Beter ondertreden achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Honeys

Beter ondertreden achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 10:17

Op het moment ben ik aan het doortrainen voor de M1. We zijn nu bezig met het verbeteren van het ondertreden van de achterhand. Dit gaat / is voor mijn idee echt niet makkelijk met mijn paard, welke best wel flegmatiek is. Ik ken de pessoateugel, weet van het iets meer oprichten aan de voorkant en het rijden van (schijn-)overgangen. Maar wat zijn nou nog meer gouden tips om dat tijdens het rijden te verbeteren??

Hij kan het wel.. Ik heb vorige week mijn instructrice even harder laten werken voor haar geld ~~}> , ze was achter ons aan gaan rennen door de bak met de longeerzweep. Hij liep als een trein, heeerlijk... Maar ja dat werkt dan ook alleen dan maar even. Tijdens m'n proefjes / wedstrijd wou ze niet mee rennen nl. , raar he :D .

Het iets meer oprichten en het rijden van (schijn-)overgangen ga ik nu meer mee aan de gang. Maar ik vraag me af of er nog meer technieken zijn die ik eventueel tijdens het rijden kan proberen om het ondertreden van de achterhand te verbeteren.

Heeft er iemand goede tips?

0000

Re: Beter ondertreden achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:21

Ik begrijp je verhaal niet zo goed. Je spreekt over het 'iets meer oprichten aan de voorkant' maar zodra jij de voorkant bewust gaat oprichten, is de kans groot dat hij ergens vast gaat houden omdat je dan iets onmogelijks vraagt en vanaf dat moment hebben je overgangen geen zin meer. Beter kan je hem in de overgangen heel correct op het achterbeen terug laten komen en hem dan begeleiden op het moment dat hij zelf meer oprichting aanbiedt. Door andersom te werken maak je het denk ik juist moeilijker...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:36

Flegmatiek betekend dat hij niet aan het been is (want met hulp van zweep erlangs doet hij het wel).
Zorg dus dat je paard aan het been is, weg is weg en niet 2 passen later ook niet 1 pas later. Dit "weg rijden" hoeft maar 3 passen en dan opvangen ook hierin moet hij gaan dalen in het kruis en daardoor meer ondertreden, "breekt" hij in 2en rij dan meteen weer vooruit (zoals je ervoor deed).
Makkelijker gezegd dan gedaan heb zelf ook een merrie die door lengte vd rug moeite heeft met sluiten in draf, maar die is wel vlug in het achterbeen. Dat moeten ze eerst zijn.

Evt kun je ook longeren met balkjes. Pessoa zou ik niet zo snel doen, zeker niet als je paard hebt dat van nature graag beetje laag in de hals op voorhand loopt.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:57

WD-V -> RT-P

madameoilily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:26

Probeer korte tempo wisselingen te rijden van maar een paar passen. Wanneer jij vindt dat het paard de sloom reageert druk je hem een paar passen naar voren en daarna meteen weer opvangen. Ook scherp halthouden en meteen actief aandraven helpt! Worden ze super sterk van!

T is wel even consequent door pakken maar het werkt! :)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:38

Als je de mogelijkheid hebt om heuveltjes/dijkjes te rijden, kan je heel mooi achterhand trainen. Verder veel overgangen, schouder binnenwaarts en heel streng zijn. Eerst focus op been is naar voren en dan weer verder werken aan aanleuning en nageefljkheid

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:36

Nou ik zou een andere instructrice nemen en niet een die met een longeer zweep achter je aan gaat rennen, zij moet jou kunnen leren hoe jij je paard kan leren het achterbeen actiever naar voren te zetten.
Als je voor het M aan het trainen ben dan ben je bezig met de zijgangen dat zijn de oefeningen om je paard soepel en buigzaam en sterk in het achterbeen te krijgen zonder die oefeningen kun je ook je paard niet opgericht laten lopen, .
Ik vraag me af of je paard wel zo flegmatiek is, denk dat jij eerder het probleem ben , leer technisch goed rijden en dat zou je op m neveau toch wel een klein beetje mogen verwachten,
Denk dat de beste tip voor jou is een andere instructrice en zelf veel gaan lezen, lees b.v de site paardenbegrijpen.nl eens goed door en verdiep je eens in het gymnastiseren van je paard , want dat zou jou instructrice je moeten adviseren,

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:53

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de lesgever het paard even voorwaarts gaat drijven, ik vind dit idd ook leuk maar een beetje onzin tegelijkertijd.
Al van in je openingstekst zeg je hij wil soms niet echt lopen, dit betekend dus dat het paard soms reageert op jouw hulpen en soms ook niet.
Dit paard is dus niet echt aan het been, en dit is eigenlijk basis training, dus ik begrijp niet dat je een paard M1 proefjes wil doen rijden als het niet op je been reageert.
Hier zit dus heel erg iets mis in heel dit trainingsschema.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:10

Ik bekeek jouw profiel even, zag er ook een paar foto's staan en wil hier ook heel even een paar opmerkingen bij geven.
1e foto daar zit het paard in rechter galop, paard heeft een heel mooie hoofd halshouding hier, dat zie je door heel zijn lichaam. jouw houding is niet helemaal correct hier , je duikelt een beetje naar voren, port hem ook net iets te veel aan met je sporen (kan mssn een moment opname zijn, toch zeker iets om verder op te letten dan, want dit op zich zou een reden kunnen zijn dat het paard niet echt goed aan het been is).
Je paard zit in rechter galop, jouw linker been dus net iets naar achter, tot daar is het correct, maar ook jouw schouders kijken die kant op en dat is wezenlijk fout, jouw schouders moeten gelijk staan met de schouders van het paard.
Dus je lichaam zou een tikkeltje getorst moeten staan om juist te zijn.
2e foto hier ben je in stap, en vraag je heel gedreven om zijn hoofd, ik vraag me af waarom , want paard loopt hier duidelijk achter de teugel, en dit is feitelijk erger vind ik dan juist niet aan de teugel.
Ik zou een andere instructie zoeken denk ik.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:34

Ik heb naar aanleiding van aeolusnr1 ook even in je profiel gekeken , en ga met haar mee , ook zou ik je zadel verder naar achter leggen, want op de eerste foto lijkt het veel te veel op de schouders te liggen,
Je hebt een prachtig paard zeg en geloof niet dat dit een flegmatiek dier is , neem a.u.b een andere instructrice en je zal verwondert zijn wat je uit dit dier kan halen met de juiste techniek.
Miss eens helemaal terug naar de basis gaan en kijk wat jij allemaal verkeerd doet, leer de techniek om dit mooie dier tot zijn recht te laten komen, denk dat het een trots paard is , maak hem nog trotser en wees trots op hem, train hem vanuit je hand en gevoel en niet met pessoa , ontwikkel je ruiter gevoel en daar hoort ook het longeren bij .