Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Denk dat dat wel erg leerzaam voor je zal zijn. 
Je hebt dan ook geen teugels vast. 
herculesje schreef:dat bonken komt waarschijnlijk omdat je je toch teveel aanspant. Vooral de bovenbenen knijpen heel veel mensen mee en als dat gespannen is ga je bonken. Probeer een keer als je paard in een goede galop hebt en er met zadel op zit je benen (knieën) zo veer mogelijk bij je paard vandaan te krijgen. Dat kan namelijk alleen maar als je die bovenbenen niet op de verkeerde plek aanspant én je leert beter zitten want als je niet op het goede moment die benen van je paard afhaalt klap je in het zadel.Probeer dus aan te voelen welk moment in dat galopritme je je bene van het paard af moeten houden en houd dat ongeveer een halve lange zijde vol en leg ze weer tegen het paard aan en probeer die ontspanning in je bovenbeen dan te behouden. Probeer ook de galopbeweging van het paard met je hele lichaam beter te volgen door alles als een soort wielen-van-de-trein aandrijving in een cirkel achteruit te bewegen. Dus vooral je ellebogen, je bekken en je knieën en enkels zijn belangrijke punten waarmee je die galopbeweging moet ondersteunen en dus achteruit draaiende cirkels moet maken. Je voelt gelijk dat je minder bonkt, meer ontspant en je paard beter gaat galopperen.
puppy1128 schreef:@NiKip
Ik zit ongeveer 5 jaar op paardrijden (niet echt precies bijgehouden xD)
Ik merk niet echt of ik ontspan of me zelf span. De juf zegt dan wel wat je moet doen tijdens galop als je echt iets fout doet, en meestal zegt ze ook dat ik me hakken naar beneden moet doen en benen lang moet maken (met zadel), maar als ik dat doe dan voelt het alsof ik sta... Dan bonk ik nog meer dan normaal (niet te zien in deze filmpjes). Op deze 2 filmpjes rij ik tussen 4 en een half jaar en 5 jaar.
Ja die geven ze ook, maar de juf let ook erg veel op de zit bij iedereen tijdens de les en wat we doen (dus BV dat we niet de teugels te lang hebben, goed been geven en niet in 1 keer hard schoppen of tik, ze let echt op veel dingen).
@stabledoor
Ik zelf rij gewoon op een manege, volgens mij hebben die geen boomloze zadels... Ze hebben wel verschillende maten en dingen, maar volgens mij ''gewone'' zadels om het effe simpel te zeggen. Dus die 'harde' zadels.
En dat je de bewegingen voelt zonder zadel had ik heel snel door xD Toen ik voor het aller eerst zonder zadel ging, zat ik niet helemaal recht, wat ik heel effe niet door had, en toen in stap viel ik bijna uit me evenwicht... Wist ik veel dat ik niet recht zat en zoveel beweging kwam xD Was toen wel wennen, maar uiteindelijk zat het wel hardstikke heerlijk, en bonk ik veel minder erg.

StableDoor schreef:Ik was tot 2 weken terug ook manegeruiter (dezelfde manege als Nikip). Ik kon gewoon m'n zadel meenemen, aangezien boomloos op bijna ieder paard wel goed ligt. Misschien mag dat bij jou op de manege ook. Hebben jullie gewn barebackpad op de manege? Dat is een soort dik dekje met singel, dan zit er nog wat tussen jou zitbeenknobbels en je paard. Ook zit je dan net iets steviger. Wij hadden een barebackpad op de manege.