Bejaarde bad boy weer terug naar school

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xBostonx

Bejaarde bad boy weer terug naar school

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 23:24

Na mijn vorige topic over Boston kan ik zeggen dat het gelukkig nog steeds hartstikke
goed met hem gaat. Eigenlijk iets te goed...

Meneer is zo goed hersteld dat hij denkt dat hij alles kan en ik ben zodra ik ga opstijgen
slechts een minpuntje in zijn nieuw hervonden vrijheid. Niks is te gek en hij kijkt
werkelijk nergens naar. Ik longeer hem al voor ik ga rijden en stap pas op als hij
zich even flink heeft uitgeraast (rodeo bokken, steigeren, racen en omdraaien) maar ook
dat haalt vrijwel niks uit.

Met rijden begint het al, hoofd omhoog, bit beet pakken, protesteren, steigeren, bokken,
op hol slaan. Ik krijg het hele pakket voor mijn kiezen. Ik ben wel wat gewend en ik ben
niet bang. Ondertussen heb ik geaccepteerd dat ie nooit een echte brave opa zal worden.
Maar dit wordt wel een beetje te gek, ik ben meer bang dat ie zijn chronische stijve knie
verstrekt of weer last krijgt van zijn luchtwegen. Hij heeft geen conditie dus na een half uur
is hij dood op, helemaal bezweet en zwaar ademen. Doorgaan tot hij ermee stopt is dus geen optie.
Ik kan hem ook niet te veel afdwingen want dan heeft hij de neiging om te steigeren en zich
te laten vallen. Ik heb lang gewerkt om een goede band met hem te krijgen en ik wil die niet
kapot maken door het rijden voor hem een nare ervaring te maken.

Medisch is er niks meer met hem aan de hand, het zadel, hoofdstel, tandjes e.d zijn allemaal
nageken en in orde dus dat kan het niet zijn. Hij vind het rijden ook niet vervelend, hij is altijd
vrolijk als ik hem opzadel om aan het werk te gaan. Boston is gewoon zo'n vervelend dominant mannetje
dat graag zijn zin wil. Ik hou ontzettend veel van hem en neem zn streken voor lief maar dit gaat mij
ietsjes te ver. Dus we gaan voor het eerst weer op les bij mijn instructrice en eens zien hoe we dit kunnen
oplossen. Ik wil wel voorkomen dat dit uit de hand gaat lopen. Geduld hebben en trainen maar, tussen de
halve vlieglessen ( hij heeft me er nog niet afgejopt, haha dat win ik nog van hem! }> ) door.

Mensen met ervaring met zulke tirannetjes hier? Zo ja, hoe hebben jullie het opgelost?

anneliesdj

Re: Bejaarde bad boy weer terug naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:43

Hij is dus gewoon ondeugend, dat moet je aanpakken, ookal is hij een opa.
Beter een of twee keer doorgaan tot hij echt moe is of hem flink aanpakken dan dat hij elke keer weer zo'n scene maakt.
Misschien hulp zoeken?

Wat voer je hem?

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 17:52

Nou gewoon ondeugend is echt een understatement. Zoals ik al zei kan ik hem niet doorpakken
omdat hij na een half uur al doodmoe is (hijgen, flink pompen vanuit de buik, struikelen wat erg slecht is voor zijn knie) en omdat hij dan de neiging krijgt om zichzelf al steigerend omver te laten klappen. Hem flink straffen werkt al helemaal averechts, door zijn verleden gaat hij dan meteen over in de aanval. Ik ben benieuwd wat mijn instructrice ervan vind en wat zij denkt. Zaterdag zullen we het zien :) hij krijgt onderhoudsbrok, hooi en staat van 9 tot 5 in de wei. Haha het is een heel aparaat, die dikke van mij :D

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:33

Lastig.. denk dat het een verhaal word wie de langste adem heeft ;)
Aanhouder wint, maar moet natuurlijk niet levensgevaarlijk worden..

Kwa tips mss als je opstapt dat iemand hem aan de longe vasthoud? Dan heb je kwa wegvliegen of kopomhoog kan iemand hem nog even wat opzij trekken.

Ik tolereer ook geen associaal bok en rodeostunts aan de longe :n, ze mogen best even een bokje doen van vreugde (of 2) maar daarna gaan we gewoon normaal lopen, en heeft die van mij energie te veel, dat stopt ze dan maar in haar gangen, en niet in de lucht :).

Als ze los is in de bak, of op de wei, dan mag ze zo gek doen als ze wil. Maar niet als ik erop zit of haar vast heb aan de longe. Voor mij echt een no go.

Ik hoop dat je instructrice je wat verder kan helpen! Maar denk niet dat hij ineens een brave goedzak zal worden met rijden :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:36

xBostonx schreef:
Nou gewoon ondeugend is echt een understatement. Zoals ik al zei kan ik hem niet doorpakken
omdat hij na een half uur al doodmoe is (hijgen, flink pompen vanuit de buik, struikelen wat erg slecht is voor zijn knie) en omdat hij dan de neiging krijgt om zichzelf al steigerend omver te laten klappen. Hem flink straffen werkt al helemaal averechts, door zijn verleden gaat hij dan meteen over in de aanval.

Dit is gewoon disrespect voor jou.
Slechte knie of niet, ik zou hem toch eens goed doorpakken, dan is hij maar een keer goed moe.
Want iedere keer weer zo'n scene vergt ook veel van die knie, dan liever een paar keer doorpakken dat het dan afgelopen is.

Misschien kun je hem korter op de weide zetten en ipv daarvan op een paddock? En de onderhoudsbrok een paar dagen skippen? Misschien is hij dan beter hanteerbaar en wanneer de rangorde weer duidelijk is kun je weer langzaam wat brok toevoegen.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:31

Ik snap je helemaal. Sommige paarden lijken nooit oud te worden. Wat voor mij werkten was gewoon volhouden en het gedrag een beetje negeren. Toen vond hij het niet leuk meer en stopte hij ermee, nouja soms nog een bokje tussendoor en bleef wat voorwaards maar wel gewoon zijn rondje doen. Nu moet ik zeggen dat de aanpak erg aan het paard ligt dus weet ook niet of het de aanpak voor jou paard is.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 08:27

Ik denk dat je door je angst om zijn knie opnieuw te beschadigen je niet genoeg durft door te pakken. Dat voelt je paard direct en hij weet niet dat je dat doet omdat je gewoon wilt dat hij voorzichtiger is. Hierdoor krijgt hij het idee dat hij steeds meer kan uithalen terwijl jij juist steeds meer gaat denken: let op je knie..
Als je een strijd aangaat moet je die alleen aangaan als je die kan winnen en anders moet je het op een andere (slimmere) manier proberen op te lossen. Ik denk dat les nemen een hele goede optie is, dan sta je er niet alleen voor.