puur voor de extra hulp die soms nodig is :) Verder ontzettend Bedankt voor jullie reacties waar ik mee aan het werk ga, met name het voorhand probleem! :)

Horsess4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:17

Probeer eerst op je eigen zit te letten en laat de pony van voor nog wat meer met rust.
En probeer meer voorwaarts te rijden waardoor je vanachteruit ga rijden waardoor het voor ook makkelijker wordt om ontspannen aan de teugel te lopen.
Dan komt het vast helemaal goed!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 11:57

Horsess4ever schreef:
Probeer eerst op je eigen zit te letten en laat de pony van voor nog wat meer met rust.
En probeer meer voorwaarts te rijden waardoor je vanachteruit ga rijden waardoor het voor ook makkelijker wordt om ontspannen aan de teugel te lopen.
Dan komt het vast helemaal goed!

Dankjewel :) ik hoop dat het weer ons nu met rust laat en ik weer in de bak kan werken :)

Deborah_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:46

ik heb het idee dat het paard te diep loopt, probeer voor jezelf niet naar voren te zitten. en ontspan,, lekker relaxed gaan rijden ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:49

Ten eerste: niet echt fair tegenover je paard om na twee weken nietsdoen naar een westrijd te gaan, ook al is het maar B.
Elk paard heeft beweging en training nodig.

Daarbij vind ik je paard nogal op de voorhand lopen, en teveel duiken. Rijd hem lekker van achter naar voren. En op je kont gaan zitten, je zit teveel voorover, met name in galop. Probeer lekker ontspannen te rijden, rechtopzitten, handen dragen.

Lijkt ook of je zadel vrij ver naar voren ligt/schuift. Past het wel goed.

Edit, zie net dat Joolien dat ook opgemerkt heeft van het zadel....

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:00

Ik vind het er ook niet heel prettig uit zien. Het lijkt alsof jij veel spanning op bouwt en je paard daarop reageert.

Verder ga ik helemaal mee met Joolien. Op de foto's zie je duidelijk dat het zadel erg naar voren glijd. Daarnaast lijkt het alsof jij je been niet goed kwijt kunt op dit zadel, wellicht een ander model of een maatje groter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:50

Helaas vind ik het hele plaatje er niet lekker uitzien, van de bespiering van het paard tot jouw hand. Ik zou het echt eens over een hele andere boeg gaan gooien (andere les?) en terug naar een meer ontspannen basis!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 22:22

Ik heb de afgelopen anderhalve maand geen les gehad en ik hoop dat dat zo snel mogelijk weer opgepakt gaat worden!
Het rijden heeft de laatste tijd ook een beetje stil gelegen en misschien is het dan inderdaad niet eerlijk om toch op wedstrijd te gaan. Ik hoop over een aantal weken nogmaals foto's te kunnen plaatsen en hoop dat daar veel verbetering in te zien is.

Waar ik nu aan ga werken is mijn zit en het ontspannen van mij en mijn paard. Bedankt voor jullie reacties, zie nu zelf ook wel dat de wedstrijd en foto's toch niet zo goed waren als ik in eerste instantie zelf zag :o

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:33

Rubber_Duck schreef:
Ik heb de afgelopen anderhalve maand geen les gehad en ik hoop dat dat zo snel mogelijk weer opgepakt gaat worden!
Het rijden heeft de laatste tijd ook een beetje stil gelegen en misschien is het dan inderdaad niet eerlijk om toch op wedstrijd te gaan. Ik hoop over een aantal weken nogmaals foto's te kunnen plaatsen en hoop dat daar veel verbetering in te zien is.

Waar ik nu aan ga werken is mijn zit en het ontspannen van mij en mijn paard. Bedankt voor jullie reacties, zie nu zelf ook wel dat de wedstrijd en foto's toch niet zo goed waren als ik in eerste instantie zelf zag :o

Ik wil eigenlijk alleen opmerken, dat ik vind dat je heel netjes met het commentaar om gaat. Ook al vind je het niet leuk, en is het niet zo positief als je zelf in eerste instantie dacht :)
Veel aan het voorwaartse werken, lichte en gelijke teugeldruk erbij, en ze gaat vanzelf wel zakken. En dan op een juiste manier. Succes!

1vlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:35

ik denk dat je'' beter'' kan,het beeld wat ik zie bij je andere topic is fijner te noemen.
mischien niet op wedstrijd gaan na 2 weken stil gestaan te hebben?het is een wat oudere pony die naar mijn idee daar wat last van kan hebben,vervolg is dat jij spanning opbouwd en hem niet voor elkaar hebt.
succes!

Dressuur_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:55

wat ik niet begrijp is dat je gewoon op wedstrijd ging na die 2 weken pauze
ik zou eerst maar even oefenen op alles en schriktrainingen doen dat je op wedstrijd kunt gaan en dat alles goed verloopt

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 13:30

Dressuur_Gek schreef:
wat ik niet begrijp is dat je gewoon op wedstrijd ging na die 2 weken pauze
ik zou eerst maar even oefenen op alles en schriktrainingen doen dat je op wedstrijd kunt gaan en dat alles goed verloopt

Ik snap niet zo goed wat jouw reactie moet toevoegen, je komt behoorlijk onaardig over. Ik heb in een
eerdere reactie het volgende gezegd:
Citaat:

en volgens mij is dat precies wat jij mij nu probeert te vertellen.

Sammyy en 1vlinder bedankt voor jullie reacties, ik hoop dat ik na dit verrekte winterweer haar inderdaad weer lekker aan het lopen krijg :)

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:40

Na twee weken kun je best op wedstrijd met je paard zolang je het ziet als beweging geven en niet met het doel gaat om punten te scoren.
Jammer dat je paardje gespannen werd (je geeft zelf ook al aan dat je even schrok dat er hekjes waren) want daardoor ga je natuurlijk extra met je hand inwerken om hem bij je te houden.
Dan is het makkelijk praten dat je hem meer van achteren naar voren moet rijden terwijl je zelf probeert hem binnen de baan te houden.
Ik ben het er wel mee eens dat hij teveel op de voorhand loopt en daar zou je met les goed aan kunnen werken. Veel schakelen in stap en draf om hem zo achter sterker te krijgen.
Als je weer even met hem aan de slag kunt zal het beeld straks ook weer fijner zijn. En dan lekker starten zodat hij went aan alle vreemde dingen om hem heen.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 17:36

Mahitri schreef:
Na twee weken kun je best op wedstrijd met je paard zolang je het ziet als beweging geven en niet met het doel gaat om punten te scoren.
Jammer dat je paardje gespannen werd (je geeft zelf ook al aan dat je even schrok dat er hekjes waren) want daardoor ga je natuurlijk extra met je hand inwerken om hem bij je te houden.
Dan is het makkelijk praten dat je hem meer van achteren naar voren moet rijden terwijl je zelf probeert hem binnen de baan te houden.
Ik ben het er wel mee eens dat hij teveel op de voorhand loopt en daar zou je met les goed aan kunnen werken. Veel schakelen in stap en draf om hem zo achter sterker te krijgen.
Als je weer even met hem aan de slag kunt zal het beeld straks ook weer fijner zijn. En dan lekker starten zodat hij went aan alle vreemde dingen om hem heen.

Dankjewel :o dit vind ik een fijne reactie :) zeker als ik weer meer kan rijden komen er nieuwe fotos en dan hoop ik dat er verbetering te zien valt. En hopelijk went ze dan inderdaad aan de binnenconcoursen, ben toch van mening dat het outdoorseizoen meer ons ding is :)

Larissabest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:56

Als eerste: Wát een mooie combinatie! Ten tweede zit er wel teveel spanning in inderdaad. Zelf ben ik nu aan het proberen om 'vriendelijk' te vragen, zonder enige druk, omdat mijn verzorgpaard hier het beste op reageerd. Ik weet niet precies waar jou pony beter op reageerd, dit is geheel aan jou ook. Op sommige foto's zie je wel duidelijk dat je in plaats van met je zit, op je handen rijd. Sporen uit zou er voor het zicht ook beter uitzien. En als je paard zonder sporen terugvalt in tempo, moet je éérst je paard voorwaarts rijden heb ik altijd geleerd. Ik vind het persoonlijker natuurlijk om met weinig/geen druk te rijden, dan om je paard zijn hoofd naar beneden te trekken. Dan zou iedereen dressuur kunnen rijden. Probeer uniek te zijn! Niet net als veel mensen maar trekken aan de teugels en hoppa. Voorderest ziet het er keurig uit! En je pony strekt ook echt leuk zijn beentjes uit :D

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:50

Sprekend hoofdje heeft ze, maar ook ik ben eerlijk gezegd niet te spreken over het beeld van deze foto's. Zowel jij als je paard hebben veel spanning in het lijf; je paard loopt met een weggedrukte rug en toont een strakke aanleuning en jij als ruiter zit erg naar voren met je handen terug, waardoor je zit hulpen niet doorkomen en de hulpen vanuit de hand grof en groot zijn.

Eerst aan jezelf werken! Je bekken meer kantelen en voor jouw gevoel onderuit zitten, daarbij je buikspieren aanspannen en vooruit kijken. Verder zou ik er op letten dat je vooral niet te hard inkomt met je hand en ze niet naar je buik toehaalt. Probeer je hand voor te houden, dan kun je haar meer van de hand afrijden. In het rijden moet je er vooral opletten dat ze ontspannen de hals laat zakken en vanuit het achterbeen naarvoren loopt. Veel schakelingen, overgangen en voltes rijden om haar losser te maken. Let hierbij heel erg op dat niet alleen je paard moet ontspannen in de aanleuning, jij moet dat ook. Op een strakke hand zal een paard nooit fijn nageven.

Naast het rijtechnische deel van dit topic, heb ik me nog ergens over verbaasd. Als je zolang niet getraind hebt, waarom ga je dan op wedstrijd? Ga jij ook ongetraind aan een hardloopwedstrijd beginnen? Hou er rekening mee dat een paard net als wij mensen een opbouwende training nodig hebben om goed te presteren op een wedstrijd, want in deze situatie zet je je paard voor het blok en moet ze ineens hard aan de bak, iets wat ze waarschijnlijk best gevoeld zou hebben in haar lijf! Dan heb ik het niet alleen over lichamelijke training, maar ook je paard laten wennen aan een vreemde omgeving, etc. Persoonlijk had ik de wedstrijd afgezegd en eerst lekker getraind en naar een concours toegewerkt.

Succes verder met rijden, neem het commentaar in dit topic mee in je rijderij :) .

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 19:44

Bedankt voor jullie reactie Larissabest en KG_Images :)

Ben de afgelopen week met rijden inderdaad bezig geweest met mn bekken kantelen, merkte dat dit wel verschil maakte.
Over het laatste deel van jou post KG, ik ben niet voor de punten op wedstrijd gegaan. Ik heb eindelijk weer een goed uur in een bak kunnen rijden en door de spanning zal ze inderdaad wat spierpijn hebben gehad. In die twee weken heb ik geen echte training gedaan maar we zijn wel een aantal keer op buitenrit geweest dus ze heeft zeker niet stil gestaan ;)
We zijn ook al vaker op concours geweest dus het was echt niets nieuws, alleen de witte hekjes waar ze van schrok, maar dat heeft ieder paard toch wel eens? We hebben niet voor niets die 2 winstpunten al in the pocket :)

Apppeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:01

Wat jammer dat er nog zoveel spanning is. ik zou inderdaad even laten kijken naar je zadel, want in mijn ogen is je beenhouding hierdoor niet helemaal oke.
verder zou ik veel bezig zijn om van achter naar voren te ridjen omdat het best wel erg lijkt alsof je paardje op de voorhand loopt. succes in de toekomst verder!