Springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

puppy1128

Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 20:34

Hoi,

ik spring niet vaak, dus ook niet super veel verstand van. Want ik heb namelijk geen springles, soms wel zodat we ook wat anders doen, wat vaak ook erg leuk is voor de pony's.

Maar ik zie vaak mensen zowat 'liggen' tijdens de sprong zegmaar, (bijvoorbeeld bij springen) maar de juf zegt dat we dat juist niet moeten doen. Natuurlijk ben ik geen persoon die top-sporters na doet (of probeert). Ook lig ik niet op mijn paard, maar zit een beetje naar voren... Maar wat ik ook hoor van andere mensen, is dat je wel moet 'liggen' op je paard.

Iemand enig idee wat het nou is? En misschien mensen met foto's van hoe je tijdens de sprongen wel moet zitten (en als het met sprongen verschilt vanwege hoogte, breedte of wat dan ook, lieft ook foto's erbij (mogen ook standaart internet foto's zijn)). Want via foto's kijk ik vaak af, maar dan is het wel zo slim om te weten wat nou wel goed is... Altijd handig als we weer eens springen :j

Ik bedoel niet letterlijk lichen, maar dat je zowat zelfde hoogte bent als het paard, en niet dat je schuin/rechtop zit zegmaar.

Voor diegene die willen weten: Ik vraag dit zodat ik dan beter weet hoe de houding moet tijdens de sprongen. En aangezien ik nogal in de war raakt door al die mensen :')

Dobbelsteenn

Re: Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:13

Misschien een idee om eens naar een spring concours te gaan met het hogere niveau. Je moet mee gaan met de beweging van het paard. Kont naar achter en je bovenlichaam naar voren plaatsen, handen netjes mee.

tina12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:18

Het ligt aan de hoogte van de sprong. Spring jij laag ga je wat minder naar voren, hoe hoger de sprong, hoe verder je naar voren zit. Al zie je top ruiters springen is het altijd heel hoog, als jij dan maar een beetje naar voren mee komt zal het er heel raar uit zien, je zou achterover vallen en het paard hinderen in zijn beweging. Zelfde voor een lage sprong geld; als het paard laag springt is het niet nodig om op zijn nek te gaan liggen, persoonlijk vind ik het er wel mooi uit zien als de ruiter wat verder voorover gaat zitten. ( ziet er proffesioneel uit hihi)
Als je eenmaal springt til je jezelf op uit het zadel en ga verder op gevoel, zal je paard ook meer helpen in de beweging. Hoop dat dit hielp (:

Groetjes,

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 18:28

En precies vandaag had ik springles xD Nou wat had ik er zin in op die koppige pony... Niet dus. Maar ze had me overgehaald doordat ze zo graag wou springen, maar vond haar best vreemd zitten, opeens een heel ander pony, zadel, dikkere teugels >.<

Maar hier het resultaat in iedergeval:

http://www.youtube.com/watch?v=ySLupP87c4o

Kweet niet echt of ik precies goed deed, was allang blij dat ze niet stopte voor de hindernis wat ze heel vaak doet, en dat ze niet koppig deed na de sprong (Bijvoorbeeld een bok of iets anders). Want verlichte zit vond ik heel vreemd op Nienke :=

juliaspeex
Woonplaats: Op aarde, naast mijn buren, een dak boven mijn hoofd uhhm in zuid holland ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:03

Ligt aan de sprong, als je hoog springt ga dan én wat hoger staan en wat meer naar voren.
Bij een 'lage' sprong moet je meer met de beweging meegaan je een stukje optillen. zo hoog als het meisje met het filmpje hierboven springt, ongeveer zo hoog hoef je iniedegeval niet overdreven te gaan liggen.

suc6!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:06

Je moet wel wat meer in verlichte zit gaan hoor. Je moet tijdens de sprong niet in het zadel blijven zitten. Misschien je beugels eens korter doen en de verlichte zit gaan oefenen gewoon in draf?

Hoe hoger de sprong hoe meer beweging en daar moet je in mee gaan. Dan ga je vanzelf wat meer 'liggen' zoals jij het zegt.

Clairexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:12

Ik spring zelf een parcours van 1.10 hier! Idd wat geryon zegt je moet meegaan met de beweging. Als je een kruisje springt ga je niet plat op je pony liggen maar als je 1.10 springt kan je niet rechtop blijven zitten!

Afbeelding

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 20:24

@Geryon
Ik oefende de halfe les met verlichte zit, maar dit is een pony waar ik echt zelden op zit, de vorrige keer was een jaar (of misschien langer) geleden... En aangezien der zadel en meer is verandert in die tijd... Was het ten eerste erg wennen, en ten 2e moest ik ook opletten dat ze niets ging uithalen. En als ik me beugels korter doe zit ik niet meer lekker, aangezien ik der al niet 100% lekker vond zitten. Maar beugels langer doen vond ik ook weer niets. En aangezien ik vaak op bepaalde pony's zit omdat ik toch me beperkingen heb enzo, zit ik dus ook niet altijd op verschillende pony's, maar vaak dezelfde pony's. En aangezien we niet vaak springen maar meer proefjes oefenen ect, doen we niet echt veel aan verlichte zit. De week ervoor wel gedaan, maar die ging steeds langzamer en langzamer en aandrijven wou niet, dus ging ik maar gewoon doorzitten om nog vooruit te komen en zorgen dat niet iedereen stilstaat. Dus toen had ik ook niet veel in de verlichte zit gezeten :l

@Clairexx
Ik spring nog net geen 1.10 >.< Ook niet zo slim denk ik als je niet vaak springt enzo xD

P.S: mooie foto :p