mijn 3 jarig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

valeryshogun

mijn 3 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 06:52

ik heb een 3 jarig paard word dit jaar 4. hij hangt ontzettend veel op zijn voorhand. ik rij veel oefeningen in voorwaarts neerwaarts en overgangen. hebben jullie eventueel andere tips?

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 07:48

Hangt hij op het bit of loopt hij nog erg op de voorhand. Dit zijn wel 2 verschillende dingen, alhoewel ze wel met elkaar te maken hebben.

Succes.

xTesslove

Re: mijn 3 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 07:49

ik volg even, die van mij hangt soms wat op het bit (nu net 4 geworden).

valeryshogun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 07:53

Hij hangt totaal niet in het bit in tegendeel zelfs. hij is heel makkelijk rond te rijden en blijft wel op zijn eigen lopen maar zoals je een beetje ziet is hij erg traag in zijn achterhand

Afbeelding

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:36

vlalery schreef:
Hij hangt totaal niet in het bit in tegendeel zelfs. hij is heel makkelijk rond te rijden en blijft wel op zijn eigen lopen maar zoals je een beetje ziet is hij erg traag in zijn achterhand

[ Afbeelding ]

Kun je wel contact hebben met het bit of ontwijkt hij dit door wel af te buigen in de hals. Een 4 jarige moet nog getraind worden, zowel spieren en dat hij moet gaan begrijpen wat er gevraagd wordt. Voorlopig rustig op eigen benen laten lopen, wel reactie krijgen met drijven. Veel overgangen, zowel terug als voorwaarts. Leer hem eerst om daarop te reageren, dan komen die spieren ook wel en kan hij daarna gaan dragen. Geef hem de tijd om zich te ontwikkelen, zowel lichamelijk als geestelijk.

Succes.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:37

Hoe vaak en hoe lang rij je je paard?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:54

Een paard moet je idd leren om na te geven, het wijken voor druk. Dit is heel belangrijk, jouw paardje doet dit dus al mooi en das heel goed dus.
Maar nu moet je volgens mij even geen aandacht geven aan het mooi inbuigen verticaal van de hals, nee ik zou adviseren om even meer los te gooien, paard mag best zijn neus naar voren steken, in dit stadium is dit echt nodig denk ik, en eerst de vooruit meer activeren, leer het paard weg te vluchten, maar controleer dit wegvluchten, geef hier dus sturing aan, en wanneer dat beter begint te gaan dan pas ga je weer opnieuw die zachte buiging vragen, eerst lateraal dan ook vertikaal.
Maar eerst de vooruit.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:03

Paard is ook wel erg jong he?
Hoe lang is hij al onder het zadel en hoeveel doe je ermee? Een paard hoeft bij mij op die leeftijd sowieso nog nets te doen, maar hem nu al zo on het frame dwingen is ook niet erg heilzaam....
Eerst maar rechtuit, tempowisselingen, van die voorkant afblijven.... 3x pw is voldoende, verder lekker naar buiten ermee!

valeryshogun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 11:28

ik rijd er 4 dagen per week mee maximaal een half uur. hij word in april 4 en wat je ziet zo loopt ie uit zich zelf. ik probeer hem nu ook af en toe te longeren lang laag over de rug wat hij doet hoef thij voor mij ook niet ik heb liever dat hij wat activer word in de achterhand

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:35

Maar actiever of sterker worden in de achterhand is een proces he, hij moet sterker worden, spieren opbouwen, evenwicht verleggen en dat gaat niet zomaar, dat heeft tijd nodig. Zolang jij nu lekker een paar keer in de week voorwaarts-neerwaarts rijdt en veel overgangen en (grote) figuren rijdt en hem zelf je hand laat opzoeken (dat doet hij al als ik het goed begrijp, dus dat die verbinding luchtig blijft), die achterbenen gymnastiseert, dan komt hij vanzelf meer op de achterhand na verloop van tijd. Maar het is nog een jonkie, dus je kan niet verwachten dat hij binnen no time zijn gewicht kan dragen met zijn achterhand. Geef hem de tijd :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:37

vlalery schreef:
ik rijd er 4 dagen per week mee maximaal een half uur. hij word in april 4 en wat je ziet zo loopt ie uit zich zelf. ik probeer hem nu ook af en toe te longeren lang laag over de rug wat hij doet hoef thij voor mij ook niet ik heb liever dat hij wat activer word in de achterhand

Maar als je zoveel druk voelt in je hand, houdt er toch iemand vast...? :o

Ik zou anders even de bak verlaten, en een poosje 3x per week naar buiten gaan.... even die kop leegmaken, niks moeten, gewoon schakelen, tempowisselingen... de motor aanzetten door iets te doen dat motiverend is voor een jong paard.
Op die leeftijd is veel bakwerk toch wat suf.
Die achterhand gebruikt ie alleen als jij hem aanzet, maar dan moet je zoveel mogelijk ruimte geven van voor.
Er zijn meer paarden die achter de teugel kruipen zoals ik hem dat zie doen, maar je moet leren aanvoelen op welk moment je dat voelt aankomen en hem dan naar voren rijden en de hand alleen ondersteunend laten zijn.... niet friemelen, onrustig doen met de hand, niet kneden of vragen.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:37

Dit paard is natuurlijk [pas rond zijn 6e/7e volgroeid, en het sterker maken van die achterhand kost gewoon jaren..... mooi klusje, gewoon veel geduld hebben en het leuk en luchtig houden voor jullie beiden...

valeryshogun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 11:41

xDreamerx @ ik wil ook teveel dat weet ik. ik moet heel blij zijn wat hij allemaal al voor me doet. eigenlijk is hij gewoon al super goed bezig. moet alleen wat lager proberen te rijden. en rijd inderdaad grote figuren soms een pasje wijken en wat stelling op de hoefslag
Ninx@ ik zal idd is wat meer naar buiten gaan. heb ook als afwisseing paar keer gesprongen waar ik neit zon held in ben. maar hij springt ook echt een meter boven de hindernis waardoor ik het zelf eng vind :o ik rijd juist met een losse hand heb geen druk in me handen maar hij vind het moeilijk om met me hand laag te gaan lopen

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:07

ik zou m vooral op eigen benen laten lopen, goed voorwaarts en van voren enkel opvangen, en schakelen, en figuren rijden. dan komt dat hoofd vanzelf wel naar beneden.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:40

Het is niet de bedoeling om aan de lopende band topics te openen over hetzelfde onderwerp. Zet de rijtechnische problemen die je ondervindt in één topic.