help wat nu te doen? Paard te energiek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roxy_ZharaX

help wat nu te doen? Paard te energiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 10:32

hallo,
sinds september heb ik er een nieuw paardje erbij. Whola is een 9jarige merrie. maar ik heb eigenlijk 2 problemen. Ze heeft een jaar bijna niet gewerkt.
Ze is spring gefokt maar altijd dressuur gereden geweest. We zijn nu de draad
terug aan het oppakken. Alles ging redelijk goed ze was rustig en op haar gemak. Maar sinds de winter er is. Is ze een heel ander paard geworden.
Ze staat nu elke dag op stal en gaat 2u/dag naar buiten. Maar nu wordt ze heel onrustig tijdens het rijden. Ik kan nu niet
meer in onze buitenpiste rijden door het slechte weer dus rijden we veel op de baan waar ze hel onrustig en gestrest is. Ik zelf ben rustig en
probeer haar op haar gemak te krijgen maar dat lukt moeilijk ze trappelt veel(terplaatse draven) en durft dan soms ook te steigeren.
Ik heb ook elke week les maar dit is meestal springles. Maar het probleem is dat ze over enthousiast is. En waardoor ze haar veel opjaagd.
In de les kan ik haar weer rustig krijgen. Maar op wedstrijd lijkt het wel of ze bang wordt door de stress. Dat vertelde mijn rij-instructeur.
Waardoor ze na 3 sprongen op het parcours weigert op de sprong en dan niet meer durft te springen. Eenmaal weer in in-rijpiste lukt dit wel weer.
Het is een heel energiek paard dat ik juist voor de sprong moet laten gaan maar tegelijk ook moet wat vast houden tussen mijn benen zodat
ze niet ontsnapt op het laatste moment maar dat is dus het probleem ze ontsnapt dan toch voor je het voelt
wie weet wat ik hier kan doen? In de zomer staat ze dag en nacht buiten en rij ik elke dag en dan is ze echt op haar gemak en lukt de wedstrijden ook

Nu kan ik heel weinig rijden mits alles bevroren en besneeuwd is.
Maar nu begin ik mijn plezier aan het rijden te missen en ik hoop dat iemand me kan helpen om weer vol vertrouwen te kunnen rijden met mijn
droompaard.

alvast bedankt.
grtjs astrid
Laatst bijgewerkt door Apple op 29-01-13 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:34

Heb je de voeding aangepast aan de hoeveelheid werk?

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:35

2u per dag naar buiten maar? :o Ik vind dat je paard zich dan nog aardig fatsoenlijk gedraagd! Die van ons komen in de winter 6u per dag buiten ofzo, en dat zijn al energie bommen na een halve dag op stal...

Paardje veel meer buiten laten staan, of beweging geven

Apple

Re: help wat nu te doen? Paard te energiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:38

Dit klinkt inderdaad alsof ze veel en veel meer beweging nodig heeft :-)

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:40

Tigra_ schreef:
Heb je de voeding aangepast aan de hoeveelheid werk?

Ben ik ook wel benieuwd naar.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:44

Tja, je paard vertelt je nu dat ze te weinig beweging krijgt, dat kun je haar niet kwalijk nemen natuurlijk..

Ik zou haar of meer naar buiten gooien zodat zij haar ei kwijt kan of haar niet belasten met wedstrijden totdat ze weer meer naar buiten kan.

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 10:46

ja, ze krijgt voldoende hooi,2bieten, en een halve schep recreatie korrel zonder haver.
ik zou mijn paard graag elke dag buiten zien maar dit zal niet gaan vrees ik.
Ik zit elke dag op school en 's avonds laat ik de paarden buiten.
Onze weide is ook 1grote modderpoel en om de hele dag in de koude modder te staan
lijkt me ook niet fijn. ze is ook geschoren maar haar benen niet.

bedankt voor de reactie ik dacht al dat dit paardje veel meer buiten moet. Ik hoop dat ik ze toch kan buiten laten overdag.
de andere paarden hebben geen last van dat ze energie te veel hebben maar
dit ligt ook anders per paard.

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 10:47

nu rij ik even geen wedstrijden meer omdat ze haar toch zo opjaagd is het ook niet leuk voor haar.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:50

misschien kun je 1 biet geven en geen brokken?

of geen bieten en alleen de brokken, en dan kijken hoe het gaat.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:57

Inderdaad, voer aanpassen en ook eens dressuurles nemen; dan kun je leren hoe je al dat enthousiasme in goede banen kunt leiden.
Kun je niet van tevoren een poosje longeren? Dat wil ook vaak helpen.
Ik heb een paard dat, als ze weet dat ze mag springen, helemaal heet en vrolijk wordt, maar bij dressuur is ze de rust zelve (staat min. 7uur buiten in de winter).
Natuurlijk is het ook geweldig als ze langer buiten kan, maar als dat kon deed je het wel, dus daar zal ik niet over gaan zeuren; heb je heel weinig aan.
Ik zou de bieten weglaten en zoveel hooi geven als ze lust. Een heel klein beetje brok voor de vitaminen ed.

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 13:23

oke alvast bedankt ik zal denk ik geen brokken meer geven en er proberen alles
aan te doen zodat ze meer buiten kan. Ik zit in lrv en elke woensdag heb ik les
jammer kan ik swinters niet kiezen en is er bijna nooit dressuurles. Vanaf het weer
wat beter is kan ik weer in de onze piste weer dressuur rijden.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:32

Duidelijker kan het paard niet zijn en zelf zei je het ook al.
Paard werd onrustig toen ie bijna niet meer naar buiten kon.

Dus laat paard zoveel mogelijk paard zijn.

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 13:44

ik ga proberen 's ochtends ook te gaan zodat ik ze kan buiten samen met mijn 2shetlanders.
maar kan dit dan geen kwaad dat ze dan van 7u tot 17u in de modder staan zonder schuilhok en droge plek?

biaamber04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:17

ik heb ook zo'n heethoofd!!
maar ze gaat gewoon naar buiten elke dag dan maar vieze en natte voeten al is het maar 1 uurtje
dat ze buiten staat....
verder rij ik ze 5 dagen in de week waarvan 1x dressuur les ,1x springles en verder rij ik buiten(strand,duin ,polder)
lekker veel afwisseling en voldoende beweging helpt bij mij....

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:21

roxy_ZharaX schreef:
ik ga proberen 's ochtends ook te gaan zodat ik ze kan buiten samen met mijn 2shetlanders.
maar kan dit dan geen kwaad dat ze dan van 7u tot 17u in de modder staan zonder schuilhok en droge plek?

Kan wel, maar wel goed benen drogen als ze naar binnen gaat. Kans op mok is wel groot als ze in de modder moet staan..

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:01

Zeker kan ze naar buiten, zolang ze maar water en eten heeft ! Wel is het fijn als je echt geen schuilmogelijkheid hebt voor de regen en de wind misschien een dekentje op te leggen (ivm temperatuur wisseling binnen en buiten)
Paard krijgt echt geen mok van een paar uurtjes modder, benen afspuiten is ook niet noodzakelijk drogen ook wel op stal, maar mag wel natuurlijk. Mok ontstaand bij een verminderde weerstand en daarom zou ik als je geengeen brok meer geeft zou ik wel een vitaminenbrok geven zodat ze geen tekorten krijgt en de weerstand dus beter op peil blijft.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:51

R.X. schreef:
Duidelijker kan het paard niet zijn en zelf zei je het ook al.
Paard werd onrustig toen ie bijna niet meer naar buiten kon.

Dus laat paard zoveel mogelijk paard zijn.

Ik zou inderdaad hem ondanks het schuil hok en de modder toch zo goed vaak mogelijk buiten zetten.
Wel daarbij goed de benen in de gaten houden.

Butchie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:34

Ik gebruik de PrimeVal StressLess Injector altijd als ik op wedstrijd ga. Goede ervaringen mee, mijn paard is stuk minder gestressd en veel beter te controleren. Misschien is dat een optie? je heb ze ook in brokjes voor dagelijks gebruik geloof ik. Ik gebruik ook bijv. PrimeVal SuperMultiCompleet. Mijn paard is ook heel heet, dus staat ook op weinig brok. Maar heeft wel zijn voedingsstoffen nodig.. Vandaar dat ik voor een goede multi heb gekozen. Daar doet ie het prima op :D

Zag trouwens dat de Injector genomineerd was voor Product van het jaar (horses). Dat zegt voor mij genoeg :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:27

Als je zorgt dat er buiten voldoende ruwvoer en water is, is het geen probleem dat ze daar staat. Inderdaad de benen in de gaten houden voor eventuele mok. Mijn paard heeft de keuze om droog te staan, maar gaat toch graag in de blub staan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:47

Dan zul je eerst iets aan de huisvesting moeten doen , 2 uur is echt veel te weinig voor welk paard dan ook, Een paard hoort te kunnen bewegen en maatjes te hebben en niet eenzaam op gesloten staan , zou ik ook energiek van worden, als ik 2 uur per dan uit de wc mocht week in week uit zonder sociaal contact, spreek met je staleigenaar of zoek een andere stal

Lannooke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:21

Jammer dat sommigen zo negatief zijn terwijl ze net om raad vraagt. Een paard moet inderdaad zoveel mogelijk buiten kunnen maar helaas heeft niet iedereen hier de mogelijkheden toe. Als de weide nu al een modderpoel is, is deze tegen de lente helemaal vertrappelt, dit lijkt me ook niet ideaal. Dan hebben ze in de zomer geen mooie weide maar een modderpoel, het hele jaar door.

TS : Ik geef in de winter Stressless-voer van Lannoo, eerst had ik ook recreatievoer maar hier werd ze nog te hevig van. Daarnaast kun je best voor het rijden een kwartiertje longeren? Naast het in de stal staan, speelt de kou misschien ook parten? Bij ons op de stalling worden de meesten heviger hoe kouder het is. Als je alleen op de baan kan rijden is het echt moeilijk om je paard meteen rustig te laten worden, niet iedereen heeft de luxe van een binnenpiste maar misschien kun je toch best minimaal twee - drie keer per week met de trailer naar een binnenpiste (zo verongeluk je niet onderweg, en daar kun je je paard lekker longeren voor het rijden) en eventueel voor het opzadelen als je de weg op gaat even laten uitbokken in de wei / buitenpiste?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:26

Heb je al magnesium geprobeerd? Veel paarden hebben een tekort en daar kunnen ze ook druk van worden

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 10:09

roxy_ZharaX schreef:
ja, ze krijgt voldoende hooi,2bieten, en een halve schep recreatie korrel zonder haver.
ik zou mijn paard graag elke dag buiten zien maar dit zal niet gaan vrees ik.
Ik zit elke dag op school en 's avonds laat ik de paarden buiten.
Onze weide is ook 1grote modderpoel en om de hele dag in de koude modder te staan
lijkt me ook niet fijn. ze is ook geschoren maar haar benen niet.

bedankt voor de reactie ik dacht al dat dit paardje veel meer buiten moet. Ik hoop dat ik ze toch kan buiten laten overdag.
de andere paarden hebben geen last van dat ze energie te veel hebben maar
dit ligt ook anders per paard.

in bieten kunnen veel suikers in zitten waar je paard ook van gaat stuiteren ;) ik geef de mijne geen appels - wortelen etc waar suikers in zitten want dan word ie weer erg heet en onbewerkbaar

mijn paard is ook geschoren incl zijn benen en staat zekers 6 uur per dag in de blub en kan toch zo zijn energie kwijt en erg vind ie het echt niet hoor !! :D hij was op mijn vorige stal ook een tikkende tijdbom omdat ie 23uur per dag op stal stond --- heb het voer aangepast -- magnesiumcitraat gekocht naar een andere stal verhuist en het is een heel ander paard geworden ;) probeer eens cavalor pianissimo of horsefood easymix daarin zit ook meer magnesium in en dit is voor voor temprament volle paarden ;)

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:01

Ik denk dat je hier met verschillende dingen rekening moet houden.
De temp. waarbij paarden zicht het prettigst voelen is van ong. -5/10 tot + 15 graden vandaar dat ze zich met wat kouder weer ook wat frisser gedragen, ze voelen zich prettiger (?).
Daarbij komt dat geluid zich schijnbaar met wat kouder weer beter kan verplaatsen (kan natuurlijk niet meer terug vinden waar ik dat gevonden had) hoogstwaarschijnlijk dat paarden met koud weer daarom wat kijkeriger zijn, ze horen meer.
Dit bij elkaar optellend zou ik zeggen dat paarden in de gematigde winter juist meer i.p.v minder beweging nodig hebben terwijl er veel gedurende die tijd net minder ruimte krijgen om te bewegen. Als je daarbij op telt dat veel mensen vergeten om het voer aan te passen op de bewegingsvrijheid van dat moment dan kunnen er idd nogal wat "bommetjes" op stal staan.
Stressless-voer van Lannoo wat Silks voorsteld ziet er wel goed uit, er zitten meer olieën en iets meer magnesium (je zou ook eens wat magnesium los kunnen proberen, zoals pantarhei voorsteld) maar toch nog best veel suikers/zetmeel (31%). Mss dat C4L (pavo) aangevuld met omega 3/6/9 iets voor jullie kan zijn?

2 uurtjes vrij bewegen van de 24 is en blijft gewoon weinig (daar zal iedereen het wel mee eens zijn) maar het is makkelijker gezegd dan gedaan om zoiets te veranderen. Die van mij staan gelukkig 24/7 buiten met schuilmogelijkheid maar als ik zie wat voor modder ze momenteel moeten doorploeteren om bij de overkapping te komen dan wordt ik ook niet vrolijk, en dan staan wij nog op zandgrond (die gelukkig vrij snel droog wordt). Gelukkig hebben de dames er minder moeite mee als ik en houden ze met grote regelmaat nog racepartijtjes met het veulen van de "buren" terwijl ik ondertussen mijn hart vast houdt omdat ik allerlei visioenen krijg van glijpartijen en ongelukken ;), m.a.w. zelfs mijn oh zo koele dames zijn met dit weer actiever en alerter als in de zomer maar die kunnen iig hun energie kwijt. Dit gaat al jaren goed en ik heb ook nog geen prolblemen met mok gehad (ik ken wel iemand die veel mokproblemen kon voorkomen/behandelen met het product mud-slide)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:02

Die van mij stuiterd echt van bieten.