Jinja van springpony tot dressuurpony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FelineNanet

Jinja van springpony tot dressuurpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 20:34

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1651981
Vorige Topic

Jinja is een pony met een leuke afstamming, veel springbloed.
Helaas konden wij 3 keer springen met balken en is mevrouw daarna alleen nog maar gaan struikelen over balken, wat resulteert in dat de eigenaar en ik nu al een jaar bezig zijn met haar weer te laten wennen aan balken. Hoogte springen doet ze wel na een tijdje, maar 2 balken achter elkaar daarvoor is ze als de dood en dat is zacht uitgedrukt. Iemand hier tips voor?

Paspoortje:
Jinja
6 jaar (geboren 26-6-2006)
Merrie
Connemara (Ster)
V. Rory Rasputin
M. Norlunds Nikita (ster) (is trouwens nog steeds in ons bezit)
Haar probleem is vooral als ze iets niet snapt / niet wilt dat ze zich compleet afsluit en je kan doen wat je wilt maar dan kijkt ze alleen heel zielig en je moet echt wachten totdat ze weer normaal doet. Kortom eentje voor engelen geduld wat ik ook van haar heb geleerd :D

Met dressuur zijn wij vorig jaar gestart, in 4 wedstrijden naar B+5. Dit zijn foto's van begin december. Sinds toen zijn we steeds minder gaan rijden ivm het weer, wij hebben op stal geen binnenbak. Ik rijd haar nu bijna 3 jaar.

Problemen bij Jin: Terug naar draf vanuit galop is gewoon in een keer handrem erop helaas.. Ze is niet altijd even actief, soms rijd je met de handrem erop en de andere keer sjees je door de bak. Verzamelen vindt ze 10x zo makkelijk als wegrijden.
Alá! De foto's (niet op volgorde en fotograaf kwam pas na het inrijden)

Afbeelding
HH erg fijn.. Duurde lang voordat ze eindelijk helemaal ontspande.

Afbeelding
Leuke foto, fijn beeld.

Afbeelding
Galopje.. Rechts is haar 'slechte/moeilijke' kant, hier blijft ze nog wat hoger hangen terwijl ze lager moet..

Afbeelding
Galopje andere kant, te strenge binnenhand.. Wil wel vaker sturen dmv hand naar mij toe. Slecht :(

Afbeelding
Halthouden

https://lh6.googleusercontent.com/-7AH8 ... C_6956.JPG
Volgens mij gingen we hier iets meer verzamelen in draf...

https://lh3.googleusercontent.com/-8svs ... C_6957.JPG
Magisch effect, niet bewerkt :o Mooie gele manen & staart :o

https://lh5.googleusercontent.com/-ZUJH ... C_6966.JPG
Wegrijden

https://lh6.googleusercontent.com/-j-p_ ... C_6969.JPG
Van hand veranderen

https://lh5.googleusercontent.com/-HmQY ... w%2520.jpg
Hét verschil. (zie nu dat het november was, lang geleden :') )

Wel lief blijven :)

Lotje199

Re: Jinja van springpony tot dressuurpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:51

Mooie pony!
Wat ik zie is bij de rechtergalop foto dat je je binnenhand nog veel strenger maakt.
Dit word voor haar alleen maar moeilijker om dan te ontspannen omdat jij dat niet toe laat.
Binnenhand ontspannen, af en toe helemaal losgooien en alleen op buitenteugel rijden.
Dat werkte bij mij om de binnenhand standaart meer te ontspannen.
Succes!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:56

Wij hebben een keer een pony gehad die ook met springen (vooral de dubbel) en met verzameling en dus het echte dragen op de achterhand veel moeite had, springen was echt een drama. Toch maar eens naar laten kijken na een poos en wat bleek, het si gewricht stond niet goed dus had het dier pijn, bij het springen en bij het terugkomen in tempo, dus een tip, laat de pony controleren door een goede behandelaar.
Onze had het waarschijnlijk opgelopen door een fikse uitglijder in het land dus het kan ieder paard overkomen.

Illustre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:00

Ik ga mee met Lotje199, in het begin voelt het heel onlogisch maar als jij en je paard eenmaal snappen wat de bedoeling is gaat hij lekker lopen, en laat hij ook goed los. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:44

Ziet er fijn uit zeg, ze loopt erg fijn door het lijf.
Er mag iets meer impuls af en toe en verder geef je zelf al goede kritiek.
Wbt die binnenhand ga ik mee met lotje, het lijkt alsof je vooral op je binnenhand rijd.
Ws kun je je buitenhand loslaten zonder dat er iets veranderd maar als je je binnenhand loslaat gaan ze scheef lopen?
Gebruik de tips van lotje ;)

Rijd je bewust zonder zadel of kwam dat toevallig zo uit?
Ik ben wel benieuwd naar hoe het gaat met springen dan, als je een keer een filmpje kunt maken zou dat wel handig zijn. Wat al gezegd is; het kan goed zijn dat ze ook beter gaat springen als ze dressuurmatig beter loopt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:58

Klinkt als een typische Connemara. Snel beledigd, niet zo vergevingsgezind en een heel goed geheugen. :j
Dit vraagt van jou geduld en begrip, want afdwingen is er niet bij.
Het ziet er zonder zadel goed uit, vriendelijk met elastiek. Ik ben ook benieuwd naar foto's o.h.z.

Axelleeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:40

Het ziet er wel goed uit, maar ze loopt op sommige momenten toch nog wel wat gespannen. En dan bedoel ik de galop, en je kan bij de galop yet best de teugels iets langer laten, zorg eerst dan ze ontspant. Verder heb je wel een goede zit maar met het afwenden idd je handen niet naar je toe trekken. Maar het is goed dan je dat zelf al wel inziet. Veel succes!

madameoilily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:56

Rijdt je vaker zonder zadel? Want als je veel zonder zadel rijdt spant ze haar rugspieren aan omdat jij daar met je zit been knobbels op zit! tijdens het springen moet ze haar rugspier strekken.. misschien is dit het probleem?

madameoilily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:56

Rijdt je vaker zonder zadel? Want als je veel zonder zadel rijdt spant ze haar rugspieren aan omdat jij daar met je zit been knobbels op zit! tijdens het springen moet ze haar rugspier strekken.. misschien is dit het probleem?

Its_Juliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:26

Bij de rechter galop je binnehand iets meer ontspannen. Vooral niet je hand vastzetten, dan maak je het je pony alleen maar lastiger om te ontspannen in de galop. Verder iets meer naar voren kijken en niet naar je knappe poown :)

Iris_Casper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:03

Ziet er zeker netjes uit. Probeer wel genoeg impuls te houden en rechtop te blijven zitten.

Succes!!

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 20:55

Dank jullie wel voor al jullie reactie's :D !
Ik ben inderdaad af en toe te streng met mijn binnenhand, foto's zijn niet helemaal up to date en pony en ik beide leren met de dag bij.
Ik reed hier gewoon onbewust zonder zadel, fotograaf kwam ook onverwacht, dit was al aan het rijden waarschijnlijk daarom nog minder impuls dan normaal.

Een filmpje van het springen gaat hem alleen niet worden want ze springt helemaal niet meer. We proberen dus al een tijdje het op te pakken door haar met freestylen/longeren over 1 balk heen te krijgen. Eigenaar en instructie denken beide dat ze het vertrouwen er weer terug in krijgen, daar ga ik wel in mee..
Springen zonder zadel is echt slecht voor de rug dus ook nooit gedaan :)

Iemand nog tips voor meer impuls?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:11

Dat is misschien inderdaad iets des connemara's: ze zijn toch voorzichtig! Misschien inderdaad weer rustig opbouwen met cavaletti? Eerst samen er overheen lopen, dan onder de man ( eehhh.. vrouw..) , en dan aan het eind van de cavaletti op passende afstand een heel laag kruisje?
Mbt je rijden: Kijk of je zelf je hand iets hoger kunt zetten, iets meer zelf kunt dragen, zodat je ook luchtig, los in je hand en in je aanleuning kunt blijven. Als je voor meer lucht geeft, bij voldoende been zal de impuls ook verbeteren!

( PS: mijn pb-tje gehad? Je pony is een halfzus van mijn bijna 2 jarige!)

Anneloes___M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:56

wat een leuk beestje ! ;)
het enige wat mij opvalt is dat je moet proberen naar voren te kijken en dat je niet moet proberen je handen vast te zetten op je benen , probeer ze te dragen !
verder ziet het er erg netjes uit ! :D

Horsess4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:18

Wat een leuk diertje heb je zeg
Let erop dat je zelf mooi rechtop zit en vooruit ga kijken, en niet de hele tijd naar je mooie pony blijf kijken.

helloanoukx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:44

Wat een super leuke pony, alleen ik zou nog net iets meer vooruit kijken (heb dat probleem zelf ook heeeul erg!)

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 22:18

riagr schreef:
Dat is misschien inderdaad iets des connemara's: ze zijn toch voorzichtig! Misschien inderdaad weer rustig opbouwen met cavaletti? Eerst samen er overheen lopen, dan onder de man ( eehhh.. vrouw..) , en dan aan het eind van de cavaletti op passende afstand een heel laag kruisje?
Mbt je rijden: Kijk of je zelf je hand iets hoger kunt zetten, iets meer zelf kunt dragen, zodat je ook luchtig, los in je hand en in je aanleuning kunt blijven. Als je voor meer lucht geeft, bij voldoende been zal de impuls ook verbeteren!

( PS: mijn pb-tje gehad? Je pony is een halfzus van mijn bijna 2 jarige!)

Dat zijn we inderdaad nu aan het doen, alleen verandert er iets (laatst in een andere bak gedaan) dan is het meteen rem erop en uhh neeeeeee we doen lekker niets meer! Dankjewel voor je tip, zat er zelf ook al over te twijfelen :o
Hihi had je Pb gehad, ik vind die van jou ook zoooooo leuk <3