Pony schrikt snel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jessiicaatje

Pony schrikt snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 18:29

Beste bokkers,
Ik heb vaak het probleem dat mijn pony soms in een keer wegrent en het duurt dan best lang voor dat ik hem terug krijg.
Maar nu heb ik 4 weken geleden een operatie gehad aan mijn kaak, en moet vallen dus voorkomen....
Ben nu al aardig lang niet gevallen maar is altijd een risico met mijn pony!

Hebben jullie misschien tips : hoe ik kan voorkomen dat die wegrent of dat ik angstig word?
Heb 27 januari wedstrijd dus zou er graag aan willen werken.
Tijdens de proef doet hij meestal niet zo snel iets. maar met het losrijden is hij een drama onder het zadel.

zou graag willen weten wat ik eraan kan doen

xx

xxmariskaXX1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:33

ik heb het ook gehad met mijn pony
daar ben ik toen veel mee gaan trainen met zeil over haar heen paraplu en aleemaal dat soort dingetjes
heeeel veel buitnritten en in de wei midden in het bos en mee op concours met de andere paarden
zodat ze er aan went
en mijn paard is nu het braafst van stal :p
heel veel succes en vooral voorzichtig aandoen

x_Nadia

Re: Pony schrikt snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:42

ga eens een paar schriktrainingen doen?
Dat kan je thuis doen met inderdaad dat gene wat xxmariskaXX1 zeg, maar je hebt ook profencionele schriktrainingen :)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:31

Als je het nu niet aandurft om erop te gaan zitten, wat heel begrijpelijk is, is het misschien inderdaad een mooi moment om dit soort dingen eens op te pakken :) Voor de noodzakelijke beweging kun je haar longeren of laten vrijspringen. Geeft ook geen risico voor jou.
Werken aan de hand wordt IMO nog te weinig gedaan en kan heel veel goeds opleveren.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:37

Ik weet niet wat voor operatie je hebt gehad? Ik ben tijd terug (2006) ook aan mijn kaak geopereerd en die hebben ze toen gebroken en op die manier konden we mijn kaak oprekken. En werd bij elkaar gehouden door een plaatje.
Ik mocht dus ook absoluut niet vallen. Ook al had ik super lieve verzorgpony's die nooit een stap verkeerd zetten, ik heb toen bewust 3 a 4 maanden niet gereden tot mijn kaak weer wat meer stevigheid had.

Dus zoals sommige al zeggen is grondwerk een hele goede! En zeker omdat je nu wat kwetsbaarder bent word je ook eerder onzeker, lijkt me geen goede combi om dan op je paard te gaan zitten die voelt dat vast aan...

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:41

Hier ook zo'n pony die snel schrikt.

Als tip gekregen van de hoefsmid dat ik hem streng moest aan pakken als hij schrikt of ergens niet langs wil (zowel tijdens het rijden als ernaast lopen) en dit helpt echt. Als hij schrikt negeer ik hem gewoon, wil hij ergens niet langs dat wordt ik streng en ik merk wel dat hij minder schrikt en beter naar mij gaat luisteren.
Geruststellen werkt bij hem juist andersom, hij schrikt meer en stelt zich sneller aan.

jessiicaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 14:31

BlazeLove schreef:
ga eens een paar schriktrainingen doen?
Dat kan je thuis doen met inderdaad dat gene wat xxmariskaXX1 zeg, maar je hebt ook profencionele schriktrainingen :)

Ben al meerdere keren op schriktraining geweest, en dan doet hij niks en vind die het niet zo snel eng, ook longeren we hem voor het rijden zodat het pittige er een beetje af is. Maar als er teveel paarden voor zijn gevoel bij rijden en die steigeren,galopperen of als ze er iemand een tik geeft heeft hij ookal de neiging om weg te rennen.,

sharon197

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:42

Heeft hij het alleen met andere paarden erbij? Sommige paarden kunnen zich opgesloten voelen met meerdere paarden om hun heen en kunnen ze zulk gedrag vertonen. Als het ook is met het rijden alleen in de bak, dan kan ik je denk ik alleen dezelfde tips geven als de rest, schriktraining, buitenritten en vooral angs negeren en expres vervelend gedrag afstraffen.

Duimelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:45

Schriktraining is idd een goeie! Doe dit aan de hand, maar ook onder het zadel. Omdat jij moet voorkomen te vallen zou een andere ervaren ruiter dit misschien voor je willen doen? Voor jezelf is het ook heel belangrijk om gwn ontspannen te blijven zitten.

Sorry, zie nu dat je al had gereageerd..

jessiicaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 09:43

sharon197 schreef:
Heeft hij het alleen met andere paarden erbij? Sommige paarden kunnen zich opgesloten voelen met meerdere paarden om hun heen en kunnen ze zulk gedrag vertonen. Als het ook is met het rijden alleen in de bak, dan kan ik je denk ik alleen dezelfde tips geven als de rest, schriktraining, buitenritten en vooral angs negeren en expres vervelend gedrag afstraffen.

Naja als ik in de les rijd, vind die de paarden niet echt eng. Maar zodra ik gewoon vrij ga rijden of op wedstrijd is opeens alles en iedereen eng.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:58

jessiicaatje schreef:
sharon197 schreef:

Naja als ik in de les rijd, vind die de paarden niet echt eng. Maar zodra ik gewoon vrij ga rijden of op wedstrijd is opeens alles en iedereen eng.

Dat is wel een duidelijk punt. Dan ligt het probleem toch echt bij jouw. Waarschijnlijk rijdt je je paard op de momenten als je vrij rijdt gewoon niet voldoende. In de les wordt je vaak bezig gehouden. Dus ik zou je paard meer aan het werk gaan zetten als je gaat rijden, constant dingen vragen, paar passen voorwaarts, paar passen terug in tempo, veel figuren je paard de kans niet geven om afgeleid te raken.

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:22

Probeer in de hoeken, of plekken waar hij steeds snel schrikt, tegenovergestelde stelling te nemen. Dus op de linkerhand, stelling naar links, op rechterhand, stelling naar rechts. Succes!

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:54

Mijn pony is ook heel schrikachtig, althans.... dat dachten we.... want we zijn erachter gekomen dat dit allemaal onzin is. Hij doet het om onder zijn werk uit te komen, want als ik hem flink rij en hem erlangs dwing dan doet hij helemaal niks! En als ik hem flink straf als hij er tussenuit ging is het ook weer klaar. Dus probeer eerst goed uit te zoeken of het niet aanstellerij is! Je kunt het merken aan de manier van wegrennen, hoe die uit zijn ogen kijkt. Maar aangezien je pony het vooral doet bij het losrijden en ineens niet meer bij je proefje dan kan het ook zijn dat het aanstellerij is. Succes

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:10

Doet hij het alleen als je erop rijd, of ook soms aan de hand of los in de wei...?
Als dit het geval is zeker omdat je zegt dat hij het niet altijd doet en hij bij schriktraining nergens een probleem van maakt, denk ik ook dat het aan jouw ligt.

Hij probeert waarschijnlijk ook gewoon onder het werk uit te komen, en als dat werkt dan doet hij dat vaker.

Dus ik zou hem vanaf nu heel kordaat zijn en hem goed aan het werk zetten. Als hij zich moet blijven concentreren op de oefeningen die je van hem vraagt heeft hij geen tijd om ontsnappingsplannetjes te bedenken.

Maar ga eerst eens op zoek naar de oorzaak van het wegrennen.
Is het uit angst? of omdat hij onder het werk uit wil komen? Of hij te veel energie heeft? of...

jessiicaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 13:20

lotte_horses schreef:
Doet hij het alleen als je erop rijd, of ook soms aan de hand of los in de wei...?
Als dit het geval is zeker omdat je zegt dat hij het niet altijd doet en hij bij schriktraining nergens een probleem van maakt, denk ik ook dat het aan jouw ligt.

Hij probeert waarschijnlijk ook gewoon onder het werk uit te komen, en als dat werkt dan doet hij dat vaker.

Dus ik zou hem vanaf nu heel kordaat zijn en hem goed aan het werk zetten. Als hij zich moet blijven concentreren op de oefeningen die je van hem vraagt heeft hij geen tijd om ontsnappingsplannetjes te bedenken.

Maar ga eerst eens op zoek naar de oorzaak van het wegrennen.
Is het uit angst? of omdat hij onder het werk uit wil komen? Of hij te veel energie heeft? of...

in de wei of aan de hand doet die het niet snel.
ik heb voor hem een pony gehad waar ik heel bang van ben geworden, maar heb zoveel passie voor paardrijden dat ik gewoon doorzetten over mijn angsten. Maar mijn pony is ook verkeerd ingereden, en is ook dekhengst geweest dus soms heeft ie nogal wat neigingen. En verder longeren wij hem altijd standaard van te voren, als die heel druk is halfuurtje en als die gewoon wat te gehaast is een kwartiertje. en standaard 5 minuten

Ambertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:14

Probeer goed te ontspannen. Doe grondwerk met met je paard, zo leer je vertrouwen in hem te krijgen. Als je paard er van door gaat draai een rondje en breng je paard tot stilstand, Probeer vooral niet in paniek te raken.

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:12

zelf rustig blijven!!
belangrijkste wat er is :)

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:29

als je zelf rustig blijft helpt dat een hoop. ik snap dat dat moeilijk is maar waaschijnlijk ga je toch wat geforceerder zitten door dat je niet mag vallen.