Paard valt naar buiten/binnen - Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maralou

Paard valt naar buiten/binnen - Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 20:33

Hoi! Ik kon niet veel vinden hierover dus vandaar dit topic!

Ik heb sinds vorige week een nieuw bijrijd-paard. Ze wordt door de eigenaar vooral buiten gereden en maar weinig in de bak. Nu wil ik jullie graag vragen om tips.

Op de rechterhand "valt" ze als het ware heel erg naar buiten. Ze wijkt dus uit. Op de linkerhand is het juist precies andersom: dan valt ze heel erg naar binnen. Ik probeer dit wel te corrigeren door mijn been er aan te leggen en de teugels er goed aan te houden. (Op de rechterhand meer m'n buitenbeen, op linkerkant m'n binnenbeen etc)

Maar hebben jullie misschien nog tips qua oefeningen die ik kan doen zodat dit minder wordt? Ik hoor het graag!

Geryon

Re: Paard valt naar buiten/binnen - Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:39

Waarschijnlijk is je paard gewoon scheef. Rechtrichten dus! En dat doe je al goed door voltes te rijden met stelling en buiging. Ik denk dat je het al goed op lost met je begrenzing (benen en teugels). Houd het makkelijk en breid dan steeds meer uit. Haar spieren aan de rechterkant moeten wat 'uitgerekt' worden dus probeer haar links wel recht en dan steeds met meer buiging te laten lopen.

Google eens op rechtrichten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:05

Ik ga met het advies van "Geryon" mee.
Wel opletten dat het paard idd reageert op jouw begrenzende been, want je loopt hiermee zeker ook het risico dat je het paard nu leert dat die extra druk hoort bij het normaal rijden, en das zeker niet de bedoeling.

trainerhes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:56

Hoi,

Goed dat je een topic hierover start, hier hebben veel meer paarden (en dus ruiters!) last van.
Je paard is inderdaad niet helemaal rechtgericht.

Waar je mee kunt beginnen, is het rijden van de binnenhoefslag. Dus niet meer op de hoefslag rijden, maar ongeveer een halve meter daar vandaan. Doe dit consequent (dus altijd!) en hou het een poosje vol. Na een paar keer zal je merken dat het al een stuk beter gaat.

Een andere oefening waar je mee kan beginnen is het verkleinen en vergroten van de volte. Op de linkerhand gaat het met name om het vergroten van de volte voor je linkerbeen. Op de rechterhand gaat het met name om het verkleine van de volte voor je linkerbeen.

Heel veel succes!
Hartelijke groeten,

Hester Bransen

maralou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 19:44

Super, bedankt voor jullie tips!

desiree91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:39

Hoi!
Ik heb deze problemen ook met mijn merrie.
Ze loopt links om met de achterhand naar binen en rechtsom krijg ik haar bijna niet van de hoefslag afgereden.
Ben nu ook bezig met rechtrichten. Ook door op een volte een juiste buiging te vragen, en van stelling te wisselen.
Verder is het belangrijk dat je de buitenschouder voor de achterhand blijft plaatsen. In mijn geval: linksom wat schouder voor rijden. En rechtsom travers.

Vergis je niet want dit vind je paardje waarschijnlijk moeilijk en
Zwaar. Dus ook belonen door weer even rechtuit te rijden, of even een rondje op de makkelijke hand te rijden.
Verder rij ik veel tempowisselingen, dan trekt ze zich vanzelf ook al wat rechter.

Succes ermee!

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:42

Dit heeft mijn bijrijdpaardje ook, maar ik heb het idee dat ze dat pas sinds kort doet. Ze moet door omstandigheden rustig aan doen en traint daarom niet meer zo veel als eerst, ik denk dat het daar ook wel wat mee te maken heeft.