Tips gevraagd: kleven bakrand tijdens springen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

Tips gevraagd: kleven bakrand tijdens springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 00:59

Hallo,

Vandaag tijdens het springen ging mijn pony na de sprong direct de hoefslag weer op en nam ook de laatste sprong uit het midden (het was een dubbel naast de hoefslag). Ik heb eerst goed gecontroleerd of ik zelf recht zat en ook recht de sprong in kwam. Vervolgens heb ik een grondbalk neergelegd op de hoefslag na de sprong, als soort van 'begrenzing', dat werkte niet voldoende, toen heb ik geprobeerd om haar aan de bakrand kant iets meer te begrenzen, maar ik vond het moeilijk om een juiste oplossing te vinden.

Vorige week met springen had ik een lijntje op de AC-lijn en daar had ik dit probleem niet. Dus ik kan in het vervolg de sprongen bouwen op de diagonaal of op de AC-lijn, maar dat is meer het probleem vermijden dan oplossen.

Zal het helpen om een tijdje het probleem niet op te zoeken (door geen sprongen naast de hindernis te bouwen) tot het springen van 1 rechte lijn weer beter is bevestigd?

Ik had net ook bedacht (stom dat ik daar tijdens het rijden niet op kwam) om kruisjes te maken, zodat ze meer gemotiveerd zal zijn om in het midden te springen?
Is het verstandig om (bij een stijltje) de kant van de bakrand 1 of 2 gaatjes te verhogen?

Een kanttekening: Tijdens het dressuren werk ik veel aan rechtrichten en ik vermijd tijdens het dressuren vaak bewust de bakrand omdat ik wil dat ze op eigen benen loopt. Het probleem van het plakken aan de bakrand tijdens het springen komt voor op beide handen.

Springruiters op bokt die weten hoe ik dit netjes kan oplossen?
Tips zijn van harte welkom!

trainerhes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:33

Hoi, Je bent al heel goed bezig. De volgende tips kunnen je vast helpen.

Leg voor én na de sprong twee balken op de grond in de rijrichting, waar je je paard tussendoor laat lopen voor én na de sprong. Leg ze echt op een meter of 8 neer vanaf de hindernis en ongeveer een meter breedt om tussendoor te lopen.
of
Leun de hindernis aan door twee balken vanuit het midden van de bovenste balk van de hindernis naar de grond ter hoogte van de paal te laten lopen. Dus dat ze een soort driehoek springen.
en de laatste:
Je noemde het zelf al: het springen van kruisjes!

Heel veel succes!
Hartelijke groeten, Hester Bransen

Qimm

Re: Tips gevraagd: kleven bakrand tijdens springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:36

Ga ook na de sprong eens de andere kant op dan de richting van de hoefslag, als je de hoefslag aan de rechterhand hebt, sla na de sprong ook eens linksaf. Verras je paard en zorg ervoor dat hij niet zelf nadenkt maar wacht op jou.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:22

Richt je blik ook strak op een punt recht achter het midden van de hindernis. Blijf daar naar kijken voor, tijdens en na je sprong zodat je makkelijker rechtuit kunt blijven rijden na de sprong. Zorg dat je in de goede galop landt en denk aan de begrenzing met hand EN been aan de kant van de wand.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:40

Vaak zit dat probleem toch al in het dressuurrijden. Waarschijnlijk rij je onbewust toch vaak tegen de kant en als je van de kant af rijd, heb je misschien de stelling toch wat naar binnen.
Let er op dat je eigenlijk nooit op de hoefslag rijd en dat je je paard ook echt rechtsteld op het rechte stuk. Vaak duurt het best lang om ze het kantplakken af te leren. Leer je paard ook beter te reageren op de eenzijdige kuitdruk, zodat je hem met een lichte druk van de kant af kunt duwen.

Leg op de sprong een balk schuin op de staander in de lengte aan de kant waar hij heen springt, en leg een aantal galopsprongen achter de hindernis ook een balk op de grond, zodat hij op de sprong recht moet blijven en na de sprong ook. begin hiermee wel laag, want vaak vinden ze die schuine balk de eerste keer spannend.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 21:03

Bedankt voor jullie tips.

Trainerhes, bedankt, ik ga dat proberen! Klinkt logisch, een soort van 'sluisje'. Want toen we diezelde dag een lijntje van 3 hindernissen gingen springen bleef ze wel kaarsrecht gek genoeg.
@ schoentje: ik ben echt anti hoefslag rijden, maar ze heeft ook een jonge bijrijder en daarbij is me vandaag opgevallen dat ze wel aan de bakrand kleeft. Maar ik leer ook de bijrijder altijd dat ze nooit op de hoefslag moet rijden, maar het kan best zijn dat het er wel een beetje insluipt met mijn pony, ik heb er alleen niet eerder last van gehad, dus ik ga er morgen tijdens het dressuren even mee aan de slag, even goed bevestigen weer. Bedankt voor je tip!

Ik ga er in het weekend weer eens mee puzzelen!