Bang met paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TheNovelist

Bang met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 17:36

Hoii allemaal

Ik reed op mijn manege op een pony, want die moest ik inrijden.
En ik liep elke dag mee met de les. En ik was echt helemaal niet bang voor die pony.
Ik kon hem goed aanpakken enzo.
Maar die pony is nu weg en ik ben sinsdien een beetje bang geworden.
Ook omdat ik elke dag zag in de les wat een pony deed.
Dus als ik dan op die pony rijd dan word ik nerveus dat hij dat ook bij mij zal doen!
Dus hoe kom ik daar van af??

xx dozenpower

Nermal

Re: Bang met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:25

Als je al een tijdje op een pony hebt gereden, en je moet nu op een andere pony is het normaal dat je wat nerveus bent. Wat doet die andere pony in de les dat je er bang van bent?
Je moet hem waarschijnlijk gewoon wat leren kennen en dan komt het wel in orde.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 14:54

Ze begonnen te rennen enzo en dan deden ze een beetje raar
Dus ik ben dan nerveus dat ze dat ook bij mij gaan doen!

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:13

Je instructrice zal je niet op een pony zetten die je niet aan kan. Niet te nerveus zijn (want dat merkt een paard wel en dan kunnen ze daardoor ook raar beginnen doen!) en dan komt het wel goed, je kan het maar proberen.

Veel succes ermee!

Zazoutjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:46

Heey liefiee :) ahw dat snap ik! Dacht het eigenlijk al veel eerder.. Maar no worry! Het komt wel goed, je moet Gwn weer even wennen, eerst op pony's zoals zoey,roosje etc. Enne niet bang zijn hea! Je kan keigoed rijden en anders kom ik je redden haha :) xxxx je gekke doosje!

Zazoutjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:49

Trouwens.. Omdat je altijd op dat kleine megapowertje van je zat zag je altijd al die pony's rare dingen doen.. Je zag ze elke dag. Maar ze zijn echt niet veranderd, dit soort dingen deden ze toch altijd al:) mega bokt altijd en je was helemaal aan hem gewend, net zoals ik dus bij zazou. Gewoon weer lekker op de pony's rijden en dan wen je er weer aan. Komt helemaal goed :D xxx

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:58

Ik snap je gevoel want ik zit er zelf ook mee dat ik soms een beetje bang ben voor paardrijles.
Heb een aantal dieren waar ik zo op durf, helemaal geen angst.
Ook bij mijn verzorgpaardje niet.
Maar als ik niet van te voren weet, of niks te zeggen heb over, op wie ik mag, dan heb ik echt de zenuwen.
Ben best wel bang voor ren-acties.

Echt advies heb ik niet voor je, want ik ben er zelf dus volop mee bezig.
Ja, als enige, dat je misschien kan aangeven op welke pony je wil. Maar dat kan niet bij elke manege.

Maar ik wil je er wel sterkte mee wensen en zeggen dat ik het onwijs goed begrijp!

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 19:02

Dankje! Maar ik moet echt over die angst heen komen :)

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:23

Jah, ik ook. Dat wil ik heel graag.
Ik zal je op de hoogte houden als het me gelukt is.

Waar ben je het meeste bang voor? En hoe groot is de kans dat zoiets ook echt gebeurt?

Ik ben het meest bang voor totaal remloze ongewenste rengalop acties waarbij ik compleet niets meer heb in te brengen. En dat is inderdaad wel eens gebeurd.
Daarna ben ik, iets minder maar toch best wel, bang voor schrikacties. Ook al zit ik die meestal wel uit.
En daarna, als gevolg van die twee, ben ik best bang om te vallen.
En dat is ook wel eens gebeurd. Wel eens heel erg, inclusief ambulance en ziekenhuis. Daardoor is de angst wel erger geworden. Maar ook wel eens dat ik gewoon opsta en verder rij.

Het kan helpen om goed bij jezelf te voelen wat nou precies het ergste is.
Zet het op een rijtje.
En, forceren hoeft niet. Als je een keer echt net durft of tijdens de les niet verder wil, wat geeft dat.
Als je nerveus bent neemt een paard dat over en dan heb je juist meer kans op gedoe.

Mij helpt het, oké een beetje dan, om mezelf te zeggen dat ik niks móét.
Als het goed voelt rij ik, als het niet goed voelt rij ik niet.
(Gelukkig voelt et regelmatig goed, anders zou ik er nooit op gaan)

Omstandigheden creëren waarbij je je op je gemak voelt.
Ik ga bijvoorbeeld volgende week terug naar mijn vorige manege. Even iets verder rijden, maar voel me daar meer op m'n gemak in de groep en vertrouw de paarden beter dan op de stal in m'n nieuwe woonplaats.
Doe wat bij je past.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 19:31

Mega mindy was heel klein! Iets groter dan een shetlandertje
Ik ben er bang voor dat als ze gaan rennen en niet meer stoppen.
Als ik het niet vertrouw blijf ik veel op de volte en dicht vooraan bij de lesgever
Ook gallopeer ik dan vaak alleen!
En dan zijn ze ineenkeer zo hoog voor me haha

Zazoutjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:45

Kimboowh als je het gewoon niet fijn vindt enzo neem dan even privé les, wist je nog met mij? Was keibang voor kylian en zoetie, maar toen ik altijd op ze reed, en alleen ging het super goed! En nu vindt het leuk om op ze te rijden. En zoals ik al zei gewoon weer wennen joh, niet druk over maken!!!

Evianne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:41

ik rij bij een manege die tegelijk een soort handelsstal is. daardoor rij ik ook zowat elke week op een andere pony. in het begin vond ik dat ook super spannend, dat is heel normaal! maar als je vaker op verschillende pony's rijdt wen je daar aan en vind je het steeds minder eng om op een vreemde te moeten. als ik het dan toch een beetje spannend vind omdat ik weet dat het een drukke pony is helpt het bij mij heel goed om die pony voor de les een goeie poetsbeurt te geven :). dan weet je in wat voor bui die pony is en kan je aan jezelf al een beetje bewijzen dat je die pony aan kan (bv als de pony geen hoefje geven wil zorgen dat ie toch naar je luistert ) succes!
en als je je paard niet meer stil krijgt kan je een kleine volte maken, dan moet hij wel stoppen

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:00

Probeer op het paard te stappen met het gevoel dat je het kan. Als je een paard eens hebt zien doen wil het niet gelijk zeggen dat die het bij jou doet. Het is altijd spannend om op een onbekend paard te rijden. Ik denk dat je gewoon wat meer vertrouwen moet hebben in een nieuw paard. Je kan het eerst ook wat rustiger aan doen, dan kan je een beetje wennen aan het paard.
Succes er mee,moet komt vast goed!