Paard stopt op wandeling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noblesse_

Paard stopt op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 16:32

Hallo bokkers!

Ik heb even een vraagje.
Als je op buitenrit bent, en je paard/pony stopt omdat hij naar iets aan het kijken is/bang is, laat je hem dan gewoon even kijken tot hij zelf weer door stapt, of laat je hem meteen doorlopen zonder eigenlijk te stoppen?

Ik vraag me af hoe andere bokkers dat aanpakken :D

Minoes

Re: Paard stopt op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:34

Eerst even laten kijken als ze het echt 'eng' vinden maar daarna weer meteen doorrijden :D

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:40

Leuke vraag: Mijn hafje wil nog wel eens de 'hals uitschuiven'. Dan ziet ze iets dat 'heeel interessant' is. In de begintijd vond ik dat maar eng, want "je weet niet wat ze dán gaat doen' Nu zijn we 4 jaar verder; laat ik haar kijken en haar zelf het initiatief om weer door te lopen. Als het echt te lang duurt zeg ik dat het welletjes is, dan loopt ze ook verder. Ik zie inmiddels aan haar oren wat er staat te gebeuren. Ik laat haar niet eten/knabbelen, anders is het eind zoek,

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:34

Ik laat hem altijd even kijken, als hij gezien heeft dat het niet eng is loopt hij overal voorbij. Als je hem er langs gaat schoppen doet hij het niet meer voor je, dus gewoon lekker laten kijken en dan rustig erlangs gaan. :)

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:37

Hij mag best kijken, maar moet wel gewoon doorlopen :')
Als het iets héél spannends is wat ik niet vaak tegen kom op buitenrit laat ik hem soms wel even stil staan, maar hij kan zich soms ook aanstellen, dan zijn ineens alle takjes en bomen eng, dus dan laat ik hem wel door lopen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:37

als het echt bang is laat ik ze even kijken, maar mijn verzorgpaard ging daar misbruik van maken, en dus elke 5 meter stilstaan, en aangezien ik van vroeger uit gewoon altijd een zweepje bij me heb, heb ik haar toen éen keer een mep verkocht en toen was het ook meteen klaar :+ (uiteraard wel eerst gewoon geprobeerd met rustig drijven enz. maar het was meer op staken gaan lijken, dus daar luisterde ze niet meer naar)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:49

Die van mij laat ik meestal even kijken, maar beiden willen daar nog wel eens misbruik van maken.
De ruin is helaas erg bang voor groot verkeer (heeft ie nog nooit eerder gezien, voor hij hier kwam) dus die mag stilstaan en kijken als er iets engs langs komt. Als het te lang duurt moet hij zelf weer doorlopen, maar meestal is ie blij als de vrachtwagen/trekker/etc voorbij is :+

Lxndsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:40

Ik laat mijn paard stoppen.
Ik laat ze kijken naar datgene waarvoor ze stopte.
En wanneer ze ziet dat dit geen gevaar vormt stapt ze vanzelf weer verder :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:43

Het hangt er van af, die van mij kan als het aan haar ligt uren kijken naar lege akkers/wandelaars/bomen/wegen/auto's mevrouw hangt gewoon de toerist uit... Als ze een camera had zou ze foto's nemen haha. :')

Als ze iets eng vind, mag ze van mij kijken, sterker nog, als het mogelijk is gaat ze er met haar neus bovenop!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 07:39

Niks 'de toerist uithangen' op een keer moet ze toch weer gaan lopen. Leuke opmerking.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 08:33

Idd, voorwaarts houden is belangrijk.

Zo ben ik een keer in een vlotte draf achter een trekker aangegaan. Het paard wat ik reed gedroeg zich zeer vervelend toen die ons passeerde, maar daar houd ik niet van, dus dan ga je met je neus er bovenop. Het heeft wel geholpen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:04

Mijne doet dit ook altijd hoor

Meestal laat ik haar eventjes kijken, maar op het moment dat ze wilt omdraaien krijgt ze hier de kans niet voor. Ik rijd haar dan vooruit, al moet het in draf, vooruit gaat ze.

Als ze eenmaal doorhebben dat ze mogen omdraaien blijven ze dit doen. Kijken mogen ze altijd, maar niet wegrennen voor dingen die er niet zijn. Van mijn part loopt ze er knorrend en stuiterend langs, erlangs gaat ze :) consequent zijn !

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:59

-> RT-P

Roontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:13

paard met zijn aandacht weer bij jou brengen door hem bijvoorbeeld te laten wijken of schouder binnenwaards / wat voor oefening dan ook.

als hij niet met zijn aandacht bij het 'enge ding' is zal hij er ook makkelijker langs gaan..

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:45

Hangt er vanaf of je, je paard al een beetje kent.
Ik vind dat een wandeling nog altijd ontspanning moet zijn dus ik heb geen behoefte om mijn paard gesteld en schouderbinnenwaarts te laten doen op wandeling.

Mijn meisje is zelf ook van alles bang op wandeling. Ik geef haar wel de tijd om het 'enge' object te bekijken. Ik streel haar dan eens en kalmeer haar wat. Uiteindelijk moet jij wel zelfverzekerd blijven en de gedachtegang hebben van 'kom meid we gaan er voorbij' Want je paard gaat in zo'n situatie ook af op jouw gevoel want jij bent zijn leider.