Mijn paard gaat steeds in de verkeerde galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pluismini1

Mijn paard gaat steeds in de verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 08:14

Mijn pony wil alleen maar in de rechtergalop.
Ik heb al een keer geprobeerd op een volte 10 meter aan te springen maar dat werkt ook niet, en als we dan in de rechtergalop zitten op de linkerhand, dan kan ze wel gewoon voltes sturen enzo, maar op wedstrijden is dit niet echt handig.

LoveBodin

Re: Mijn paard gaat steeds in de verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:19

Hoe zit het aan de longe?
Gaat hij dan wel gewoon in de linkergalop?
Volte 10 meter hoeft niet altijd te helpen, als je dan nog geen stelling/buiging hebt, heeft het geen nut :)

Imagination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:22

Probeer in de hoek aan te springen :)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:24

blijven proberen en corrigeren.
Ook zeker nauwkeurig je galophulpen geven.

Ik ben ook benieuwd of ze aan de longe verkeerd galoppeert?

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:25

Blijven proberen overdreven stelling vragen naar binnen buitenbeen naar achter en spring aan lukt het niet opnieuw kwestie van proberen inderdaad doet ze het aan de longe wel goed.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:27

Ze is scheef daardoor kan ze niet correct aanspringen .
Ga haar eerst recht maken alvorens weer te galopperen .

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:29

Je kan het beste in een hoek aanspringen. Je verzameld eerst, gaat doorzitten, stelling naar binnen dan geef je de juiste hulpen. Gewoon rustig een paar x oefenen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:29

Levidepevi schreef:
Blijven proberen overdreven stelling vragen naar binnen buitenbeen naar achter en spring aan lukt het niet opnieuw kwestie van proberen inderdaad doet ze het aan de longe wel goed.

Dan springt ie zeker in de verkeerde galop aan...

Van je binnenhand afblijven en niet naar binnen hangen tijdens het aanspringen is voor de meeste paarden de oplossing. Probleem ligt meestal bij de ruiter.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:23

Inderdaad proberen om voldoende stelling te geven, ook in een hoek aanspringen in galop kan helpen.

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:27

Ik had dit probleem eerst ook met mijn Haflinger, ik heb ook van alles geprobeerd zoals stelling aannemen, in de hoek aanspringen, op een kleine volte aanspringen..

Dit werkte allemaal niet.

Nu heb ik sinds een tijdje een andere instructrice, haar tip was zodra ze verkeerd aanspringt meteen terug naar de draf en meteen weer aanspringen in galop, de eerste paar keer zal ze niet meteen goed aanspringen maar zo komt ze er niet onderuit, dit gaat het paard begrijpen en ze zal steeds sneller goed aanspringen tot dat ze begrijpt dat het voor haar ook fijner is om meteen goed aan te springen.

Probeer het eens, hopelijk heb je er wat aan.

En echt meteen vanuit galop terug naar de draf en dan niet eerst weer een rondje draven en proberen maar meteen weer aanspringen.

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:29

Oh en als ze dan goed aanspringt, een paar rondje blijven galloperen en natuurlijk uitbundig belonen!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:43

Het goed aanspringen valt of staat met een recht gericht paard ! Een scheef paard kan simpelweg niet goed aanspringen .
Ga met je instructeur werken aan een recht paard . En die galop gaat straks vanzelf .

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:11

Mijn paard springt nu elke keer gewoon goed aan, dus voor mij heeft het gewerkt ;)

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 01:36

Zou er gewoon hulp bij vragen van iemand die er echt verstand van heeft.
Die kan beter nagaan vanaf de kant hoe jij erop zit en of je hulpen goed zijn (zeg niet dat dit het probleem IS, is alleen een optie) en verder weet die vast de oorzaak waardoor je paard verkeerd aanspringt, is het vast zo opgelost ;)

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:26

Ik ben het helemaal eens met Zinzi_jewel.
Maar wat ook goed kan is dat je zelf scheef bent. Die van mij gooide volledig z'n ene schouder eruit en volgens iemand moest ik naar mezelf laten kijken, aangezien het nog een jong paard is en ik hem zelf heb ingereden.
Ik ben naar iemand voor mn rug gegaan en de ene kant van mn bekken stond een stuk hoger, samen met een rare kronkel in mn rug.
Dit is opgelost en mn paard loopt direct alweer een heel stuk rechter!
Nu zeg ik niet dat je direct naar een of andere arts hoeft te gaan, maar laat er even naar kijken :)

lindi12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:35

Hoii, ik heb ook het zelfde probleem maar dat ligt helaas aan mij (ik zoek altijd eerst het probleem bij mezelf)want ik ben schreef in mijn rug. Wat ik nu doe is de hoek in rijden en best hard draven en dan met stelling naar binnen en zorgen hij een beetje schoudervoor gaat, zelf naar binnen kijken en je buitenschouder voor en op je binnenbeen steunen en dan proberen aan te galopperen(je moet wel aan veel denken dan :P of je moet nog wat anderen maniertjes vinden) maar het is bij mij ook nog steeds een beetje oefenenw

AsseAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:17

In de hoeken aanspringen, met je buitenbeen aanspringen, en laat hem/haar in galop gaan. Als hij/zij weer in de verkeerde galop gaat, weer draven en opnieuw aanspringen. Als je dit oefent moet het wel goed komen. Nouja het zal wel effe duren. Hoe oud is het paard/pony want jonge pony's hebben vaak veel moeite met galloperen. Ik ben zelf 11 en zeg dit alsof ik verstand heb maar heb het gewoon van andere topics rij-instructeur en dat soort dingen geleerd :D en dat met buitenbeen weet ik niet zeker :?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:28

Sillyent schreef:
Mijn paard springt nu elke keer gewoon goed aan, dus voor mij heeft het gewerkt ;)

Maar door die andere goed instructrice zal jij jouw dier ook in zijn algemeenheid beter zijn gaan trainen waardoor jouw dier rechter is geworden en dat samen met die methode zal idd goed hebben geholpen. Het is een samenspel. Galloperen in de foute galop is namelijk voor het paard ook onprettig dus die zal dat alleen doen als het lichamelijk tegen zit, meestal door scheefheid, en niet om de ruiter te plagen of door luiheid.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 08:11

Inderdaad eerst kijken of het paard niet te scheef is om dit zo op te kunnen lossen. En als je de tips gaat uitproberen, let er dan op dat je in het stelling vragen wel los blijft in je binnenhand. Anders blokkeer je hem in het correct aanspringen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 08:30

Het probleem zit er inderdaad in de stap en draf ook al. Eerst zal dit verbeterd moeten worden.
Overdreven stelling vragen is juist niet goed, dan beperk je het binnen voorbeen nog meer.
Juist ietwat stelling naar buiten vragen , en binnenhand loslaten tijdens het aanspringen, zodat binnenschouder alle ruimte krijgt .

Maar ga niet zelf lopen klooien, vraag hulp van een goede instructie.

monique72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 08:50

Mijn haflinger heeft hier ook een tijd een probleem mee gehad. hij galloppeerde los ook alleen in de linker galop en nooit rechts. de meeste willen niet hun gewicht op een achterbeen dragen en kiezen voor de voor hun makkelijkste galop.
Een trukje die bij hem wel werkte was een grote volte rijden, volte sluiten, volte openen en zodra je de hoefslag raakt aanspringen in galop. op dat moment loopt hij al met zijn gewicht op het binnenachterbeen en is het aanspringen in de goede galop voor de pony makkelijker. die van mij gaf dan na drie galop sprongen een rotbok en zat weer in de verkeerde galop. een troost dit is vanzelf weer over gegaan. Hij gallopeerd nu beide zijden goed. mijn ervaring is dat dit vooral bij jonge paarden veel voorkomt omdat die domweg aan een kant terker zijn dan aan de andere kant. veel oefenen met buigen en rechtrijden op beide zijden. veel op de binnenhoefslag rijden zodat je paard recht wordt en niet te veel nadruk op de galop leggen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 08:56

Les? Wat in je les(!) kan helpen, pasje zijwaarts door volte openen of wijken, en dan aanspringen.

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 08:56

Ik heb nog wel een tip, maar dit is wel een tijdelijke oplossing! Je kunt op het verkeerde been gaan lichtrijden en van daaruit aangalopperen. Dit werkt bijna altijd, omdat jouw balans dan ook anders is! Maar de beste oplossing is natuurlijk om les te nemen (als je dat nog niet hebt) :D

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:30

Ik heb probleem ook gehad, hij sprong goed aan maar gelijk over of verkeerd,

Verschillende manieren geprobeerd vanui wijken en gebrokenlijn ,vanuit stap en stilstaan maar sprong altijd llinks aan, na 100 x terug nemen en weer opnieuw sprong die x goed aan he uit eindelijk 1x me been zo ver na achtere gelecht *waarsheindelijk uit evenwicht gebracht en nooit meer verkeerd aan gesprongen