Afgelopen weekend heb ik met mijn pony meegedaan aan een springwedstrijd in roosendaal.
Mijn pony: Delvet (vanqueur X horse la loi) Catogorie E 4 jaar Springen: klasse B +13 Dressuur: klasse B +10
ik ben nu pas 3 maanden een combinatie met deze pony.
Ik was eerste geworden met 69 stijlpunten en had ook een balk dus zonder balk had ik er 73, maar deze kwam doordat ik in de kruisgalop zat. Delvet sprong over. Hier een filmpje van het parcours:
We hebben nog veel moeite in de rechtergalop, om aan te springen en in de lijnen van het parcours,zodra zei in de rechtergalop zit en ik maak haar wat rechter springt ze gelijk om. En zien jullie verder nog iets wat ik kan doen om hogere punten te behalen$ Hebben jullie misschien tips?
Ten eerste voor een 4 jarige doet ze het heel erg netjes! Maar je moet wel onthouden dat het een 4 jarige is. De galop is vaak lastig bij jonge paarden. Dit probleem zal je vooral dressuurmatig moeten oplossen. Vaak herhalen en als ze het in de hoeken onder de knie heeft het proberen op de rechte lijnen. Wat ik uit je verhaal opmaak is het gewoon een balans probleem. Buiten het rijden kan je haar ook longeren met balkjes zodat haar balans verbeterd en ze de juiste spieren opbouwt. Ik denk als je veel oefent en de nodige spieren opbouwt dat het helemaal goed gaat komen!
Ze loopt heel mooi voor een 4-jarige hoor, maar wat je inderdaad vaak ziet is dat ze heel snel overspringen als je recht gaat. Heb er zelf ook last van, ik zie het paard wat ik vaak rijd ook altijd bijna denken 'wacht, dit loopt niet zo lekker, even wisselen!'.
Japeloup
Geplaatst: 23-01-13 18:05
Ik denk ook aan een balans en kracht "probleem". Dressuur matig zul je dit op moeten gaan lossen. Verder vind ik dat je een rustige rijstijl hebt. Geef je paardje de tijd om sterker en rechter te worden.
Ziet er netjes uit hoor. Probeer tussen de hindernissen in wat meer op je kont te zitten en je paard de juiste stelling en buiging te laten aannemen, dan zul je minder snel in de verkeerde galop zitten.
Ik vind dat het heel netjes ging met een 4jarige pony probeer wel wat meer op je kont te zitten . en ga hem gewoon is longeren dan kun je hem beter corigeren
Ik vind het totaal beeld er vriendelijk en gecontroleerd uit zien. Wel denk ik dat die balk die je had niet kwam omdat je overkruisd zat maar bij de hindernis daar voor al. Kijk maar eens terug. Daar rij je de wending net niet helemaal lekker naar toe waar door je wat ritme verliest en een krabbel bij krijgt. Daardoor is je ritme tussen de 2 hindernissen verstoord en dat resulteert in die balk.
Dat de wending niet lekker gaat zal deels komen door de galop, maar ook omdat je zelf geen fijne lijn rijd.
goede oefening (in dressuurbak dan) Je springt net voor de e of b aan en je draait dan de volte in als dat lukt laat hem dan en spring dan de volgende weer iets eerder aan in galop
stylinson
Geplaatst: 19-02-13 10:33
Netjes maar probeer meer controle over je paard te krijgen, vooral tussen de hindernissen.