josien schreef:Zijn haar rug spieren gelijk?..
Als je zoals zij voor het eerst gaat wijken, geef je zelf waarschijnlijk de verkeerde hulpen en ben je niet in staat je paard te corrigeren omdat je simpelweg zelf nog niet weet hoe het aan moet voelen...denk niet dat dat meteen met rugspieren te maken heeft.. En al zijn ze ongelijk, het wijken zal toch geleerd moeten worden.
Citaat:
Daarbij niet vast houden. Een paard dat over zijn schouder heen loopt. Loopt geheel op de voorhand.
Ik kan mijn paard anders ook in een verzamelde draf met zijn schouder teveel naar de hoefslag laten gaan, normaal gesproken hoef je in het L1 (waar het wijken gevraagd wordt) echt niet verzameld te rijden, juist voorwaarts!
Citaat:
Ga eerst veel overgangen rijden, om hem meer te verzamelen. En ga dan pas weer denken aan het wijken.
Ik denk dat het probleem meer in het zijwaarts gaan voor het been zit. Probeer je paard sneller voor je been "om" te krijgen. Hij moet zijn achterhand uit kunnen zwaaien als jij dat wil. Dit kun je mooi oefenen op een volte en in de hoeken. Druk zijn achterhand steeds goed de hoeken in. Om te voorkomen dat hij dan over de schouder wegloopt, ga je een klein stukje wijken en maak je hem daarna met je buitenteugel weer recht.