Hoe goed stelling vragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotje199

Hoe goed stelling vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 20:03

Hallo,

Vaak loop ik tegen dit probleem op:
Mijn paard wilt rechtsom niet fijn stelling geven.
Het probleem is dat ik dan veelste veel doe met mijn binnenhand en te weinig/niks met mijn buitenhand.
Hebben jullie tips om stelling te vragen/hem los te werken zonder dat ik veel te veel druk op mijn binnenhand krijg?

Soortgelijke heb ik op links:
Daar is de stelling juist heel makkelijk, maar teveel druk op de buitenhand en weinig/niks op de binnenhand.
Het probleem is hier dat ik meer stelling wil vragen om meer druk op de binnenhand te krijgen dat hij meteen afwend.
Ook dat is alleen in draf en galop.

Wie o wie heeft een goude tip?
(Op het begin als ik aan een lang teugeltje in stap is hij wel los in de hals, het ligt ook echt aan mij. Bitloos gaan we misschien ook nog proberen. Kaakgekruist wel te verstaan)

Alvast bedankt!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:07

Of je nu met bit of met een kaakgekruiste of met een hottentottenknarsetande optoming gaat rijden maakt hier eigenlijk helemaal geen verschil.
Paard moet eerst leren wijken voor druk, nageven op druk, en jouw hand dus ook gewillig volgen.
Je zegt in draf en galop.
En het is niet eens in orde in stilstand, dan in stap en dan pas in draf en helemaal op het einde als al die dingen goed lukken , dan pas ook in galop.
Je wil te snel veel te veel, en bij het opleren van paarden moet je elk onderdeel apart aanpakken, het moet simpel lijken, het moet het paard tot het succes van het uitvoeren leiden.
Nu stuur jij het paard naar iets wat het op dit moment onmogelijk kan uitvoeren, en dit is dus gedoemd om te mislukken.
Een paard trainen , is moeilijker dan het er uit ziet, neem dus les.

Geryon

Re: Hoe goed stelling vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:19

Stelling is links makkelijk, zonder dat je veel vraagt. Rechts moet je juist veel vragen. Lijkt mij een scheef paard.

Verder ben ik het eens met aeolusnr1. (kan jij niet een wat makkelijkere boktnaam kiezen? :P)

Ook denk ik dat je paard gewoon niet ontspant, daardoor niet kan nageven op je hand en dan ook geen stelling aan kan nemen. Dit wordt versterkt door de scheefheid. Probeer zelf ook ontspannen te zijn en blijven. Neem les en verdiep je eens in rechtrichten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:37

idd is niet echt makkelijk hé, je mag het ook best wel afkorten hoor.
Ik maak me er soms boos in, het is niet makkelijk goede tips zo telkens te geven , en te merken dat ze dan of niet gebruikt worden zoals bedoelt, of verkeerd geïnterpreteerd worden, of .... tjaaa is een beetje een verslaving van me denk ik.
Maar bedankt voor je steun en wederzijds respect "Geryon"

Geryon schreef:
Stelling is links makkelijk, zonder dat je veel vraagt. Rechts moet je juist veel vragen. Lijkt mij een scheef paard.

Verder ben ik het eens met aeolusnr1. (kan jij niet een wat makkelijkere boktnaam kiezen? :P)

Ook denk ik dat je paard gewoon niet ontspant, daardoor niet kan nageven op je hand en dan ook geen stelling aan kan nemen. Dit wordt versterkt door de scheefheid. Probeer zelf ook ontspannen te zijn en blijven. Neem les en verdiep je eens in rechtrichten.

Lotje199

Re: Hoe goed stelling vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 07:36

Ik heb ook les!
Het is niet eens mijn eigen paard, mijn verzorgpaard en van de eigenaar krijg ik les.
Dat het met iof zonder bit geen verschil maakt weet ik, heel goed zelfs.
Want het ligt puur aan mij.
Ik hoopte dat misschien iemand anders wat tips had om aan mezelf te werken.
Want ik weet zeker dat als ik niet vastpak hij ook niet.

De tip om eerst stap, dan draf, dan galopnte doen heb ik ook een tijdje gebruikt.
Zal het weer eens opnieuw doen!
Maar voor de duidelijkeheid, zo jong is hij niet meer hoor :p