Mn paard bokt best veel, tips/advies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deborah_H

Mn paard bokt best veel, tips/advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 20:04

Hoi beste bokker,,

ik heb sinds de zomervakantie een verzorgpaardje. Maar de laatste tijd bokt ze hevig als ik de overgang draf-galop wil rijden. Bij de eigenaresse doet ze dit niet. Het is niet dat ik bang ben want ik vond het in het begin alleen maar grappig XD
maar vandaag was ze echt heftig bezig met bokken, en aangezien ik door een vorige bokpony een lange tijd rugpijn had en hier voor een paar maanden vanaf ben, wil ik niet weer een lange tijd zitten met die pijn.

dingen waar we denken dat het aan ligt:
- ik zet t spoortje te hard in --> ligt t niet aan want heb nu al 2x zonder gereden en dan doet ze t ook. (de eigenaresse denkt dit)
- ze wil onder het werk uitkomen --> omdat ik zekerder en strenger voor dr ben geworden (mn instructrice denk dit)
- ze is een merrie en het is winter dus koud --> denkt een moeder van een vriendin van mij en haar merrie bokt ook tijdens het aangalopperen
- ik vraag te veel van haar --> is niet echt waar, want we doen precies t zelfde als toen we begonnen (dit is dus de galop rustig en goed inzetten en zo een paar rondes volhouden en dat ze mn handen opzoekt.)

weet iemand iets waar t aan kan liggen??
Tips&advies zijn echt heeeeeeeeeel welkom (maar houd t aub netjes)

StableDoor

Re: Mn paard bokt best veel, tips/advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:14

Pijn, dat is meestal de verklaring voor bokken.

Deborah_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 20:15

StableDoor schreef:
Pijn, dat is meestal de verklaring voor bokken.

ze doet t alleen bij mij, en ben niet anders gaan rijden.....

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:17

Laat haar rug eens nakijken, tanden ook misschien. Het kan zijn doordat je te hard bent. Als je te hard gaat trekken inde mond, onbewust ( dus zonder dat je het beseft) kan het paard weleens gaan bokken. Of je geeft de foute hulpen? ( filmpje zou handig zijn!!! )

Deborah_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 20:20

Rider1 schreef:
Laat haar rug eens nakijken, tanden ook misschien. Het kan zijn doordat je te hard bent. Als je te hard gaat trekken inde mond, onbewust ( dus zonder dat je het beseft) kan het paard weleens gaan bokken. Of je geeft de foute hulpen? ( filmpje zou handig zijn!!! )

Nou, met handen kan opzich wel waar zijn. Maar ik moet veel meegeven (handen naar voren zodat ze de ruimte heeft, snap je). Maar ,moet wel bekennen, toen ze aan t einde van de rit met dr hoofd naar bnee ging heb ik wel kracht gebruikt om mn handen op mn plek te houden dat zij ook kracht moest zetten om naar beneden te kunnen.

heb alleen een slecht filmpje van de tweede keer op haar voor de rest niks.
ik moet haar op de voltes laten galopperen (anders racet ze als een gek de bak door), daar moet ik haar een paar keer schakelen en dan leg ik mijn been naar achteren met mn handen op de volte mee en stelling en ik moet voor de zekerheid ook zeggen: Jibbe let op, galop

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:34

Dit is simpel op te lossen, paardvriendelijk of iets minder... Maar nogsteeds minder erg dan trekken en sleuren in de mond !

1. Gewoon benen geven! Werkt bij IEDER paard, houd nogsteeds contact, maar geef benen!
2. Vroeger deden ze bij manegepaardjes strokoortjes om, niet te vast maar, zo weten ze dat ze dat niet moeten doen! Ofwel een rekker eraan.. Ik ben geen voorstander hiervan, maar het werkt wel...

Deborah_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 20:39

Rider1 schreef:
Dit is simpel op te lossen, paardvriendelijk of iets minder... Maar nogsteeds minder erg dan trekken en sleuren in de mond !

1. Gewoon benen geven! Werkt bij IEDER paard, houd nogsteeds contact, maar geef benen!
2. Vroeger deden ze bij manegepaardjes strokoortjes om, niet te vast maar, zo weten ze dat ze dat niet moeten doen! Ofwel een rekker eraan.. Ik ben geen voorstander hiervan, maar het werkt wel...

Ze is een fries en tilt haar benen hoog op maar voor het galopperen zet ik haar al in een hardere draf. ik kan alleen niet zo goed zitten in een bok (omdat ik mijn rug opslot zet, met doorzitten en galop is dit geen probleem meer) en tijdens de galop bokt ze niet maar geef ik wel been en gebruik ik mn stem

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:32

YRT -> RT-P

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:34

het kan ook zijn dat het paard niet aan het werk wil.

dat had ik ook met me paardje alles was gekomen osiopaat zadel passer. maar dat was het niet.
mijn paardje probeerde gewoon onder het werk uit te komen door te bokken

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:58

Zet de eigenaresse het paard ook in een harde draf? Dit hoort namelijk niet. Je laat het paard vanuit een rustige arbeidsdraf aangalopperen anders is het wel erg moeilijk voor het paard.

De een normale draf en binnenbeen op singel buitenbeen erachter en 1x aandrijven en het paard moet in galop zijn. Anders nogmaals hulp herhalen. Evt. tikje met zweep.

Ik ben benieuwd naar je reactie hierop?

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:02

Als het aan je handen ligt, dan zou ik het eens met een zitles proberen. Kijken of ze het dan ook doet. Als ze het dan niet doet, ben je waarschijnlijk te hard met je handen.

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:28

HBZ schreef:
Zet de eigenaresse het paard ook in een harde draf? Dit hoort namelijk niet. Je laat het paard vanuit een rustige arbeidsdraf aangalopperen anders is het wel erg moeilijk voor het paard.

De een normale draf en binnenbeen op singel buitenbeen erachter en 1x aandrijven en het paard moet in galop zijn. Anders nogmaals hulp herhalen. Evt. tikje met zweep.

Je haalt me de woorden uit te mond! Wou net hetzelfde zeggen haha!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:31

Deborah_H schreef:
Rider1 schreef:

Ze is een fries en tilt haar benen hoog op maar voor het galopperen zet ik haar al in een hardere draf. ik kan alleen niet zo goed zitten in een bok (omdat ik mijn rug opslot zet, met doorzitten en galop is dit geen probleem meer) en tijdens de galop bokt ze niet maar geef ik wel been en gebruik ik mn stem

Als je haar in een snellere draf zet is het juist moeilijker om in een galop te gaan. Terugrijden op tempo, zorgen dat het gedragen op het achterbeen is en het tempo van jou en dán pas hulpen geven voor de galop vanuit een langzamere tweetakt (draf) is het makkelijker naar een drietakt (galop) te gaan dan dat ze erin moet vallen via een snelle draf, juist voor Friezen. Want als ze het bij de eigenaresse niet doet en bij jou wel, dan is het eigenlijk heel simpel: het "probleem" ligt bij jou. En dat geeft niks, want als ze het alleen bij jou doet is het rijtechnisch waarschijnlijk op te lossen.

Edit: was al aangegeven, was nog niet klaar met bijlezen. :D

Deborah_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 18:54

HBZ schreef:

Ik bedoel met harde draf, dat ik haar op de volte een paar keer laat schakelen. Rustige draf harde draf rustige draf en zo door zodat ze op mn been reageert. En dan als ik voel dat ze goed reageert moet ik aanspringen, met de hulpen:been, handen, stem (natuurlijk is de zit t belangrijkste en dus niet alles naar binnen laten vallen). Maar dat gaat allemaal hartstikke goed en de instructrice zegt t zelf ook.

Nu denken de eigenaresse, de instructrice en een andere vrouw dat het aan deze dingen ligt:
- ze wil onder het werk uitkomen
- ze heeft last van de kou (merrie gedrag ofzo iets)

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:10

Het kan wel pijn zijn. Jij zit altijd ander als de eigenaresse. Toch even naar laten kijken, rug, mond en ligging van het zadel.

Deborah_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 20:33

MENSEN! we zijn erachter gekomen waarom mn verzorgpaardje doet bokken tijdens het galopperen (alleen bij mij)
met de sneeuw en deze koude periode mag ze natuurlijk niet naar buiten, dus ze staat 24/7 buiten en gaat alleen met ons de bak in.
Nu bokt ze om haar energie en doligheid even te uiten. maar ze bokt bij mij omdat ik gwn vanuit draf aangaloppeer en ik train haar hier echt goed op. De eigenaresse traint haar om vanuit halt/stap te galopperen en dat vindt ze nog moeilijk en dan komt ze met haar voorbenen van de grond en dat doet ze dus bij de eigenaresse. Zodra de winter/koude periode voorbij is dan gaan we weer goed trainen met galopperen. Want dat bokken is heel slecht voor mijn rug, dus slaan we het nu gwn over of wanneer ik me safe voel op haar.

maar iedereen bedankt voor de tips en adviezen!!!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:00

Aangalopperen kan en mag eigenlijk nooit vanuit een vlugge draf gebeuren.
Je mag best een paar keer schakelen vooraf, maar op het moment dat je wil gaan galoperen, dan moet je dus in een rustig tempo rijden, en van daaruit dus aanspringen.
Ik vermoed dat het paardje uit zichzelf zal versnellen en dan gaat aanspringen, dit mag je eigenlijk niet toelaten, dus weer oppakken vertragen en weer proberen.
Niet versnellen voor het aangalopperen dus.