Wat betreft het aan de teugel: pony heeft imo groot gelijk. Je hebt een los-vast contact. Daar bedoel ik mee dat je teugel de ene keer los hangt en de andere keer heb je wel contact, hierdoor krijgt de pony steeds rukjes in de mond. En wat ze doet is best logisch: ze houdt het hoofd hoog, want zij is niet van plan zijn kaak te ontspannen en tegen het bit te leggen (of wel aanleuning zoeken). Want als ze het hoofd zo houdt, laag en de kaak ontspant is de mond nóg gevoeliger, en ze wil geen pijn in de mond. Wat ze ook niet wil is pijn in de rug. Jij zit als het ware steeds achter de beweging, waardoor ze steeds een 'klap' op haar rug krijgt, en daarom houdt ze haar rug gespannen. Dat zie je in de stap, draf en de galop terug.
De galop is een viertakt (moet een drietakt zijn), en dat heeft te maken dat jij niet goed met de beweging mee gaat, je zit steeds achter de beweging, en daardoor kan de pony de rug niet ontspannen, en niet goed doorspringen.
Ik ben het niet met Myrthe eens dat de pony ongevoelig is geworden voor de hulpen, deze pony is imo juist heel sensibel. Je kunt het doen, maar dan zul je veel en goed les moeten nemen, privéles, zodat jij kunt leren deze pony te rijden. Je kunt erg veel van haar leren, omdat ze zo sensibel en vergevingsgezind is, maar dan moet je niet de pony de schuld geven. Als je dat wel doet, en zegt dat ze niet goed loopt, of verpest is, is deze pony geen aanrader, dan is ze imo veel te moeilijk voor je.
Met goede begeleiding (óók wb het zoeken naar de juiste stalling, aanpassen zadel, hoofdstel en uiteraard de omgang en het rijden) is het denk ik een superkans voor je. Maar dan raad ik je wel aan om de westrijden resuluut uit je hoofd te zetten, en héél veel tijd, geduld en wss ook geld te investeren in een goede basis. Een goede instructeur past het paard namelijk niet aan naar jou, die leert jou een fijne ruiter te zijn voor je paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-01-13 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt