Filmpje bitloos trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Filmpje bitloos trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 16:29

In de hoop er nog wat van op te steken, plaats ik dit filmpje. Voor de mensen die hem willen kijken, bedankt! En ik hoop op leerzame reacties (gewoon "leuk" of "waardeloos" is ook prima, maar ik ben met name op zoek naar rijtechnisch commentaar ;) ). Het is maar een kort filmpje van het eerste stukje van de training vandaag. Daarna kwam er iemand bij rijden in de bak en heb ik wegens diens privacy de camera uit gezet.

Wat informatie:
Alanda, KWPN, 1.72m., wordt dit jaar 8. Sinds maart 2011 in mijn bezit en wordt sinds juni 2011 bitloos gereden. We zijn begonnen met kaakgekruisd, vervolgens overgestapt naar sidepull en vanwege een schaafwondje op haar neus (dankzij de sidepull waarschijnlijk -O- ) heb ik deze week het kingekruiste hoofdstel van mijn vorige paard maar eens opgeduikeld, zodat ik wel kon rijden zonder haar neus opnieuw open te halen. Dat laatste hoofdstel is vergelijkbaar met de Freestyle van Emiel Voest. Verbazingwekkend genoeg vond ik Alanda er enorm lekker op lopen, dus ik overweeg om nu bij dat hoofdstel te blijven. Het fijne van het hoofdstel vind ik dat ik er door merk hoeveel ik nog met mijn handen doe en hoeveel ik nog aan te vullen heb met mijn zit qua rijden. Het is als het ware een scholingsmethode voor mezelf.

Ik merkte dat ze met dit hoofdstel heel stil was in haar aanleuning en het voelde alsof ze echt op eigen benen liep. Ondanks dat ik druk ben met mijn handen, heb ik de hele tijd met heel licht contact gereden en was er niet veel teugeldruk nodig. Alanda kruipt zelf in de "gewenste houding", al heeft ze ook de neiging om dan meteen wat te diep weg te kruipen (dat zit er nog in van vroeger, we werken er nog aan). Ze heeft qua teugels ruimte genoeg om haar neus wat meer naar voren te brengen.

Video is 720p HD kwaliteit

Commentaar dat ik zelf al heb:
- Ik moet mijn handen wat meer stil houden. Ik heb ergens het idee vandaan dat ik haar moet ondersteunen, met name in wendingen, en dat doe ik wat meer dan nodig. Doordat ik mijn teugels wat aan de lange kant heb, valt het nog meer op ook omdat ik mijn hand dan enkele centimeters verplaats. Maak je echter geen zorgen om het gevoelige paardenhoofd in deze: ik heb de hele tijd maar heel licht contact gehad, ook als mijn hand omhoog veert. Ik overweeg om eens met sambaballen in mijn handen te gaan rijden, misschien dat ik het dan tijdens het rijden ook al door heb in plaats van pas achteraf als ik een filmpje maak :') .
- Alanda is soms nog heel erg zoekende, ik zoek dan heel ijverig mee, maar ik kan dit beter opvangen door beter voor te bereiden (bijvoorbeeld een wending).
- Ik mag wel weer wat meer voor me kijken. Heb er vaak aan gedacht, maar ben het pas later daadwerkelijk gaan doen.

We komen van heel ver, we hebben ook nog een heel eind te gaan. Ik hoop op tips die ons op weg helpen. We hebben één keer per week les, daar hebben we al een hele hoop aan, maar wellicht zien er hier mensen nog iets wat eerder nog niet was opgevallen.

Anoniem

Re: Filmpje bitloos trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:42

De tips die ik voor je heb, hebben niets met al dan niet bitloos te maken.
Naar voren, naar voren, naar voren. Paard loopt veel te ingehouden, op de kop, onttrekt zich aan je hulpen.
Kom van de hoefslag af, zet de puntjes op de i qua begrenzing van de buitenschouder, en laat 'm niet zo achter de teugel kruipen. Uitschuiven, lengte houden. Probeer je aanleuning constant te houden, hoe licht ook.
Je zult zien dat als jij meer voorwaarts gaat rijden, je paard tactmatig ook een enorme groei gaat laten zien.
Jullie zijn een mooie combi om te zien, en rijtechnisch heb je hier nog een leuke uitdaging aan. Ik verheug me op een volgend topic over een tijdje!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 16:48

Sonja schreef:
Naar voren, naar voren, naar voren. Paard loopt veel te ingehouden, op de kop, onttrekt zich aan je hulpen.
Kom van de hoefslag af, zet de puntjes op de i qua begrenzing van de buitenschouder, en laat 'm niet zo achter de teugel kruipen. Uitschuiven, lengte houden. Probeer je aanleuning constant te houden, hoe licht ook.

Dit is ook waar we in de lessen nu mee bezig zijn, veel tempowisselingen en "los" aan de voorkant (tot een week of drie geleden hing ze nog zo hard in de hand dat de zenuw in mijn arm begon te tintelen, hangen kwam omdat ze enkel op de voorhand liep). Verder werken we daar ook veel met zijgangen, wat tot nu toe goed resultaat laat zien want het is al 200% verbeterd.

Ik ben het dus helemaal met je eens, met daarbij als kanttekening dat dit de tweede keer rijden is met een hoofdstel met totaal andere werking dan dat we gewend zijn van elkaar (dat merk ik meteen aan die buitenschouder) en dat mijn paard erg onzeker is (en ik niet altijd stoer genoeg om dat er dan uit te rijden). Na het filmen heb ik nog ongeveer een half uur gereden met tempowisselingen e.d. en daar kruipt ze dan ook nier meer zo achter de teugel. Ik ga er morgen in ieder geval mee aan de gang en kijken of ik het vast kan leggen, bedankt!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 17:40

Vandaag wat voorwaartser gereden. Haar eerste reactie is om dan nog dieper te gaan lopen en het is vrij lastig om haar daar dan weer uit te krijgen. Uiteindelijk na veel knutselen lukt het wel om haar zo nu en dan stukjes fatsoenlijker op de loodlijn te krijgen, maar vanzelfsprekend is het nog niet. Maar goed, lopen begint ook met het zetten van één stap, dus we zijn op weg :)

Ik zal kijken of ik de filmpjes nog bewerkt krijg. Er was nog iemand anders in de bak aan het rijden namelijk.

sajavado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:45

inderdaad wat sonja ook al zei, lekker voorwaarts gaan rijden!

lekker voor je kijken, en probeer te letten op waar je handen en benen heen gaan.

wel goed dat je toch al een stapje vooruit ben gegaan:) wat misschien ook kan helpen is tempo wisselingen maken. hier worden ze actiever van en alerter op je hulpen.

succes en ik ben benieuwd naar de vooruitgangen!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 20:05

Nou helaas.... er ging iets mis met het geheugenkaartje van mijn camera en alle beelden zijn weg. Leuk, computers. Maar goed, gelukkig is mijn paard niet weg dus als ik van de week weer aan de slag ga, ga ik gewoon opnieuw filmen.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:34

Ik vind de rust in je rijden mooi, dat je niet jaagt qua tempo bedoel ik dan, maar ik mis wel de activiteit. Ik zou veel gaan werken met tempowisselingen, zodat je paard wat actiever wordt. Dus actiever maar steeds ook weer controle over je tempo. Naar voren rijden en weer terug, en weer naar voren. Verder rij je enorm veel op de hoefslag. Rij veel meer figuren, wendingen, voltes, ook kleine voltes, slangenvoltes. Als je je paard meer afwisseling bied zal hij met zijn hoofd ook veel meer bij jou zijn: wat wil ze van me, welke kant op, links rechts? Hoe snel? Het is nu een beetje statisch allemaal. Maar je zit er netjes op en het is een leuk paard, lekker zo doorgaan en genieten zou ik zeggen.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:37

Ik vind het er goed uit zien hoor! Ik doe het je niet zo zo bitloos, maar met zo veel controle! maar ik ben het ook eens met wat hierboven gezegd wordt.

Its_Juliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:11

kamille beschrijft precies wat ik wilde vertellen.
Hij hoeft niet perse veel harder maar wel actiever. Dit doe je inderdaad door tempowisselingen te maken.

Nogmaals kamille kan het heel goed verwoorden wat ik ook wilde zeggen.