achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

valeryshogun

achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 07:38

zoals je hieronder ziet gebruikt hij zijn achterhand totaal niet. hij word dit jaar 4 zit nog volop in de groei maar hij mag naar mijn mening wel wat meer gaan gebruiken. wat denk jullie, en heeft iemand tips wat ik verder nog kan doen dan veel overgangen rijden en veel voorwaarts neerwaarts?

Afbeelding

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 07:51

Overgangen terug rijden, dus niet alleen voorwaarts. Het paard zal nog sterk moeten worden om de achterhand te kunnen laten dragen. Op kleine aanwijzingen laten terug komen, hij moet kunnen anticiperen op jouw aanwijzingen.
Hij moet de rug gaan bollen en daardoor nageeflijk worden.

Succes.

valeryshogun

Re: achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 07:54

dank je wel voor de tip:D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 08:54

Les nemen in het gymnastiseren b.v??
Ook niet te veel druk op je teugel, hoe meer druk op je teugel hoe minder het paard zijn achterhand kan gebruiken, leer wat voorwaarts neer waarts is en leer wat verzamelen is, het een kan niet zonder het ander , maar hou er rekening mee dat het dier 4 is. neem de tijd om het dier een goeie basis te geven en ook jou zelf, zelf werk ik heel veel met mijn jonge paarden aan de hand.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:31

Geduld hebben kan je doen....Overgangen terug rijden is nog helemaal niet aan de orde met een driejarige. Natuurlijk moet hij wel van galop naar draf en van draf naar stap kunnen, maar alleen als het nodig is. Het onnodig vaak herhalen van die overgangen of je paard nu al gaan bijsluiten zodat ze gaat verzamelen in die overgangen is gewoon je paard zo snel mogelijk kapot rijden.

Je paard lijkt redelijk in balans, er is helemaal niks mis met het achterhand gebruik, het enige wat aan te merken is op dit plaatje is de wat te hoge en te strakke hoofd halshouding. Als je zo door rijdt, rijd je je paard knettervast in rug en hals.

valeryshogun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 11:36

Esther_87_ @ dank je wel, ja ik ben ook heel erg aan het proberen om hem meer na beneden te rijden met zijn snoet. deze hoeding neemt hij zelf erg snel aan. vooral als hij net iets heeft gezien of iets dergelijks. ik ben ook erg trots op hoe hij loopt voor een 3jarige maar als ik bv galopeer lijkt net of hij helemaal op de voorhand valt dat achter niet mee komt heb ook wel een aan de longe geprobeerd om hem wat meer te laten opspringen zal ik maar zeggen. maar dat vidn hij moeilijk rijd zo 1x in de maand ofso een half uurtje door het bos

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:45

Maar hoe kan zo'n jong paard nou meer 'opspringen'? Dat komt pas aan de orde als ze op M/Z niveau zijn....Op deze leeftijd ben je als het goed is (en je het paard graag heel wilt houden) bezig met voorwaarts galopperen en balans zoeken...Eigenlijk moet je steeds richting de middengalop denken. Als je nu al denkt aan omhoog galopperen, rijd je juist alle sprong eruit!

Ik krijg een beetje het gevoel dat je normaal correct bewegend paard hebt, en daarvan verwacht dat ie als een dekhengst door de baan gaat. Dat gaat niet gebeuren en daarnaar streven gaat je alleen maar problemen brengen...Rijd nou gewoon correct, voorwaarts, met impuls, ga van daaruit het dier rechter maken en als ie dan straks een jaar of 6 is, dan kan je voorzichtig gaan denken aan oprichten waarbij ze vanzelf meer van de grond gaan bewegen.
Als je hem nog niet gemakkelijk je hand kan laten volgen en de hals kan laten vallen, is dat het enige waarmee je nu bezig moet zijn. Al de rest is namelijk vrij zinloos als hij zich zo opdrukt...

Excuus voor mijn wat gepikeerde reactie, maar je berichten over dit paard geven zo duidelijk aan dat wat jij wilt en verwacht echt enorm ver weg staat van de realiteit van het rijden van een jong paard. En het is een prachtig dier waar je vast nog lang van wilt genieten....Ik hoop dat je beseft dat je echt goede begeleiding nodig hebt en dat jullie samen nog heel ver komen!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:54

Geduld is het advies. Je paard is nog volop in de groei. Als hij 3 maal per week ohz komt is dat meer dan voldoende. Hou je paard blij en gezond en dan zal met de tijd alles goedkomen. Gebruik van een achterhand is nog niet aan de orde. Hij moet eerst ontspannen leren gaan met een ruiter op zijn rug. daar heeft een paard een jaar of 2 voor nodig.

valeryshogun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 15:30

dat besef ik ook vandaar een topic voor een instructeur want ik ben van mening dat iedereen wel les nodig heeft om goed te blijven rijden. niemand is perfect ook ik niet. ik wil teveel en moet gewoon zelf stappen terug gaan nemen en idd hij is pas 3 dus heb nog tijd genoeg. als je een goede instructeur weet omgeveing tilburg zou top zijn

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:49

Tilburg is helaas niet helemaal in de omgeving dus ik ben daar niet bekend. Ik vind het top dat je er mee bezig bent en bij wilt leren! Nog een laatste tip, ook als je les krijgt ben je het merendeel van de tijd alsnog zelf bezig. In de les rustig aan doen en vervolgens zelf alsnog verder gaan, heeft geen zin. Het rijden van jonge paarden vereist veel geduld en zelfbeheersing....Maar na een aantal jaar is dit het wel dubbel en dwars waard! Bedenk dat af en toe wat te weinig doen of wat te langzaam vooruit gaan, niet erg is, je paard weet daar toch niets van. Net iets te snel gaan of te veel vragen, al is het maar een klein beetje, heeft echter nu of in de toekomst altijd consequenties.