onderlinge wedstrijd op manegepaard Leander.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hannemarie

onderlinge wedstrijd op manegepaard Leander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 23:45

hoi bokkers,

n.a.v mijn andere topic met foto's van september ( [RT-HAW] Manegepaard Leander in de manegeles. )
is hier een soort van 'vervolgtopic'

vandaag had ik een onderlinge wedstrijd, tegen de mensen die op manege pony's/paarden rijden.
het was, zoals elk jaar, supergezellig en we hebben veel lol gehad.

Leander is een paard van 1.68 meter en zo'n 27 jaar oud.
ik rijd nu ongeveer 3 kwart jaar op haar en het gaat best lekker.
zelf rijd ik nu zo'n 5,5 jaar :)

alleen ben ik er 2 weken geleden erg hard van afgevallen, en vandaag met het inspringen ook weer.
hierbij 2 filmpjes, heb je tips/kritiek? graag! houd het wel netjes :)

Dressuur:
ik had 193 punten, heel netjes dus.
wel had ik 2x een 4 omdat je bij de 2e keer galop ziet dat ze terugvalt op de volte, en ik zat daar ook in de verkeerde galop.
ik ben 3e geworden van de 8

Springen:
bij het inspringen ben ik er 1x vanaf gevallen en had ze vaak geweigerd, omdat ik te onzeker was en ze dat voelde.
ik vond het heel eng om te springen maar heb het toch gedaan.
ik ben hier 5e geworden van de 8

ik hoor graag dingen waarvan ik kan leren!
liefs Hannemarie

Siepie

Re: onderlinge wedstrijd op manegepaard Leander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 08:39

Ziet er goed uit Hanne! Bij springen geen gehaast, mooi rustig parcours, misschien iets meer op je billen zitten. Bij dressuur zit je veel mooier rechtop dan bij t vorige topic! Super! Dressuur heb ik niet helemaal gekeken want hij liep steeds vast....
Topper! +:)+

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 09:32

dankjewel Laura! :D

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:19

Het springen ziet er hartstikke goed uit, heel rustig!
Over de dressuur heb ik wel wat tips:
- Aan het begin van het filmpje rijd je op het verkeerde been licht. Het is de bedoeling dat je op het buitenvoorbeen lichtrijdt, dus dat je gaat staan als het buitenvoorbeen (dus aan de kant van de rand van de bak) naar voren gaat.
- Op 2:06 spring je aan in de verkeerde galop, dat is niet erg , kan iedereen gebeuren. Maar dan probeer je hem pas te corrigeren (of hij valt zelf terug) op 2:19, waarop hij weer verkeerd aanspringt, en dan komt de draf weer. De jury ziet veel liever, dat je je paard metéén corrigeert. Dus verkeerd aanspringen = terug naar draf en weer aanspringen. Weer verkeerd --> weer terug. Dan zien ze tenminste dat je het probeert. Ook al ben je dan het hele galopgedeelte bezig om hem goed te laten aanspringen, dat is altijd beter dan doorgaan in de verkeerde galop.
- Probeer in stap (2:55) je armen iets stiller te houden, ellebogen netjes naast je lichaam.
- Verder moet je écht proberen te letten op de stelling. Weet je al wat dit is? Je paard loopt nu als een plank door de bochten, en kijkt heel vaak zelfs naar buiten (bijv. op de volte, 3:22). Ook als je in een hoek komt bij A en C mag je paard niet naar buiten kijken, dit gebeurt nu elke hoek. Met stelling is het juist de bedoeling dat je paard een klein beetje naar binnen kijkt (en uiteindelijk dat er ook buiging bijkomt , en dat hij dus als het ware om jou binnenbeen gebogen wordt. Maar dat is nog een stap te ver denk ik, probeer eerst maar aan wat stelling te werken.). Ik denk dat je instructeur je hier goed bij kan helpen als je daarnaar vraagt. Ik denk dat je paard ook niet in de verkeerde galop aanspringt omdat ze terugvalt op de volte (want daarvoor was het ook al de verkeerde galop), maar omdat ze niet de goede stelling heeft, ze kijkt naar buiten i.p.v. naar binnen en dan is het voor een paard makkelijker om verkeerd aan te springen.
- Nog een laatste puntje: probeer een contante verbinding te houden met de mond. Je teugels klapperen nu te veel (goed te zien op 1:02). Ik denk dat dit komt omdat je je handen nog niet stil genoeg houdt, in combinatie met dat je de teugels nog net iets te lang hebt.
Verder vind ik dat je erg vriendelijk hebt gereden, en ook netjes op de letter!

happy98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:14

Het ziet er mooi uit! Maar denk er wel aan om op het goede been te rijden. En het leek alsof met de laatste sprong werd mee getrokken, maar dat zag ik niet echt goed...