Paard rond in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaikee

Paard rond in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 09:51

Hallo,

Ik verzorg elke dag van de week een paard op de manege, ik rijd er ook elke week minimaal 1 keer op.
Nu krijg ik haar in stap mooi rond. Maar in draf gaat het niet goed.
Na lang losrijden zakt ze naar beneden, eerder laag en diep rijden.
Dan houd ze haar hoofdje wel op de loodlijn maar dan laag zegmaar.
Hoe kan ik haar dan wat hoger krijgen?

Groetjes

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:21

Een paard dat hogerin moet lopen heeft heel wat kracht in de achterhand nodig. De lange tijd die ze nodig heeft om rond te komen in draf geeft al min of meer aan dat ze stijf is en moeite heeft met wat je vraagt. Probeer je te focussen op een actief achterbeen en probeer haar vanuit daar horizontaal/horizontaler te rijden. Dit is een proces van weken/maanden, niet van een uur. Ik waarschuw je alvast: dat zal niet meevallen bij een manegepaard waar je één keer per week op rijdt.

Jaikee

Re: Paard rond in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 10:55

Bedankt daar heb ik wat aan! Ik heb ook vaak 1x in de week privé les met haar en het gaat al steeds beter.
Zou je me misschien ook kunnen helpen met het activeren van de achter hand?
Ze is op de rechterhand heel stijf en op de linkerhand juist niet.
Hoe kan ik haar wat losser krijgen ?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:04

Welke hulpen geef je om haar rond te rijden?
Wanneer ze te laag gaan, zijn ze vaak niet actief genoeg. Dus moet je het paard scherper aan je been maken en houden dmv schakelen

Jaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 12:58

@Superwoman Ik geef om en om kneepjes en zo gaat ze in stap prima, in draf werkt dit echter niet.
Ziepie (zo heet ze) is juist een paard dat moeilijk rustig te krijgen is.
Ook is ze zeer gevoelig en heel schrikkerig. Doordat ze zaterdag schrok omdat iemand opstond heb ik nu een gekneusde rus en nek. Maar ik blijf haar even leuk vinden.
Ze is goed aan het been maar minder goed aan het terug nemen

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:02

''aan de teugel'' rijden is een kwestie van ontspanning
Zelf geef je al aan dat hij moeilijk ''rustig'' te krijgen is

Je moet er niet teveel mee bezig zijn zorg dat je paardje lekker ontspannen en relaxt is dan komt de rest van zelf wel

Waarom vraag je het niet aan je instructeur die zou je toch verder moeten kunnen helpen...

Achterhand kun je trainen door veel (schijn) overgangen te rijden balkjes draven noem maar op

Aan de teugel rijden is gewoon ontspanning dat ze dan rond lopen is maar net wat de mens er tegenwoordig van maakt

Wat jij bedoelt is volgens mij oprichten dit kan idd echt pas als ze goed op de achterhand zijn
Hij/zij moet verder ondertreden en dat kost veel kracht dit is voor een paard makkelijker in stap dan in draf

Als ze stijf is (op een hand) dus meer oefeningen op die kant rijden
Veel mensen gaan automatische rijden op de hand wat het makkelijkste is
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 28-01-13 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 13:05

Die helpt me ook wel, maar ik dacht misschien kunnen bokkers handige tips geven.
Zoals ze in stap aan de teugel loopt loopt ze echt ontspannen dat merk ik.
Ik draf is ze meer gespannen dan ontspannen.
Hoe zou ik haar dan ontspannen kunnen krijgen, voltes e.t.c ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:05

Met kneepjes leer je een paard nooit rond te lopen :n dan dwing je het paard naar beneden; paard geef je maar 1 keus namelijk; of je krijgt continu links en rechts vervelende druk in de mond, of je duikt naar beneden en kan zo de druk ontwijken. Dus logisch kiest een paard voor het ontwijken van de druk. Maar zal absoluut niet op een goede, ontspannen manier lopen. Want aan de teugel komt ook voort uit ontspannenheid.

Dus stop met het geven van kneepjes en leer te rijden met een stille hand die alleen meebeweegt met het hoofd van het paard.

Veel overgangen rijden dus, ook schijnovergangen. Paard goed actief houden en alert :) voltes openen en sluiten is ook een fijne oefening :) en let daarbij goed op dat je absoluut geen kneepjes gaat geven in de teugel.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-01-13 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:07

Voltes alles wat haar bezig houd
Ik rijd zo altijd vooral met losrijden veel slangevoltes eventueel nog met voltes daar in hier mee word het lichaam lekker soepel en moeten ze opletten dus ideaal voor een schrikkerig paard aangezien hij dan de aandacht bij jou moet houden ipv wat er buiten af gebeurt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:13

Paard kan niet echt ontspannen lopen, je zegt zelf al dat je constant links en rechts kneepjes geeft (teugelhulpen dus) dit moet eigenlijk tot een minimum beperkt worden, een rustige hand is niet hetzelfde als een hand die constant kneepjes geeft.
En idd dit dien je voor te leggen aan je instructie, een goede instructeur neemt zoiets ook echt ter harte en zal ook degelijk het belang ervan kunnen aantonen.

Jaikee schreef:
Die helpt me ook wel, maar ik dacht misschien kunnen bokkers handige tips geven.
Zoals ze in stap aan de teugel loopt loopt ze echt ontspannen dat merk ik.
Ik draf is ze meer gespannen dan ontspannen.
Hoe zou ik haar dan ontspannen kunnen krijgen, voltes e.t.c ?

Jaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 18:17

Bedankt allemaal! Ik bedoelde met kneepjes ook niet echt dat je hard knijpt ofso.
Maar gewoon heel zacht zodat het paard het amper merkt. Ook doe ik het niet constant gewoon af en toe om haar even wakker te schudden :)
Slangenvoltes zal ik gaan proberen, dat lijkt me goed want daarbij moet ze goed opletten en dus minder kans om om zich heel te kijken.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:21

Je paard is heel gevoelig in de mond. jij voelt het ook als hij op het bit kauwt of zijn tong beweegt. Zo voelt je paard het ook als jij kneepjes in je teugel geeft.
Probeer je handen gewoon zo stil mogelijk te houden en je paard actief te krijgen aan de achterkant door veel (schijn)overgangen te rijden en weel wendingen te maken zoals gebroken lijnen en slangevoltes. :) Als ze actief is van achteren zal ze vanzelf druk gaan zoeken van voren, dus wel opletten dat je goed contact houdt, anders heeft je paard niks om druk mee te zoeken!
Kneepjes in je teugel werkt alleen maar averechts.
Succes!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:23

Jaikee schreef:
Bedankt allemaal! Ik bedoelde met kneepjes ook niet echt dat je hard knijpt ofso.
Maar gewoon heel zacht zodat het paard het amper merkt. Ook doe ik het niet constant gewoon af en toe om haar even wakker te schudden :)
Slangenvoltes zal ik gaan proberen, dat lijkt me goed want daarbij moet ze goed opletten en dus minder kans om om zich heel te kijken.

Maakt niets uit of je hard knijpt of niet, het is en blijft onduidelijk voor een paard. Wat je namelijk doet is telkens opnieuw een hulp geven, maar vervolgens totaal niet duidelijk zijn in wat je daarmee wilt. Het stomme aan kneepjes geven is dat mensen er hele lange tijd mee doorgaan, soms wel rondjes lang...Soms doen paarden dan na verloop van tijd de neus maar omlaag, maar eigenlijk heeft dat niets met rijden te maken hoor. Paard leert er namelijk niets van omdat ze geen flauw idee hebben wat je aan het doen was.
Je schrijft ook dat het paard slecht terugkomt, vind je dat zelf echt vreemd? Als je je nu eens bedenkt dat het paard niet het verschil kan voelen tussen jouw kneepjes waarop ze rond moet worden, maar waarbij ze gewoon door moet blijven lopen, en een ophouding die je geeft om het tempo te verlagen...Dan moet ze ineens wel reageren, maar dat weet zij toch niet?

Het is een manegepaard, wat erg jammer is omdat waarschijnlijk iedereen die er op rijdt op deze (verkeerde en vooral onduidelijke) manier leert rijden. In jouw geval zou ik de keuze maken om het paard in ieder geval met rust te laten in de mond. Ze zal dan misschien niet zo mooi rond lopen, maar bedenk wel dat het voor het paard dan in ieder geval als jij erop zit, wel een fijn ontspannen rij-uurtje is!
Als je dan ooit de mogelijkheid hebt om met een verzorg- of misschien zelfs eigen paard ergens wel goede les te nemen, dan hoef jij in ieder geval niet eerst vanallerlei slechte gewoonten (zoals kneepjes geven) af te leren en zal je dan ineens een sprong vooruit kunnen maken in jouw eigen rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:56

Jaikee schreef:
@Superwoman Ik geef om en om kneepjes en zo gaat ze in stap prima, in draf werkt dit echter niet.
Ziepie (zo heet ze) is juist een paard dat moeilijk rustig te krijgen is.
Ook is ze zeer gevoelig en heel schrikkerig. Doordat ze zaterdag schrok omdat iemand opstond heb ik nu een gekneusde rus en nek. Maar ik blijf haar even leuk vinden.
Ze is goed aan het been maar minder goed aan het terug nemen

Zoals aangegeven is kneepjes geven niet de juiste manier.
een kneepje is een halve ophouding. je wil niet langzamer, maar je wil dat het paard je hand volgt. Als jij steeds kneepjes geeft, hoe licht ook, vraag je dus iets wat je helemaal niet wil. Het paard moet je hand kunnen vertrouwen om na te GEVEN.
Je hand moet dus meegaan met de beweging van het paard en met de juiste (lichte) aanleuning.
De reden dat we het paard aan de teugel willen, is dat het paard "over z'n rug moet gaan lopen". Nu is het zo dat wanneer je van achter naar voren rijdt, dat de afbuiging komt als een kadootje. Echter wanneer je in de mond gaat zitten klooien (van voor naar achter), gaat het paard NIET automatisch over de rug lopen.

Ik hooop dat je het zo begrijpt?

Jaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 23:15

Ja ik begrijp het! Dankjullie wel allemaal :)
Zaterdag heb ik weer les en ga ik me vooral richten op de overgangen en meer actief achterbeen gebruik.