Diep aan de teugel lopen door martingaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veerle_88

Diep aan de teugel lopen door martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 23:33

Hallo allemaal!

Ik heb sinds 3 week een nieuw verzorgpaard. Deze staan nu ongeveer een jaar op de manege en voordat alle manege mensen erop gingen rijden liep ze dressuur M. Omdat niemand haar aan de teugel reed loopt ze nu met de neus in de lucht. Hiermee ben ik aan het werk om haar weer aan de teugel te krijgen. Nu heb ik een klein probleempje met aan de teugel rijden. Als ik haar eenmaal heb en we ontspannen aan de teugel lopen dan loopt ze veel te diep. Ik rijdt wel met martingaal omdat ze nogal tegen de draad in kan zijn en dan gooit ze haar hoofd omhoog. Komt het misschien dat ze zo diep loopt door de martingaal?

:wave:

saskiakefie

Re: Diep aan de teugel lopen door martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:36

Misschien, maar je bent in ieder geval veel te veel gefocussed op het 'aan de teugel' dat is iets wat vanzelf moet komen. Haal in ieder geval die martingaal eraf en luister naar je paard hij doet dat niet voor niks. Het is aan jouw de taak hem weer in zijn balans terug te krijgen en niet domweg zn hoofd naar beneden te trekken.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 06:30

Paard die rond v voren loopt loopt niet automatisch aan de teugel.
Het aan de teugel lopen begint vanuit ontspanning van achter het zadel.
Een paard dat uit zichzelf te diep loopt, heeft zich ws vast gezet achter het zadel.
Dus lijkt mij niet dat het door de martingaal komt maar door de ruiterhand, die het paard probeert te ontwijken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 08:07

ik denk ook dat de fout eerder bij jou te zoeken is, dus niet door die matingaal, en ook niet het paard.
Minder aan het hoofd bezig zijn en meer echt gaan rijden.
Laterale buiging, schoudervoor, schouderbinnen, traver, beetje wijken, goed voorwaarts, tempo wisselingen, achterwaarts, .....

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 08:14

Als het goed is staat je martingaal zo ingesteld dat hij alleen inwerkt als je paard zijn hoofd hoger doet dan normaal.
Zo als hier:
Afbeelding

Hij zou dus niet meer moeten inwerken als je paard zijn hoofd omhoog doet. Ik denk dus niet dat het diep lopen door de martingaal komt.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 08:22

Probeer haar 'langer' te maken door de achterhand meer te activeren. Ik zou geen buigingen en stellingen ed rijden maar gewoon hoefslag volgen en haar zelf naar het bit laten 'kauwen' door haar actiever te maken. Niet door te drijven maar door haar hele lichaam aan het werk te zetten en actiever te maken. Zoals ik het zo begrijp maakt ze het zichzelf makkelijk door voor in de krul te lopen en de rest van haar lichaam een beetje mee te laten sjokken. In de buigingen ed zal ze het zichzelf waarschijnlijk ook alleen maar makkelijk maken door met haar nek in te draaien en niet haar hele lichaam. Overigens rij je je paard niet 'aan de teugel' maar streef je naar een 'goede aanleuning'. Omdat ze niet haar hele lichaam gebruikt, heb je die aanleuning ook niet (terwijl ze dan wel met haar hoofd in 'de houding' loopt). Snap je wat ik bedoel?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 08:26

Voorhand loslaten en veel overgangen rijden. Maar hou het wel een beetje leuk voor het paard, geef haar voldoende pauzes en doe ook eens gewoon iets leuks met haar, zoals aan de hand grazen, een buitenritje oid. Ze moet je leren vertrouwen.

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 22:52

Het probleem ligt bij mij, maar dat wist ik al wel. Ik blijf er maar aan zitten met mijn handen en mijn bovenarm blijft gespannen. Hier ben ik natuurlijk mee aan het werk. Mijn vriendin, die dressuur traint, is laatst een keer mee gegaan. Ze loopt wel ontspannen aan de teugel want je kan de teugels gewoon los laten en blijft zo lopen.

Uit jullie adviezen begrijp ik dat ik actiever moet rijden en tempoverschillen. En hoe weet/voel je dat de achterhand niet meedoet en wat kun je hier aan doen?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:54

Veerle_88 schreef:
Het probleem ligt bij mij, maar dat wist ik al wel. Ik blijf er maar aan zitten met mijn handen en mijn bovenarm blijft gespannen. Hier ben ik natuurlijk mee aan het werk. Mijn vriendin, die dressuur traint, is laatst een keer mee gegaan. Ze loopt wel ontspannen aan de teugel want je kan de teugels gewoon los laten en blijft zo lopen.

Uit jullie adviezen begrijp ik dat ik actiever moet rijden en tempoverschillen. En hoe weet/voel je dat de achterhand niet meedoet en wat kun je hier aan doen?

dan loopt ze dus juist NIET aan de teugel (!)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:59

Dan loopt je paard achter de teugel. Dit komt doordat je te hard in de mnd bent geweest en het paard geen vertrouwen in je hand meer heeft. Ga weer lekker oorwaarts neerwaarts rijden en krijg dat vertrouwen weer, dan komt het vast goed.

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 23:37

Zoals jullie al merken ben ik absoluut geen dresuur ruiter haha. Maar dit is natuurlijk nooit mijn bedoeling geweest. Hoe weet ik nou wanneer ze wel aan de teugel loopt? En hoe krijg je dat voor elkaar?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:43

Als je iets losse teugel hebt is het niet erg, maar op het moment dat jij je handen naar voren doet of de teugels langer laat worden moet ze wel je hand volgen en niet in een houding blijven lopen. :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:44

Heleennn schreef:
Dan loopt je paard achter de teugel. Dit komt doordat je te hard in de mnd bent geweest en het paard geen vertrouwen in je hand meer heeft. Ga weer lekker oorwaarts neerwaarts rijden en krijg dat vertrouwen weer, dan komt het vast goed.
Het is een manegepaard he... kan me voorstellen dat het vertrouwen dan een beetje weg is.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:47

Het is nu haar verzorgpaard dus ik neem aan dat enkel zij er nu nog op rijdt? En dat een paard een manegepaard is betekent niet per definitie dat het geen vertrouwen heetf in de ruiterhand. Er zijn genoeg manegeruiters die niet lopen rukken en plukken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:56

TS moet een stapje terug gaan doen.
Laat de voorkant de voorkant, niet actief terugwerken met je hand, maar alleen contact houden
Tempowisselingen en schijnovergangen meenemen
Paard weer de hand op laten zoeken
Paard moet (weer) de hand gaan leren volgen, als jij je hand naar voren doet, moet de neus ook naar voren komen.

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 14:45

Heleennn schreef:
Het is nu haar verzorgpaard dus ik neem aan dat enkel zij er nu nog op rijdt? En dat een paard een manegepaard is betekent niet per definitie dat het geen vertrouwen heetf in de ruiterhand. Er zijn genoeg manegeruiters die niet lopen rukken en plukken.

Nee ben helaas niet de enigste, ze rijdt wel mee in de lessen ongeveer 3x per week. Maar je hebt gelijk er rijden dan wel mensen op die wel weten hoe het werkt. Ze rijden alleen niet aan de teugel.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:40

Aan de teugel is een gevolg geen doel.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:40

Dus: krijg jij les (apart) OP dit manegepaard? Het jij iets te zeggen meer dan andere manegeruiters over dit paard? Rijd jij er meer op dan anderen, of is zo iets afgesproken?
Ik begrijp ook niet helemaal hoe dit manegepaard, dat dus kennelijk nog 3 x in de week in de manegelessen (met willekeurige ruiters neem ik aan) meeloopt, jouw "verzorgpaard" kan zijn.
Wat houdt dat dan in? Wat is dat meer dan gewoon op manegepaarden/dit manegepaard mogen lessen?
Want je hebt dit manegepaard dan dus ook niet geleased (dit is een soort huur) van die manege.
Het is mij niet duidelijk, in hoeverre er sprake is van enige eigen zeggenschap van jouw kant.

Het komt op mij over dat dit gaat om simpelweg nog steeds een manege-gebruikspaard. Waar ook gewoon andere ruiters op worden gezet.
Dan wordt het heel moeilijk, zo niet onmogelijk, daar zelf een andere of verbeterde rijstijl op te kunnen of mogen toepassen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 02-02-13 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 17:11

De eigenaresse van de manege kwam naar mij toe en vroeg of ik haar wat vaker beweging wou geven. Mijn manege is wat losser in alles dan andere. In de les rijd ik met een ander paard. Buiten mijn lessen rijd ik dan op deze in mijn vrije tijd, dus geen les. En dat het moeilijk zou worden had ik al wel verwacht :P En vooral omdat de rest er ook op rijdt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 17:19

Okee, ik begrijp het nu als volgt: dus volgens de eigenaressse van de manege krijgt dit paard (buiten het 3 x per week een uurtje meelopen in de lessen) blijkbaar niet genoeg beweging en heeft ze jou gevraagd of je buiten de manegelessen dit paard gratis extra beweging wil geven.

Dan heb ik 2 vragen.
a. waarom loopt dit paard - als het niet genoeg beweging krijgt- nog steeds volgens jouw verhaal, TS, dan niet gewoon vaker mee in de manege(lessen)?
b. hoeveel vrijheid heb je om met dit paard iets te kunnen/mogen doen? Kan je als jij wil die zo pakken om te gaan rijden als je wil, en hoe vaak is "meer beweging"?

Is het omdat het paard alleen met een martingaal gereden kan worden in lessen, en dat lesmatig hinderlijk is? Lijkt me sterk, op vele maneges is dat (martingaal) gebruik, voor beginners, en hertenhals-paarden zeer zeker, totaal ingeburgerd.

Een goed afgestelde martingaal hoeft, zoals hier boven ook al zeer duidelijk door iemand uitgelegd, helemaal geen negatieve invloed te hebben, er zijn zo veel manegepaarden die er mee (moeten) lopen.
Er achter duiken kan dus ook de instructrice oplossen.

Samenvattend begrijp ik dus niet helemaal waarom juist jij speciaal voor dit paard bent gevraagd, om die meer beweging te geven, wat een van de andere manegeruiters niet zou kunnen? Het paard meer inzetten in de lessen zou de simpelste oplossing zijn lijkt me. Of zie ik iets over het hoofd?