Paard wil niet linksom...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linnietje

Paard wil niet linksom...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 14:41

Beste bokkers,

Ik heb een hele brave merrie van 5 jaar, maar met rijden lopen we tegen een steeds groter wordend probleem aan.

De linkerhand.
Rechtsom is er 0,0 aan de hand: stelling en buiging zijn goed, netjes nageven, maar linksom is drama!
Geen stelling, geen buiging, niet na willen geven, niks.. Ze zet haar hoofd scheef en naar buiten..
In het begin dacht ik dat ze wat taai was en er even doorheen moest, maar het wordt steeds erger!

Nu komt ze gewoon omhoog, gaat in zn achteruit en zet haar kaak scheef (onderkaak zet ze iets naar links).

Ik ga iedere week netjes naar les, gebit is een half jaar geleden gedaan (wolfskiesjes zijn er toen uit gegaan), mijn zadel is pas bij de zadelmaker geweest en was ook nog helemaal in orde..
Wat zou het kunnen zijn?
Ik probeer haar nu op mijn buitenhand na te laten geven, zodat ik zo min mogelijk aan de binnenhand zit, maar dit werkt ook niet..
Een E-B lijn, met aan het eind links af, geeft al storing...

Overigens is ze niet van mij.. En er zit een veulen in wat eind mei verwacht wordt.

Zie ik iets over het hoofd?
Ben er op les ook mee bezig, maar thuis en op wedstrijd sta ik er helaas alleen voor...

Poess91

Re: Paard wil niet linksom...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:43

Ik lees even mee voor de tips, heb juist last met rechtsom.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:47

Is de combinatie zadel & paard bekeken? Zo ja, dan zou ik er een fysiotherapeut bij halen. Een masseur of osteopaat kan ook, maar let daarbij wel op de vooropleidingen. Zoals ik het nu hoor heeft ze lichamelijk misschien een blokkade.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:48

Even google-en op rechtrichtende buigingsarbeid. Is, wat mij betreft, de enige goede manier om dit probleem op te lossen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:54

EllenB schreef:
Even google-en op rechtrichtende buigingsarbeid. Is, wat mij betreft, de enige goede manier om dit probleem op te lossen.

Nadat je medische klachten uit hebt gesloten dan.

Paard wil niet voor niks niet linksom lopen. Even goed laten checken, paard brengt niet voor niets zijn gewicht op de buitenhand als hij linksom moet lopen.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:29

Daar ga ik vanuit, Goof. Maar mss dat niet iedereen dat weet?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:32

ik heb het mijn mijn paard ook, gewoonweg niet linksom willen lopen.
Ik rij hem nu op een VHZ zadel ipv dressuur, die geeft meer vrijheid en hij is naar de osteopaat geweest.
En nu flink les hebben, want inmiddels is het zo'n gewoonte geworden, dat hij het weer moet leren.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:33

Inderdaad Goof. Het paard geeft pijn aan en paarden geven hun pijn pas in een heel laat stadium aan.
Eerst zorgen dat je zeker weet dat het paard de dingen die je vraagt lichamelijk aan kan.

EllenB.. helaas niet.. en dat geeft ook niet, niemand is met zijn/haar kennis van vandaag geboren. Maar wat jij aangeeft is een hele goede volgende stap na het behandelen van het paard :j

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:40

Laat er een goeie chiropractor naar kijken. weet niet in welke regio je zit, maar ik zou eens informeren bij deze mevrouw.
Als zij niet bij jou in de regio komt, weet zij misschien wel een goeie bij jou in de buurt.
http://www.noor-bewegingswetenschappen.nl/Home.html

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:43

Kan het ook niet iets met het veulen te maken hebben?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:47

Het veulen kan ook in de weg gaan zitten, als ze dat meer aan de ene dan aan de andere kant draagt. Sommige merries kunnen heel lang aan het werk, en sommige merries hebben gewoon wat moeite tijdens de dracht om ook nog het rijden goed te doen. Het is wel altijd nuttig om een en ander na te laten kijken, voordat je verder gaat.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:02

Wanneer er geen medische oorzaak is. Moet je gaan kijken hoe het paard rechtuit stapt. Of zij dan even grote passen achter maakt. Of de achterhand spoort met de voorhand.

Ik zou me gaan verdiepen in het rechtrichten.

Het je geen filmpje van het rijden. Zo kan ik beter tips geven.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 16:52

Oeh.. Ja, maar die is van oktober..
Toen zaten we nog in het begin stadium van niet door links willen..
Echter is het een wedstrijd proef, wat ze wel braaf loopt..
Vrijdag gaat mn vriend 'pas' mee naar stal, eerder een filmpje maken zit er niet in..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:29

Vergeet ook niet dat de dracht aardig wat vergt van de buikspieren en die heb je nodig bij het inbuigen. Ik zou, gezien haar dracht, haar signalen, dat ze het niet kan nu, serieus nemen en minder van haar gaan vragen. Lijkt misschien wat vroeg in de dracht maar elke merrie heeft haar eigen patroon.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 13:19

Gisteravond weer les gehad en het er nog eens over gehad met mn instructice.
Ze twijfelt of het een rijtechnisch of lichamelijk probleem is...
Ze wil het laatste niet uitsluiten! Maar links is haar moeilijke kant (altijd geweest), maar ook die van mij.
Ze denkt dat we elkaar versterken en in een circeltje zitten. Zij wil niet door links, ik ben dan geneigd om vast te pakken..
Daarnaast vermoed ze dat het veulen wat meespeelt.

Omdat ze van de week niet helemaal fit was heb ik veel stap oefeningen gedaan, die gingen heel goed!
In draf heb ik de E-B lijn geoefend en haar alleen op mn rechterbuitenteugel gezet, toen ging ze netjes de hoek om (linksaf)..
Wel is waar nog niet helemaal gebogen in de hals, maar zonder idiote tafrelen.

Wil van de week nog eens met de eigenaar gaan praten..
Het kan van alles zijn: uitproberen (pas sinds maart onder het zadel), veulen, mijn inwerking op haar of toch lichamelijk...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:27

wil ze wel links stellen op de rechterhand, dus vlot wisselen tussen binnen en buitenstelling?

ik zou er toch een osteopaat of fysiotherapeut bij halen hoor... want een paard dat echt in de staak gaat heeft meestal pijn

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 15:11

De zadelmaker is geweest. Het zadel lag inderdaad wat achterover.
In overleg met de zadelmaker leg ik er nu een onderlegger onder die de achterkant iets ophoogt.
Het is maar een tijdelijke oplossing, maar de zadelmaker vond het goed genoeg.

Mijn zadel aanpassen heeft nu geen zin, net als een nieuwe kopen.
Door haar dracht veranderd ze nog heel veel en heeft dat allemaal geen zin...
Mocht het zadel straks weer niet goed liggen stop ik met rijden tot na de dracht.
Ze moet nog tot eind mei.

Het gaat nu echt 100x beter! Stelling is er nog niet helemaal, maar ze is weer 'recht' en kan weer netjes mijn wendingen rijden.
Ik kan in 1 week nog geen wonderen verwachten, maar ben hier al heel blij mee!!!
Ze haalt ook geen fratsen meer uit! Wat het veel uit kan maken, een zadel wat iets achterover ligt!

Davy1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:10

Het zou eventueel een haakje kunnen zijn in de mond van de tanden,
Heb ik gehad met verzorgpaardje :)
Dat was het enige.