Manegepaard Tango in de les

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Manegepaard Tango in de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 16:54

Hallo allemaal,

afgelopen vrijdag (18-01) zijn er weer stukjes van mijn les gefilmd. Ik ben zo blij met de filmjes dat ik het heel graag wil laten zien!
Ik heb er 1 totaal filmpje van gemaakt, dus alle korte stukjes achter elkaar gezet.

Op de video zien jullie mijn grote schat Tango. En groot is die, hij is denk ik wel 1.75 en echt heerlijk breed. Tango is sinds juni vorig jaar op de manege. Ik rijd hem sindsdien heel erg veel. Momenteel helaas iets minder omdat een ander meisje uit mijn les hem voor vast rijd om de week, dus ik rijd hem dan meestal om de week.

Ik vind dat wij echt al enorm vooruit zijn gegaan! In het begin was die bij lange na niet constant nageeflijk, totaaaaal niet aan je been (toen moesten we hem ook echt met een spoortje rijden) en de galop was een uit elkaar gevallen iets.

Nog steeds is er veel verbetering mogelijk! Hij is soms nog steeds wat tegen de hand, vooral op links wanneer dat binnenachterbeen eronder moet, dat vind die gewoon onwijs moeilijk om te doen. Hij is ook nog wat scheef, ik probeer hem op de lange zijdes iets schoudervoor te zetten zodat die rechter wordt. Bij het aanspringen in galop komt die vaak ook nog tegen de hand en hij wil linksom nog wel een bokken in galop (al moet ik zeggen dat dit echt al minder aan het worden is). Hij mag ook echt nog meer aan het been, maar ook dit is al zo beduidend beter dan eerst!
Mijn voordeel vrijdag was dat die vlak daarvoor al gelopen had, hij was dus echt heerlijk los van voren met heel soms wat teveel vastigheid op links, maar soms was die ook te los van voren waardoor ik echt die neus er meer uit moest zien te krijgen.

Wat bij mij nog steeds een aandachtspunt is zijn die stomme onderbenen. Die bewegen me echt nog teveel. Ik ben er echt elke les enorm mee bezig. Ik ben er wel achter dat mijn benen teveel bewegen doordat ik mijn knieën niet lekker aangesloten krijg. Maar ik weet dit punt dus en ben er enorm hard mee aan het oefenen! Op een ander paard zijn mijn benen wel heel veel stiller.

We hebben ook 2 hele kleine sprongetjes gedaan en Tango is totaaaal geen springwonder haha. Wat een lompe boer zeg! Dus dat stelt echt niks voor.

Nou genoeg gebabbeld, hier het filmpje! Oh en zet je geluid niet te hard want mijn instructrice kan goed hard blèren :) )

Even een filmpje van vorig jaar juni. Ik vind dat we echt enorm vooruit zijn gegaan!

En wat vinden jullie? Zijn we vooruit gegaan?

Liefs Linda

Levidepevi

Re: Manegepaard Tango in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:00

Je bent wel vooruit gegaan!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:22

Ik vind dat jullie goed vooruit zijn gegaan Lin :)
Probeer je overgangen terug wat beter voor te bereiden, hij lijkt nu uit de galop/draf te vallen en meteen op de rem te gaan. Ik vind de overgangen naar galop er opzich prima uit zien. Als hij niet goed aan springt zou ik hem eerst weer netjes bij elkaar rijden in draf en het dan pas nog een keer proberen.
Hij moet inderdaad nog een hoop leren qua springen :') maar hij doet wel zijn best!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 17:26

EllaBellaah schreef:
Ik vind dat jullie goed vooruit zijn gegaan Lin :)
Probeer je overgangen terug wat beter voor te bereiden, hij lijkt nu uit de galop/draf te vallen en meteen op de rem te gaan. Ik vind de overgangen naar galop er opzich prima uit zien. Als hij niet goed aan springt zou ik hem eerst weer netjes bij elkaar rijden in draf en het dan pas nog een keer proberen.
Hij moet inderdaad nog een hoop leren qua springen :') maar hij doet wel zijn best!

Klopt helemaal, hij gaat ook meteen op de rem. Moet hem dan echt weer even goed wakker maken en dan gaat die weer lekker vooruit.

Sabine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:44

Jullie zijn inderdaad vooruit gegaan!

En ik vind het er netjes uit zien!
Je moet inderdaad op je benen letten en vooral in de draf (maar is lastig benen stil houden).
Het lijkt ook met doorzitten dat je geen knik meer in je armen hebt maar ook vertekennen door je shirt :)
Probeer je overgangen goed voor te bereiden je overgang naar galop ziet er echt niet zo slecht uit maar net wat EllaBellaah zegt, gallopeert ie niet in een keer aan eerst weer rust in draf en dan opnieuw proberen.

Komt vast wel goed!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 23:48

Sabine_95 schreef:
Jullie zijn inderdaad vooruit gegaan!

En ik vind het er netjes uit zien!
Je moet inderdaad op je benen letten en vooral in de draf (maar is lastig benen stil houden).
Het lijkt ook met doorzitten dat je geen knik meer in je armen hebt maar ook vertekennen door je shirt :)
Probeer je overgangen goed voor te bereiden je overgang naar galop ziet er echt niet zo slecht uit maar net wat EllaBellaah zegt, gallopeert ie niet in een keer aan eerst weer rust in draf en dan opnieuw proberen.

Komt vast wel goed!

Ja klopt, soms moet ik iets meer een knik in me ellebogen houden, ik ga dan vanzelf ook langer zitten als ik dat doe.
En die overgangen zijn soms nog wat moeilijk, soms is die net niet lekker aan me been en dan gaat die rennen en zijn hoofd omhoog gooien. Ik heb dan vrij snel ze hoofd weer naar beneden en dan spring ik nog een keer aan maar dit keer deed die het toen nog een keer zo en sprong die ook verkeerd aan. Is soms ook nog een lastig puntje. Hij kan het wel, is ook eerder in de film te zien.
Bedankt voor de tips!

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:31

Leuke combinatie zijn jullie! Het ziet er prima uit. De reden dat hij de hindernis raakt met springen is omdat jij hem geen ruimte geeft. Je rijdt hem met zijn hoofd in de dressuurstand op de hindernis af. Maar een paard kan de hindernis pas inschatten als hij zijn hoofd wat hoger houdt. Dus hij kon daar niet zien wat hij moest springen. Tussendoor kun je hem best steeds weer in de hand stellen maar de laatste 10 meter ofzo voor de hindernis moet je hem echt ruimte geven met je hand. Zo lomp is ie dus niet :-)
Aan je rijden te zien krijg je goed les hoor!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 13:32

kamille schreef:
Leuke combinatie zijn jullie! Het ziet er prima uit. De reden dat hij de hindernis raakt met springen is omdat jij hem geen ruimte geeft. Je rijdt hem met zijn hoofd in de dressuurstand op de hindernis af. Maar een paard kan de hindernis pas inschatten als hij zijn hoofd wat hoger houdt. Dus hij kon daar niet zien wat hij moest springen. Tussendoor kun je hem best steeds weer in de hand stellen maar de laatste 10 meter ofzo voor de hindernis moet je hem echt ruimte geven met je hand. Zo lomp is ie dus niet :-)
Aan je rijden te zien krijg je goed les hoor!

Nouja beetje lomp is die echt wel hoor haha. Maar ik zal er voortaan op letten, bedankt!

Tinkerbello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:48

Wat een mooi paard!
Ik vind dat je echt vooruit bent gegaan hoor! Hij loopt hier naar mijn idee veel meer voorwaarts en hij heeft een mooie ronding.
En dat met je been is gewoon een kwestie van oefenen denk ik, zelf heb ik er ook last van..
Ga zo door! _/-\o_

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 13:58

Dankje Tinkerbello! Het is inderdaad echt een mooi paard, echt een boefje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:30

Even over je onderbenen: het probleem is dat je heupen niet recht boven je hakken komen, maar een heel stuk erachter, waardoor je elke keer uit balans bent en je onderbenen beweegt om dat te compenseren. Jammer ook dat je instructrice daar geen tips voor geeft.
Ik zie een stuk spanning in je binnenbovenbeen, je zou sowieso je been meer af moeten laten hangen, been lang en los, en dan met de punt van je voet in de beugel steunen, je zit moet je evenwichtspunt zijn, niet je beugels.
Eén en ander ligt imo ook wel aan je beugelophanging, die zit te ver naar voren, waardoor je je onderbeen met geen mogelijkheid op de goede plek krijgt. Ik denk dat je, als je je billen en bovenbenen ontspant en niet vanuit je beugel gaat staan maar je door je paard op laat gooien en weer zachtjes landt, wel een veel stiller onderbeen krijgt :)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:36

Ik vind hem wel bijzonder lopen van achteren. Ik weet niet of het krampentrekken is, of onregelmatig, maar echt 100% vind ik het niet.

Verder rij je netjes en correct.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:38

Ik vind het heel fijne manegepaarden zeg op het filmpje!!

Hij lijkt heel iets onkant te draven. Echt kreupel niet. Wellicht dat dat opgelost is met nog wat meer voorwaartse activiteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:44

Hij loopt imo kort, maakt de passen niet af en op de voorhand, denk dat het een goed idee is als idd de voorwaartse activiteit gewaarborgd wordt, en je dan pas bezig gaat met nageeflijk rijden. Imo ligt het daaraan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:47

Ja idd Yamcha! :)
Ik zou dit paard heel veel voorwaartser gaan rijden. In alle gangen.
Stap mag meer naar voren toe gereden worden, draf mag meer activiteit en de galop meer sprong.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 21:41

Voorwaarts zijn is een punt bij ons ja, maar dit keer liep die echt vrij goed voorwaarts hoor. Als ik hem nog veel voorwaartser laat lopen gaat die echt over ze tempo heenlopen.

En nog over mijn beenligging: aan het tuig kan ik niks doen, dus ook niets aan de beugelophanging. Maar ik kan eens kijken of ik inderdaad mijn binnenbovenbeen en billen teveel aanspan.

Tango is 3 weken terug een week kreupel geweest maar hij loopt nu wel gewoon weer goed. Stap is niet zijn beste gang en hij wordt hier heel snel kort in, dat hoor en zie je ook op de film. Maar verder loopt die niet kreupel ofzo hoor.

Bedankt allemaal voor de tips!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:00

Nee hoor jouw paardje loopt nog lang niet over zijn tempo heen. Hij gaat juist beter bewegen dan!

Hij loopt ook niet kreupel, hij loopt een beetje op de handrem. Het beeld is best keurig, maar veels te braaf. Het mag vele malen flitsender, actiever, voorwaartser. Meer impuls. :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:04

Je ziet ook dat het paard wel afbuigt, maar eigenlijk helemaal niet aan de schoftspieren trekt. Er moet een betere aanleuning komen doordat je er van achteruit steeds meer aan gaat rijden. Nu is het het allemaal net niet zeg maar. En dat geeft helemaal niks hoor! Maar je zult zien dat de aanleuning en nageeflijkheid goed wordt als hij actiever voorwaarts gaat. Probeer voldoende te blijven meeveren met de mond, dan zul je zien dat ie wat meer opent achter de kaak.

Je kunt ook zien dat de tact nog niet helemaal goed is. Bijv. in draf is zijn achtervoet eerder aan de grond dan de voorvoet. De passen worden dus niet helemaal afgemaakt. En dat is op de voorhand loopt is juist omdat ie die activiteit van achter mist.

Maar nogmaals, het is een keurig beeld en het lijkt me een prettig manegepaard! Komt allemaal goed! :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:12

Ik vind helemaal niet dat dit paard harder moet :n. Ik vind het in het filmpje juist al lijken alsof hij over zijn tempo loopt. Actiever moet hij wel ja, maar niet zo zeer harder. In stap valt hij heel snel terug en ook in draf moet hij actiever. Ik zou met dit paard heel veel overgangen rijden. Dus terug in draf en weer weg. En dan is 1x been = weg. En dan niet een hele zijde hardrijden. Maar paar meter weg en paar meter weer terug en dan weer weg. Nu heb ik gevoel dat het een fiets is: blijven 'trappen' om vooruit te blijven gaan. Dat zie je ook in de overgang naar stap. Hij denkt te veel terug.

Ik zie jou ook heel veel werken om hem vooruit te houden. Wat gebeurt er als jij niks meer doet en gewoon stil gaat zitten? Dan valt hij waarschijnlijk terug? Eigenlijk moet jij 1x been geven en moet het paard in dat tempo blijven lopen. Nog een keer been en hij moet een tandje harder gaan lopen net zo lang tot jij zegt dat hij weer langzamer mag. En dat mist er imo nu een beetje aan. Hij moet dus veel beter aan je been. In de galop zou ik er juist wel weer voor kiezen om hier en daar wat meer voorwaarts te rijden. Even de handrem eraf en gaan met die banaan!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 22:19

zap schreef:
Ik vind helemaal niet dat dit paard harder moet :n. Ik vind het in het filmpje juist al lijken alsof hij over zijn tempo loopt. Actiever moet hij wel ja, maar niet zo zeer harder. In stap valt hij heel snel terug en ook in draf moet hij actiever. Ik zou met dit paard heel veel overgangen rijden. Dus terug in draf en weer weg. En dan is 1x been = weg. En dan niet een hele zijde hardrijden. Maar paar meter weg en paar meter weer terug en dan weer weg. Nu heb ik gevoel dat het een fiets is: blijven 'trappen' om vooruit te blijven gaan. Dat zie je ook in de overgang naar stap. Hij denkt te veel terug.

Ik zie jou ook heel veel werken om hem vooruit te houden. Wat gebeurt er als jij niks meer doet en gewoon stil gaat zitten? Dan valt hij waarschijnlijk terug? Eigenlijk moet jij 1x been geven en moet het paard in dat tempo blijven lopen. Nog een keer been en hij moet een tandje harder gaan lopen net zo lang tot jij zegt dat hij weer langzamer mag. En dat mist er imo nu een beetje aan. Hij moet dus veel beter aan je been. In de galop zou ik er juist wel weer voor kiezen om hier en daar wat meer voorwaarts te rijden. Even de handrem eraf en gaan met die banaan!

Ja dit vind ik dus ook. Als ik stil ga zitten en niks doe valt die inderdaad compleet weg. Overgangen rijden zijn we ook echt al veel mee bezig, hij is makkelijk lui aan me been en ik moet hem aan het begin van de les ook echt flink naar voren zien te rijden en dat binnenachterbeen eronder rijden om hem beter aan me been zien te krijgen.
Maar het nadeel is natuurlijk dat dit een manegepaard is en ik er maar 1x per week een uurtje op rijd, de laatste tijd zelfs maar 1x in de 2 weken, dus dat is echt heel erg jammer. De meeste die hem rijden rijden er niet lekker aan en dus is de vooruitgang minimaal. Ik zou echt zo graag willen dat het mijn eigen paard is!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:22

Zap:

Volgens mij heeft ook niemand het over dat het paard 'harder' of 'sneller' moet gaan bewegen.
Iedereen hier spreekt van voorwaartse activiteit, die absoluut zeker mist.

Wel zou ik hem persoonlijk meer laten buigen om het binnenbeen om het binnenachterbeen ruimte te geven verder naar voren geplaatst te worden onder de massa. Dan wordt de 'beweging' sowieso al beter denk ik. Hij leert dan ook te gaan rekken aan de buitenkant van zijn lijf, en de binnenkant verkort dan. Als hij meer buiging krijgt in zijn hele lijf zal hij steeds beter gaan.

Verder om hem sneller voorwaarts aan je been te krijgen veel (schijn)overgangen. 3x per volte bijvoorbeeld. Kort en snel schakelen. En ook korte en snelle hulpen. Dus geen grote, grove, duwende hulp maar kort en snel een 'rammeltje'.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 21-01-13 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:23

Ja het is moeilijk dat het een manegepaard is. Absoluut. Maar probeer het maar eens. Je geeft 1x been en daar moet hij het mee doen. Valt hij terug 'schrik' hem dan maar wakker en kom weer 1x in met je been (desnoods tikje bij als hij niet voldoende reageert). Net zo lang tot jij stil kan zitten en je paard voorwaarts gaat denken. Hoe kan je immers je paard er vanachter goed onder rijden als je constant moet blijven werken om hem überhaupt aan het lopen te houden?

Pas als je paard zelf blijft lopen, kan jij aan hem gaan rijden.

Je moet wel heel consequent zijn. Als jij weer mee gaat in zijn werken dan moet je weer van vooraf beginnen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:28

Chaos; Je zegt zelf dat je dit paard veel voorwaartser zou rijden in alle gangen en dat het paard zeker nog niet over zijn tempo heen loopt.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind dat dit paard eigenlijk al over zijn tempo heen loopt. Hij wordt voorwaarts gereden, maar denkt zelf niet voorwaarts. Het paard moet dan ook actiever, niet zo meer voorwaarts.

edit: meer voorwaarts staat voor mij wel degelijk aan harder. Voorwaarts denken is iets anders dan daadwerkelijk voorwaarts rijden. Een voorwaarts denkend paard is vaak een veel actiever paard. En dat is wat je hier wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:34

Voorwaarts is imo actief, aan het been, van achter naar voor. Dat hoeft niet hard. Maar paard moet wel van achter vertrekken. Veel mensen rijden paarden idd over het tempo, omdat ze denken dat hij dan voorwaarts is, maar voorwaarts is niet racen.

Edit: kan me in de commentaar van zap wel vinden.

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:37

Jullie zijn wel echt heel erg veel vooruit gegaan zeg ;)
Natuurlijk zijn er altijd wat verbeter puntjes, maar ach ja het blijft altijd een manege paard.
Laatst bijgewerkt door Tazziexxx op 21-01-13 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt