Nieuwe start met Tik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

Nieuwe start met Tik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 09:40

Hallo allemaal!

Om te beginnen zal ik ons eventjes voorstellen.
Tik is een 8 jarige BWP, wordt dit jaar 9. Hij is al in mijn bezit sinds zijn 4 jaar en hij was toen nog niet lang zadelmak en doorgereden. Samen zijn we tot M2 geraakt toen in 2010 Tik door onverklaarbare redenen begon te manken. Na 2 jaar zijn we eindelijk wijzer: door een val als jong paard heeft hij zich scheef gezet en heeft hij daarom linksvoor overbelast al die tijd, met als gevolg artrose in de hals aan de 6e en 7e halswervel, maar dit was heel minimaal. Osteopaat heeft hem recht gezet, naar een andere dierenarts geweest, en beide knieen waren ook nog ontstoken. Ook de rug is op foto gezet geweest, maar daar was gelukkig niks aan te zien.

Alles is nu behandeld en als hij nu begint te manken weet ik direct waar ik moet zoeken.
Ja, het kan dat je hem een huppelpasje ziet maken, maar dit is nu eerder wanneer hij zich vast zet uit spanning. Het is dan aan mij om te zoeken wat ik fout doe ;)

Dit is een filmpje van hoe we vorig jaar door de piste hobbelde (31/01/12):

Juli 2012:
http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/300786_4098231148343_718988966_n.jpg

Augustus 2012:
http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/404765_4247011587761_1214437515_n.jpg

En dit is hoe we nu (29/01/2013) door de piste gaan, we zijn er nog lang niet naar mijn gevoel, nog teveel spanning vanvoor..
Alle tips om het even voor wat zijn welkom.

Deel 1:
Ik weet het, ik heb een schommelpoep, het is niet mijn intensie om met mijn zit te duwen ik schommel gewoon lekker mee -O-

Deel 2:

Deel 3:

Qua niveau zijn we sinds 2010 0,0% omhoog gegaan, maar het is mij een enorme troost dat mijn lieve Tik een geweldig geheugen heeft en alle oefeningen nog steeds met 2 vingers in de neus uitvoert <3 _/-\o_
Wie alle filmpjes heeft bekeken krijgt een koekje van mij <3 *\o/*

mistral830

Re: Nieuwe start met Tik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 10:31

Ik moet zeggen dat ik de filmpjes van nu een stuk beter vind ogen dan het eerste filmpje. In dat eerste filmpje zie je hem onzuiver lopen hier en daar en op de laatste filmpjes heb ik het niet echt kunnen ontdekken. Daarbij vind ik de laatste filmpjes gecontroleerder dan het eerste filmpje en ik vind dat jullie rust uitstralen.

Je zegt dat er nog veel spanning van voren zit (nu heb ik niet alle wijsheid in pacht), maar ik zie juist een rustig, ontspannen paard. Het ga jullie goed, jullie zijn een leuke combinatie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:28

eens met mistral830 :j fijne rustige combinatie :D

xpikolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:59

Super ! Je bent erg goed vooruit gegaan . Zoals mistral 830 ookal zei dat je erg ontspannen zit, en je paard daardoor ook ontspannen wordt .

Een erg goede combinatie waar we meer van zullen zien op Bokt !

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:01

Duidelijk beter en rustiger...wel vraag ik mij af of het zadel jouw billen ook wat standaard naar voren duwt, het oogt alsof het achter te hoog is in combinatie met jouw zit en de voorkant...
Wil je je jezelf weleens achter terug duwen (naar beneden) om tot goed zitten te komen ? Dat je voelt dat je wordt belemmerd ? Dus goed op je beide zitknobbels gaan zitten en dan heupen kantelen naar voor en naar achter, merk je als je naar achteren kantelt...
Als dat zo is moet je eens een ander zadel uitproberen.
Volgens mij kan het nóg rustiger (zit).
Ook zal dit doorwerken naar het paard,doordat de informatie via de rug niet goed doorkomt...
Dus even checken !
Je bent goed bezig !

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 20:34

Dus jij bedoelt dat het zadel voorover kantelt? Het is eigenlijk een zadel zonder al te veel foefkes, geen diepe zit en geen dikke kniewrongen. Het zadel zit mij als een huis, ik vind hem heerlijk.
Het zijn wel 2 verschillende zadels, na de filmpjes van vorig jaar kon ik wel huilen om mijn zit, toen mijn zadel nu in de winkel lag, mijn droomzadel trouwens, moest ik hem gewoon proberen en het was alsof het voor mijn poep was gemaakt <3 direct mijn oude ingeruild en deze gekocht.

De zadelmaker zou nog eens langs moeten komen voor eens op te vullen, ik heb het gevoel dat ik voorover zit, terwijl ik bijna recht zit.
Er zijn dagen dat ik beter kan zitten en met botten aan wilt ook wel eens helpen om stiller te zitten ;)

Bedankt allemaal voor het lieve compliment over rust enzo <3 :+:

PriscillaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:48

Ik ben het helemaal eens met wat hier boven gezegd word.
Heel ontspannen en rustig heerlijk om naar te kijken.
Jullie komen wel weer op jullie oude nivo.
Succes samen.
Oja mooie foto,s

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:57

nee,,niet dat het zadel voorover kanteld maar dat jij door de achterkant iets omhoog zit/geduwd wordt en daardoor naar voren lijkt te worden geduwd...en dus niet helemaal volledig tot zitten komt...dus alsof je op een rechte stoel net aan de onder/achterkant door de kussen iets omhoog komt...
Ik weet niet hoe ik het duidelijker moet omschrijven....

Wat bedoel je met "met botten aan "???

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:01

Met botten aan is met laarzen aan :D

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 21:27

Ja sorry botten zijn dus laarzen :o

Dus dat het lijkt alsof ik meer op mijn zadel zit, dan erin zeg maar? Het is ook geen zadel met diepe zit.
Even een foto opgesnord met mijn bijrijd paard, zelfde zadel.

Afbeelding

Hier ben ik aan het doorzitten, hij zit veel gemakkelijker in het algemeen wel. Met een ander verzorgpaardje rij ik met het zadel van de eigenares, diepere zit en dikke kniewrongen, het zit wel zachter en dieper. Maar dit zadel staat niet bekend als zacht en diepe zit.

Ik denk moest het zadel mij voorover duwen dat ik ook meer voorover zou zitten, omdat ik dit altijd al gedaan heb, maar sinds dit zadel niet meer.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:57

Even proef op de som nemen...benen uit de beugels, knieen aanleggen...iemand aan de kant laten kijken die je corrigeerd als je scheef trekt maar die ook het paard blijft beoordelen op het in balans lopen ...rechte schouders (hier iets hangend naar voren vanuit de schouders !)...doorzitten als je het durft eerst in stap en dan in draf , van rustig naar stevig, waarbij je a.h.w aan het zadel geplakt blijft, dus NIET LICHTRIJDEN !
Met eerst aangenomen teugel en later met lange teugel...werk met je navel naar je handen toe ...!
Als je je niet achter in het zadel kunt drukken merk je het gelijk als je rechtop zit en het paard in balans !
Ws merk je het al als je in een stevige stap marcherend loopt...
Probeer het eens....

Ook kijken of je beugels netjes recht naar beneden hangen en niet iets naar voren ...

Iris_Casper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:38

Ziet er prettig en rustig uit!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:32

broadway schreef:
Even proef op de som nemen...benen uit de beugels, knieen aanleggen...iemand aan de kant laten kijken die je corrigeerd als je scheef trekt maar die ook het paard blijft beoordelen op het in balans lopen ...rechte schouders (hier iets hangend naar voren vanuit de schouders !)...doorzitten als je het durft eerst in stap en dan in draf , van rustig naar stevig, waarbij je a.h.w aan het zadel geplakt blijft, dus NIET LICHTRIJDEN !
Met eerst aangenomen teugel en later met lange teugel...werk met je navel naar je handen toe ...!
Als je je niet achter in het zadel kunt drukken merk je het gelijk als je rechtop zit en het paard in balans !
Ws merk je het al als je in een stevige stap marcherend loopt...
Probeer het eens....

Ook kijken of je beugels netjes recht naar beneden hangen en niet iets naar voren ...

Heb het ondertussen al 3 keer gelezen, maar ik snap het nog niet helemaal, ergens raak ik de draad kwijt. Ik ga het morgen nog eens proberen, puntje per puntje ;)

(Examens hebben mijn hersenen aangetast..)

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:02

Als het om het "voelen"gaat is het altijd weer moeilijk om het goed te verwoorden...dus het ligt óók aan mij hoor !
Inderdaad letterlijk uitproberen, neem de tijd ervoor .

Anneloes___M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:00

wat een mooie verbetering zeg , jullie zijn erg vooruit gegaan . ga zo door ! :D
ziet er erg rustig uit !

Horsess4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:15

je ziet duidelijk vooruitgang!
Ga zo door!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:13

Hoe gaat het met jullie ?

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:14

Ziet er netjes uit! Fijn en rustig

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 08:39

broadway schreef:
Hoe gaat het met jullie ?

Op zijn winters :D
Ik heb nog steeds niet het gevoel dat ik niet kan zitten.. Als hij zich helemaal loslaat zit ik zelfs heerlijk.
Afbeelding
Doorzitten in het veld
Mijn hand trekt wat terug, in de piste kan ik er mij beter op wijzen handen voor, want dan heeft hij niet de neiging om er lekker in galop door te gaan.

Zo gewoon, zadel op de rug, heb ik zelfs eerder de neiging om te zien dat de stijgbeugels naar achter liggen.. Maar dat kan ook met de vorm van het zadel te maken hebben.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:35

Als je goed zit is het toch goed ?
Ik oordeel naar wat ik op dat moment zie...dus ws niet het zadel op zich...maar wat zie ik dan ?

Het plaatje is mooi maar nog niet helemaal overéénkomend...kijkend naar de bovenlijn en de beenzetting...
Als hij goed loslaat zit het heerlijk...dus met nog aangespannen en strakke spieren wat minder....

Moeilijke foto om te beoordelen...jouw hand,scheeftrekken zeg je zelf al ,zou ik toch echt proberen te doorbreken door een oefeningetje tussendoor te doen....niet zo door laten lopen !
Ook erom denken dat de singel een handbreedte achter het voorbeen (en de singel recht naar beneden !) moet liggen...de spier achter de schouder drukt het zadel omhoog zodra het voorbeen v.h paard naar achter gaat, dan komt de beugel inderdaad verder naar achteren te liggen...
De singel moet het zadel op zijn plaats houden maar géén druk op de zweetbladen afdwingen !
Zo oogt het hier wel in combinatie met jouw verhaal....

Het voorbeen ondervind zo een (kleine) belemmering....gevoelige paarden zullen dit compenseren door de druk tegen te gaan....hoofd omhoog (in dit geval naar links willen met het hoofd !) en de achterbeen naast de voorbeen gaan plaatsen i.p.v erachter en dus liever in galop om eronderuit te kunnen gaan, liefst in dit geval in de rechter galop !

Juist deze foto laat dat heel duidelijk zien !
Mooi,sterk paard met een lief hartje (van binnen en buiten haha)...oortjes vooruit...wil wel !

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:37

Het verschil tussen het eerste filmpje en de laatste filmpjes is écht groot! Lijkt een heel ander paard. Vind jouw rijstijl fijn ogen, ziet er vriendelijk uit.
En haha, wat heb ik gelachen om jouw uitdrukking 'schommelpoep'! _/-\o_