Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Brainless schreef:Blijkbaar val ik onder de noemer verkeerd gebruik....
Ik heb hem weleens "flink" moeten gebruiken, maar dit was om uit een gevaarlijke situatie te komen.
Terwijl ik het spoor over ging, gingen de bellen rinkelen en de bomen naar beneden.
Paard durfde niet meer voor of achteruit.
Tja en toen heb ik hem helaas echt zeer hardhandig naar voren moeten meppen.
Ik heb hem weleens "flink" moeten gebruiken, maar dit was om uit een gevaarlijke situatie te komen.
Terwijl ik het spoor over ging, gingen de bellen rinkelen en de bomen naar beneden.
Maaike_Melis schreef:Ik val ook onder de verkeerde gebruikers denk ik, althans, toen ik nog les kreeg.
Ik kreeg altijd privé les, wanneer mijn paardje ontzettend moe was moest ik alsnog tien rondjes galopperen van mijn instructrice, viel ze uit de galop omdat ze niet meer kon moest ik maar flink slaan met die zweep. Ik heb haar zelf ingereden terwijl ik bij wijze van spreken nog helemaal 'groen' was. Ik wist dus niks over het gebruik van de zweep.
Na 2 jaar zijn eindelijk 'de kleppen' voor mijn ogen weggegaan en ben ik per direct gestopt. Ik snapte dat Melis er minder van werd en het gewoon niet snapte als ik een actie vroeg. Nu rijd ik standaard met een zweep in mijn hand maar vaak heb ik hem niet nodig, gewoon puur met de gedachte 'stel je voor dat...'. Zelden heb ik hem nodig, alleen als ik echt geen reactie meer krijg tik ik even bij, daarna is het niet meer nodig.
zoutenootjes schreef:Het kan heel verschillend zijn. Bij sommige paarden is het af en toe om nadruk te leggen op de beenhulp (manegepaard wat niet zo vlot is). Of aanwijsstokje. Bij shows zie je soms dat er een plastic zakje aan gebonden wordt, en dan wordt er mee gewapperd om het paard aan te moedigen.
Wat een vervelende ervaring maaike melis. Maar al doende leert men, zullen we maar zeggen. Ik heb nu een paard die erg voorwaarts is, dus het is niet nodig. Mijn vorige paard keek gewoon naar me of ik een zweep in mijn handen had. Anders liep hij gewoon minder. Was een ex-manegepaard.
Tigra_ schreef:Maaike_Melis schreef:Ik val ook onder de verkeerde gebruikers denk ik, althans, toen ik nog les kreeg.
Ik kreeg altijd privé les, wanneer mijn paardje ontzettend moe was moest ik alsnog tien rondjes galopperen van mijn instructrice, viel ze uit de galop omdat ze niet meer kon moest ik maar flink slaan met die zweep. Ik heb haar zelf ingereden terwijl ik bij wijze van spreken nog helemaal 'groen' was. Ik wist dus niks over het gebruik van de zweep.
Na 2 jaar zijn eindelijk 'de kleppen' voor mijn ogen weggegaan en ben ik per direct gestopt. Ik snapte dat Melis er minder van werd en het gewoon niet snapte als ik een actie vroeg. Nu rijd ik standaard met een zweep in mijn hand maar vaak heb ik hem niet nodig, gewoon puur met de gedachte 'stel je voor dat...'. Zelden heb ik hem nodig, alleen als ik echt geen reactie meer krijg tik ik even bij, daarna is het niet meer nodig.
Fijn dat je nu een andere manier van werken gevonden hebt.
En die instructrice eigenlijk best wel zielig dat die paarden niet kan begrijpen, toch sneu als je op die manier lesgeeft en toch erg beperkt bent geweest in je eigen ervaringen met paarden.
Ik zie ook niets verkeerd in een zweep, ik gebruik het voornamelijk als aanwijs stok maar toch kan het ook handig zijn om wat harder in te komen als het nodig is in een bepaalde situatie. Met rijden heb ik eigenlijk nooit vast. Aan de hand wel dan vindt ik het wel fijn om dus aanwijzingen te kunnen geven.
Als je het goed doet is die zweep ook echt een verlening van je arm en kun je hem voor verschillende dingen gebruiken. Sturen, afstand creëren, tempo opvoeren en dat soort zaken.