Moeilijkheden met dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oyeru

Moeilijkheden met dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 16:37

Hallo allemaal!

Mijn verzorgpaardje, een fjordenmerrie van 14 jaar oud, heeft echt een hekel aan rijden in de bak. Ik denk zelf omdat ze er ook heel veel moeite mee heeft. Ze is namelijk altijd en alleen in het bos gereden. Stap gaat nog, maar zodra ik en draf of galop überhaupt ga, gaat ze er keihard vandoor in een scherpe bocht.

Het is inmiddels zo dat ik er al een keer ben afgeslingerd. Op het moment is rijden of longeren lastig omdat er sneeuw ligt en ze op ijzers staat. Er is helaas geen binnenbak. Ik zit dus te denken om haar spieren losser en sterker te gaan maken door eerst veel te gaan longeren. Nu met de sneeuw gaat dat moeilijk. Heeft er iemand tips om met de sneeuw toch bezig te kunnen zijn? Of andere tips om haar lekkerder door haar lijf te laten lopen?

Groetjes, Sanne

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:52

Ik heb het idee dat je verzorgpaardje niet echt goed opgeleid/opgevoed is. Dit gedrag zou een 14 jarige niet moeten laten zien, als alles verder in orde is.
Het kan ook een andere oorzaak hebben:
Wanneer ze een hekel heeft aan de bak, die heeft 4 hoeken waarin je paard zich moet stellen, dan ga ik denken aan een niet goed passend zadel. Buiten gaat ze rechtuit, dus geen problemen bij de hoeken!

Succes.

Oyeru

Re: Moeilijkheden met dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 20:05

Nee ze heeft inderdaad bijna geen opleiding gehad :n
Wat je zegt over t zadel, zou best eens kunnen kloppen. Hij zakt snel scheef, maar ik dacht altijd dat dit kwam door mijn eigen scheefheid en haar scheefheid in bespiering. Als ik zonder zadel in draf ga voel ik namelijk ook haar hele rechterkant ineens 'wegvallen' onder mn zitbeenknobbel en zak ik direct weg naar rechts..

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:19

Ik zou ook eerst naar je zadel laten kijken, een goed passend zadel scheelt vaak al een hoop ellende. En pas als je dat uitsluit, dan kun je verder gaan "puzzelen".
Verder zou ik je paard eens nalaten kijken door een osteopaat of een goede fysio.
Als een paard weerstand bied tegen het gevraagde is er eigenlijk altijd iets aan de hand, of geweest waardoor het een "trauma" of gewoonte is geworden.

Verder kan je zelf ook een hoop doen, zonder je paard. Namelijk werken aan je eigen scheefheid, hoe rechter jij bent hoe beter je je paard kan helpen ook recht te worden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:22

sannx94 schreef:
Hallo allemaal!

Mijn verzorgpaardje, een fjordenmerrie van 14 jaar oud, heeft echt een hekel aan rijden in de bak. Ik denk zelf omdat ze er ook heel veel moeite mee heeft. Ze is namelijk altijd en alleen in het bos gereden. Stap gaat nog, maar zodra ik en draf of galop überhaupt ga, gaat ze er keihard vandoor in een scherpe bocht.

Het is inmiddels zo dat ik er al een keer ben afgeslingerd. Op het moment is rijden of longeren lastig omdat er sneeuw ligt en ze op ijzers staat. Er is helaas geen binnenbak. Ik zit dus te denken om haar spieren losser en sterker te gaan maken door eerst veel te gaan longeren. Nu met de sneeuw gaat dat moeilijk. Heeft er iemand tips om met de sneeuw toch bezig te kunnen zijn? Of andere tips om haar lekkerder door haar lijf te laten lopen?

Groetjes, Sanne

Waarom ga je niet naar de binnenbak bij wunderink? :) Doe ik met Judie ook, je kan los betalen of abbo nemen als je vaker rijdt. Misschien kan ik je dan ook eens helpen. ;)

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 20:24

saskiakefie schreef:
sannx94 schreef:
Hallo allemaal!

Groetjes, Sanne

Waarom ga je niet naar de binnenbak bij wunderink? :) Doe ik met Judie ook, je kan los betalen of abbo nemen als je vaker rijdt. Misschien kan ik je dan ook eens helpen. ;)

Oooooh wist ik niet eens dat dat kon. Dacht dat dat alleen voor hun was. Ja zou je eens mee willen kijken?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:25

Ik stuur je even een pb :)

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 20:26

top :D