Rug wegdrukkn bij de landing van de sprong.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xiiTRUST

Rug wegdrukkn bij de landing van de sprong.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 10:54

hey everyone :D ,
Ik heb een 20-jarige KWPN merrie waar vroeger alleen aan getrokken is voor het 'nagefelijk'
Ook weinig mee gesprongen dus. Ik kan haar nu heerlijk ontspannen nagefelijk rijden en een sprongetje vinden we vaak wel gezellig voor de afwisseling.

Maar als je neerkomt bij de sprong druk ze haar hoofd ver naar voren zodat ze een klap krijgt in haar ru hoe kan ik dit tegen gaan?

Groetjes.

Anoniem

Re: Rug wegdrukkn bij de landing van de sprong.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:00

Ik ben erg benieuwd hoe je dat bedoeld. Over het algemeen is dat de manier van het paard om de landing op te vangen...

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:57

Heb je een foto?
En hoe moet ze volgens jou het dan doen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:31

Ik ben ook erg benieuwd!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:38

Ik ben benieuwd wat je bedoeld.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:55

Maak even een filmpje, want zoals je het nu uitlegt is het de manier zoals hij na een sprong hoort te landen. Om balans te houden in de landing en te kunnen kijken waar ze heen moeten steken ze hun neus wat naar voren, anders zouden ze voorover kunnen kiepen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:53

As ze echt de teugels uit je handen trekt en voorover duikt, zou ik gaan werken aan de soepelheid. Dit kan je doen door gymnastische lijntjes te gaan rijden. Bijvoorbeeld een serie van 3 in-uit sprongetjes op een lengte van 1 galopsprong.
Je moet dan wel even goed kijken naar de lengte van de galopsprong. Een soepel paard springt makkelijk een wat langere afstand dan een wat stijver paard. Controleer dit door eerst 3 grondbalkjes achter elkaar te leggen en die gewoon te galoperen. Minimale afstand 2,5 m )kleine galopsprong en meestal ponyafstand) en max 3,5 (grote galop en groot paard).
Gaat dit goed, maak dan lage kruisjes van de balken en die kan je opbouwen tot max 50 cm ongeveer ( evt eerste lager, tweede hoger enz.)
Sowieso goed dressuurmatig losrijden en op de sprong afrijden. Mooi actief op de achterhand, dan houdt ze vanzelf wat meer ruimte over om soepeler te landen. Succes!