Hoog opgooien.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tina12345

Hoog opgooien.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 17:10

Als ik draaf (doorzitten) of galopeer heb ik moeite mijn kont in het zadel te houden. Mijn instructrice zegt dat mijn zit goed is. Voeten, heupen en hoofd op een lijn. Hielen naar beneden nm mijn armen ligt gebogen en handen en voeten stil houden. Toch heb ik heel veel moeite me niet op te tillen uit het zadel.

Kan het aan mijn gewicht liggen? Ik ben 10 kilo te licht maar het lijkt me stug dat het daardoor komt...
Zou graag wat oorzaken en oplossingen willen horen :D

Alvast bedankt xxx

Deborah_H

Re: Hoog opgooien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:56

Bij mij was t probleem omdat ik mn rug opslot zette. Maar t kan ook zijn dat je je (onbewust) gaat klemmen. Probeer je bekken ook te kantelen is mij ook gezegt ;) succes!!!

Ps: een simpele zitles een optie??

tina12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 21:26

Dankjewel! Ik denk dat het aan het bekken kantelen ligt inderdaad, hoor wel eens van mensen dat ik de neiging heb om mijn bekken naar achter te brengen (:
Zal ook eens vragen naar een zitles, nog nooit van gehoord hihi :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:28

Je houding is dus goed, je zit niet. ;)
Als je je bekken teveel naar achter kantelt, blokkeer je je rug. Daardoor kun je niet meer 'meeveren' in de beweging. Je ruggenwervels zijn namelijk de 'schokdempers'. Als die geblokkeerd worden houdt het ver op.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:49

Is dit bij 1 paard of bij meerdere?
Ik heb bij mijn huidig paard toch ook wel wat tijd nodig gehad eer ik goed op haar kon doorzitten.
Inderdaad je bekken wat kantelen, wat naar achter leunen (als je paard niet zeer gevoelig is op je zit) maar vooral dit ontspannen proberen te doen want wanneer je, je opspant zit dit ook niet lekker bij het paard en blokkeer je hem in zijn beweging. Desnoods eens aan de lounge proberen dat je enkel moet rekening houden met je zit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:53

Het kan zijn dat je te hard je best doet om te blijven zitten, op spant en daardoor jezelf juist uit het zadel drukt. Het kan ook dat het paard zijn rug niet goed genoeg ontspant waardoor doorzitten moeilijk is en 9 kansen van de 10 is het een combinatie van de 2.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:55

misschien eens zonder beugels rijden , ( evt aan de longe ) en oefeningen doen om er gewoon ontspannen op te zitten ?

tina12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 15:40

Zonder stijgbeugels gaat het rijden inderdaad prima! :D
Merk ook dat zonder zadel mijn bekken vanzelf kantelt en dat ik veel lekkerder zit.
Bedankt voor alle tips! :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:41

Je beugels eens wat langer doen kan ook wel eens helpen :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:43

Deborah_H schreef:
Bij mij was t probleem omdat ik mn rug opslot zette. Maar t kan ook zijn dat je je (onbewust) gaat klemmen. Probeer je bekken ook te kantelen is mij ook gezegt ;) succes!!!

Hoe wist je dat het bij jou hieraan lag? :) En hoe heb je het opgelost?

Ik vind doorzitten namelijk ook nog steeds lastig.. Helemaal omdat paardje nog steeds vaak gespannen is als ik door ga zitten, waardoor hij de rug vastzet, waardoor ik niet fijn kan zitten en stuiter, waardoor hij bevestigd wordt in de spanning enz enz.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:46

Ayasha schreef:
Het kan zijn dat je te hard je best doet om te blijven zitten, op spant en daardoor jezelf juist uit het zadel drukt. Het kan ook dat het paard zijn rug niet goed genoeg ontspant waardoor doorzitten moeilijk is en 9 kansen van de 10 is het een combinatie van de 2.

Mee eens :j

Deborah_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:09

Aranel schreef:
Deborah_H schreef:

Hoe wist je dat het bij jou hieraan lag? :) En hoe heb je het opgelost?

Ik vind doorzitten namelijk ook nog steeds lastig.. Helemaal omdat paardje nog steeds vaak gespannen is als ik door ga zitten, waardoor hij de rug vastzet, waardoor ik niet fijn kan zitten en stuiter, waardoor hij bevestigd wordt in de spanning enz enz.

Ik had zowiezo al heel veel last van mijn rug en kon daardoor niet ontspannen zitten. Mijn instructeur (toen er tijd) zag dat ik niet mee ging met mn onderrug en hij wist dat ik last van mn rug had. Hij zei dat ik mn onderrug toen opslot zette, door allerlei oefeningetjes is mijn rugpijn al heel ver heen (alleen met een bokkerige pony/paard moet ik erg opletten want hierdoor kreeg ik de pijn). Ik kan nu gwn heel goed doorzitten.

Het is zowiezo niet slim op te gaan doorzitten op een paard dat al gespannen loopt. Dus eerst de rust in jezelf EN in je paard en dan pas gaan doorzitten! als je gaat doorzitten op een gespannen paard is het nageeflijk rijden ook moeilijk (weet niet of je dit wilt doen). Ik rijd bij mijn paard heel veel overgangen en dan pas na een half uurtje (vanwege de winter is ze al stijf en ze is een friesje, dus hele goeie combie :n ) ga ik doorzitten. Dit moet je opbouwen niet ineenkeer heel de les willen doorzitten, want dat houd je toch niet vol en als je moe word ga je krampachtig op je paard zitten.
en door die overgangen reageert zij goed op mijn been, ze is ontspannen en ze zoekt dan mijn handen op --> en dan gaat alles vanzelf! succes

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:48

Welke oefeningen heb je gedaan? :)
Ik ga mijn fitness bal maar weer eens tevoorschijn halen denk ik, m'n evenwicht oefenen.

Deborah_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:33

ik moest als ik op de bank zat, is eeens goed onderuit zitten. al mn spieren leren ontspannen. Als ik moest slapen in een baby-houding slapen. En nu ben ik toch wel ver van mn rugpijn af en kan ik gwn goed doorzitten.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:35

Ik heb dat ook met mijn eigen paard,
heel veel doorzitten,
dat lukt het uiteindelijk wel!,
en als ik jou was meer eten!,
hoe groot en hoe oud ben je eigenlijk,
ik ben 1,67m en weeg maar 52
en ja ik weeg warschijnlijk te weinig!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:38

Waarschijnlijk heb je inderdaad te weinig beweging in je onderrug en bekken.
Salsa dansen is een goede oefening daarvoor :P
Gewoon thuis voor de spiegel je bovenlijf stilhouden en je heupen laten swingen *\%/*

tina12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 00:17

Ik ben 1.72 m en weeg 42 kilo, de reden dat ik me uit het zadel druk is omdat als ik stuiter het zeer doet aan mn botten (:
Heb gisteren geprobeerd mijn bekken te kantelen tijdens het doorzitten en dit ging verl beter! Bij een klein bokje merkte ik dat ik ook gelijk veel steviger zat :p
Mijn instructrice zegt dat het inderdaad een combinatie van gewicht en rug op slot zetten is. Ben blij dat ik er achter ben wat het is en er aan kan gaan werken! :D

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:55

Mijn paard gooit ook hoog op, ik heb hierdoor heel erg de neiging om naar voor te gaan zitten in de galop, weten jullie hier wat op?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:59

Tjee TS, je gewicht zou ook wel eens mee kunnen spelen hierin hoor. Ik ben 3 centimeter groter dan jij en weeg 25 kilo meer :wow:
Oh, nu ik terug lees zie ik dat je dat zelf ook al aangeeft, sorry :)
Ik gebruik nu af en toe een fitness bal voor mijn balans, daar kun je leuke oefeningen mee doen, misschien is dat ook iets voor jou?

Alysia: voor je gevoel extreem achterover gaan zitten, beugels niet te kort doen (anders kun je jezelf makkelijker opdrukken uit het zadel).

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:09

Aranel: bedankt! Ik ga er zeker aan werken ! :)

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:12

Het is ook een beetje een kwestie van kilometers maken, volgens mij. Ik mocht ooit een viertalproef (voor een speciale gelegenheid) rijden op paard dat raar opgooide en we moesten de proef doorzitten. Na een aantal weken 3 keer per week oefenen had ik het op dit paard ineens 'door' en was het niet meer moeilijk.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:16

Tina, dat is niet meer gezond hoor. Is dit jouw normale lichaamsgewicht, dat kan bijna niet... :$

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:57

tina12345 schreef:
Ik ben 1.72 m en weeg 42 kilo, de reden dat ik me uit het zadel druk is omdat als ik stuiter het zeer doet aan mn botten (:
Heb gisteren geprobeerd mijn bekken te kantelen tijdens het doorzitten en dit ging verl beter! Bij een klein bokje merkte ik dat ik ook gelijk veel steviger zat :p
Mijn instructrice zegt dat het inderdaad een combinatie van gewicht en rug op slot zetten is. Ben blij dat ik er achter ben wat het is en er aan kan gaan werken! :D

Ik ben maar 45 kg en heb er geen probleem mee. Je gewicht maakt niet uit in deze, dat zowel jij als het paard gespannen zijn wel.