Met of zonder zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

puppy1128

Met of zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 19:54

Ja, dit is me eerste topic, en weet dus niet heel precies waar het moet. Maaruh:

Ik rij vaak op dezelfde pony (aangezien ik behoorlijk vaak misselijk word (ook buiten rijden om) en de pony voelt het heel erg goed aan en past zich aan zodat ik minder misselijk word, of niet meer misselijk) maar als ik met zadel in galop ga, dan 'bonk' ik vaak nogal erg. Ik zelf merk het ook, maar beugels langer doen is vaak dat ik me beugels aldoor kwijtraak, en korter bonk ik 30 keer zo erg en nog hoger. Is me 1 keer gelukt om echt goed te zitten met zadel in galop, maar daarna niet meer.

Op andere pony's heb ik niet zoveel last van dat 'gebonk'. En ik neem aan dat dat ook niet zo fijn is voor een paard/pony aldoor dat gebonk?

En wanneer ik op dezelfde pony waar ik zo erg bonk, zonder zadel ga in galop.. Bonk ik (op mijn gevoel zoiezo) minder erg, maar me moeder zegt ook dat ik stukken minder bonk zonder zadel. Maar zover ik weet is het ook niet goed om iedere keer zonder zadel te gaan? Maar kan eigenlijk ook niet altijd zonder zadel, omdat ze vaak de les erna ook nog moet. (de manege vind het erg onhandig om op te zadelen, weer af en dan weer op en na die les weer af zadelen...)

Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

Met zadel:
http://www.youtube.com/watch?v=xjaUQqmmgV8

Zonder zadel:
http://www.youtube.com/watch?v=4ZT0Y6-F33Y

Bij het filmpje met zadel, klopt het dat ik me beugels uit deed, de juf zei dat dat effe moest. Bij de 2e video ging de pony afwenden, vond ik op zich niet super erg, zolang ze maar in galop ging. Was toen ook best moe die keer.

NiKip

Re: Met of zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:00

Hoe lang rijd je al? Ik vind het gebonk reuze meevallen!

Wat ik kan zien is dat je zonder zadel je schouders en rug meer ontspant. Daardoor blijf je ook automatisch beter zitten :j

Geven ze op je manege ook privéles? Dan kan je een keer vragen of je een zitles kan krijgen.
Dan gaat het paard aan een longeerlijn en heb je geen teugels. Zo kan je je volledig op je zit focussen :j Denk dat dat wel erg leerzaam voor je zal zijn.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:07

Ik heb dat ook, zonder zadel kan ik veel beter zitten dan met. Ik kan mijn onderrug niet goed bewegen, waardoor ik de bewegingen van het paard niet kan volgen. Als ik zonder zadel rijd, dan maken de bewegingen van het paard mijn onderrug losser, waardoor ik beter kan zitten. Ook wordt je door een zadel vaak in een niet bij jou passende houding gezet (bijv. beugelophanging zit te ver naar voren). Met een zadel voel je veel minder de bewegingen van je paard, waardoor mijn onderrug blijft vastzitten. Van de fysio moet ik ook verplicht rijden om het los te houden, haha!
Nu heb ik net 2 weken een boomloos zadel getest. Een 'normaal' zadel heeft een boom, dat is het harde van het zadel, dus vanaf de kamer tot de lepel (je zit daarop). Hiermee wordt de druk verdeeld, maar je zadel is niet flexibel. Een boomloos zadel heeft geen boom, en is dus flexibel, maar kan geen druk verdelen. Goede boomloze zadels hebben daarvoor speciale dekjes met inlages, die de druk verdelen. Het zadel blijft flexibel en je voelt de bewegingen van je paard veel beter. Mijn rug werd hierdoor los, en ik kon nu zonder te stuiteren met een zadel rijden!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 20:15

@NiKip

Ik zit ongeveer 5 jaar op paardrijden (niet echt precies bijgehouden xD)

Ik merk niet echt of ik ontspan of me zelf span. De juf zegt dan wel wat je moet doen tijdens galop als je echt iets fout doet, en meestal zegt ze ook dat ik me hakken naar beneden moet doen en benen lang moet maken (met zadel), maar als ik dat doe dan voelt het alsof ik sta... Dan bonk ik nog meer dan normaal (niet te zien in deze filmpjes). Op deze 2 filmpjes rij ik tussen 4 en een half jaar en 5 jaar.

Ja die geven ze ook, maar de juf let ook erg veel op de zit bij iedereen tijdens de les en wat we doen (dus BV dat we niet de teugels te lang hebben, goed been geven en niet in 1 keer hard schoppen of tik, ze let echt op veel dingen).

@stabledoor
Ik zelf rij gewoon op een manege, volgens mij hebben die geen boomloze zadels... Ze hebben wel verschillende maten en dingen, maar volgens mij ''gewone'' zadels om het effe simpel te zeggen. Dus die 'harde' zadels.
En dat je de bewegingen voelt zonder zadel had ik heel snel door xD Toen ik voor het aller eerst zonder zadel ging, zat ik niet helemaal recht, wat ik heel effe niet door had, en toen in stap viel ik bijna uit me evenwicht... Wist ik veel dat ik niet recht zat en zoveel beweging kwam xD Was toen wel wennen, maar uiteindelijk zat het wel hardstikke heerlijk, en bonk ik veel minder erg.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:36

Als je het gevoel hebt dat je staat als je je benen lang hebt zitten je beugels waarschijnlijk te kort.
Als je het gevoel hebt dat je gaat stuiteren, is het het beste als je jezelf probeert zwaar te maken. Dus echt te gaan zitten en niet te leunen op je beugels.

Bij een zitles ben je juist niet bezig met je teugels op maat houden of het drijven. Dan ben je echt alleen bezig met het zitten :j Je hebt dan ook geen teugels vast.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 20:46

@Ni
Nee, ze zijn op maat. Als ik ze langer doe, dan verlies ik me beugels telkens vreemd genoeg..
Ja, ik probeer me zwaar te maken, maar meestal (als ik me goed voel, en niet misselijk) gaat de pony harder en dan stuiter ik vaak nog harder.
Ik heb alleen de zit-probleem in galop, en een (half) uur galoperen lijkt me net niet zo super leuk als ik gewend ben om max 10 min te galoperen. Aangezien ik toch wel bonk op die pony.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:27

Je hoeft ook echt geen half uur te galopperen om je zit te verbeteren.

Lukt doorzitten in de draf wel goed? Als je daar ook moeite mee hebt zou je kunnen oefenen met af en toe een rondje doorzitten.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 21:38

Doorzitten in draf lukt heel goed. Dan blijf ik wel gewoon zitten (zowel met als zonder zadel). Ook met andere pony's zit ik goed door. Sterker nog, ik zit het liefst door omdat ik dat nogal fijn vind zitten bij de meeste pony's :')

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:45

dat bonken komt waarschijnlijk omdat je je toch teveel aanspant. Vooral de bovenbenen knijpen heel veel mensen mee en als dat gespannen is ga je bonken. Probeer een keer als je paard in een goede galop hebt en er met zadel op zit je benen (knieën) zo veer mogelijk bij je paard vandaan te krijgen. Dat kan namelijk alleen maar als je die bovenbenen niet op de verkeerde plek aanspant én je leert beter zitten want als je niet op het goede moment die benen van je paard afhaalt klap je in het zadel.Probeer dus aan te voelen welk moment in dat galopritme je je bene van het paard af moeten houden en houd dat ongeveer een halve lange zijde vol en leg ze weer tegen het paard aan en probeer die ontspanning in je bovenbeen dan te behouden. Probeer ook de galopbeweging van het paard met je hele lichaam beter te volgen door alles als een soort wielen-van-de-trein aandrijving in een cirkel achteruit te bewegen. Dus vooral je ellebogen, je bekken en je knieën en enkels zijn belangrijke punten waarmee je die galopbeweging moet ondersteunen en dus achteruit draaiende cirkels moet maken. Je voelt gelijk dat je minder bonkt, meer ontspant en je paard beter gaat galopperen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 21:57

herculesje schreef:
dat bonken komt waarschijnlijk omdat je je toch teveel aanspant. Vooral de bovenbenen knijpen heel veel mensen mee en als dat gespannen is ga je bonken. Probeer een keer als je paard in een goede galop hebt en er met zadel op zit je benen (knieën) zo veer mogelijk bij je paard vandaan te krijgen. Dat kan namelijk alleen maar als je die bovenbenen niet op de verkeerde plek aanspant én je leert beter zitten want als je niet op het goede moment die benen van je paard afhaalt klap je in het zadel.Probeer dus aan te voelen welk moment in dat galopritme je je bene van het paard af moeten houden en houd dat ongeveer een halve lange zijde vol en leg ze weer tegen het paard aan en probeer die ontspanning in je bovenbeen dan te behouden. Probeer ook de galopbeweging van het paard met je hele lichaam beter te volgen door alles als een soort wielen-van-de-trein aandrijving in een cirkel achteruit te bewegen. Dus vooral je ellebogen, je bekken en je knieën en enkels zijn belangrijke punten waarmee je die galopbeweging moet ondersteunen en dus achteruit draaiende cirkels moet maken. Je voelt gelijk dat je minder bonkt, meer ontspant en je paard beter gaat galopperen.

Ik heb het niet met andere pony's als ze goed galoperen (dus echt goed galoperen, en niet half bokkend galoperen of wat dan ook). Ik heb het echt alleen met de pony waar ik het meest op rijd, die op de filmpjes. Op de rest van de pony's heb ik het echt super minder (op mijn gevoel). Maar als ik morge weer op de pony (Magic) ga waar ik dat bonken heel erg heb, ga ik proberen wat je zegt van de benen gedoe... als ik het onthou :P

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:17

puppy1128 schreef:
@NiKip

Ik zit ongeveer 5 jaar op paardrijden (niet echt precies bijgehouden xD)

Ik merk niet echt of ik ontspan of me zelf span. De juf zegt dan wel wat je moet doen tijdens galop als je echt iets fout doet, en meestal zegt ze ook dat ik me hakken naar beneden moet doen en benen lang moet maken (met zadel), maar als ik dat doe dan voelt het alsof ik sta... Dan bonk ik nog meer dan normaal (niet te zien in deze filmpjes). Op deze 2 filmpjes rij ik tussen 4 en een half jaar en 5 jaar.

Ja die geven ze ook, maar de juf let ook erg veel op de zit bij iedereen tijdens de les en wat we doen (dus BV dat we niet de teugels te lang hebben, goed been geven en niet in 1 keer hard schoppen of tik, ze let echt op veel dingen).

@stabledoor
Ik zelf rij gewoon op een manege, volgens mij hebben die geen boomloze zadels... Ze hebben wel verschillende maten en dingen, maar volgens mij ''gewone'' zadels om het effe simpel te zeggen. Dus die 'harde' zadels.
En dat je de bewegingen voelt zonder zadel had ik heel snel door xD Toen ik voor het aller eerst zonder zadel ging, zat ik niet helemaal recht, wat ik heel effe niet door had, en toen in stap viel ik bijna uit me evenwicht... Wist ik veel dat ik niet recht zat en zoveel beweging kwam xD Was toen wel wennen, maar uiteindelijk zat het wel hardstikke heerlijk, en bonk ik veel minder erg.

Ik was tot 2 weken terug ook manegeruiter (dezelfde manege als Nikip). Ik kon gewoon m'n zadel meenemen, aangezien boomloos op bijna ieder paard wel goed ligt. Misschien mag dat bij jou op de manege ook. Hebben jullie gewn barebackpad op de manege? Dat is een soort dik dekje met singel, dan zit er nog wat tussen jou zitbeenknobbels en je paard. Ook zit je dan net iets steviger. Wij hadden een barebackpad op de manege.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 18:29

@stabledoor
uhm, ja, ik heb ten 1ste geen zadel xD Ten 2e zou ik niet weten hoe ik hem mee zou moeten nemen... Aangezien ik altijd op de fiets ga omdat we geen auto hebben... eigen zadel meenemen is hem dus niet :(

Zazoutjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 07:45

Idd zitles goede oplossing. Gebonk komt waarschijnlijk gewoon omdat je niet ontspannen genoeg zit

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:51

-> RT-P

linsey1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:12

ik denk dat je eerst moet beginnen zonder zadel, maar dat het daarna altijd beter is om het met zadel te doen

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:18

Dat 'gebonk' is gewoon dat je in galop nog niet goed contact houd met je zadel. Hoe langer je rijd en vaak les krijgt hoe beter je zit wordt! Je houding is gewoon nog niet goed genoeg om de gang van de pony juist uit te zitten. Oefening baard kunst...
Wat zegt je instructeur ervan, helpt ze je erbij, geeft ze tips??

Zonder zadel is het minder inderdaad omdat je zonder beugels zit, en je benen laat hangen en dus automatisch je bovenbenen ontspant. Hierdoor ga je soepeler mee met je paard.

Wat je goed moet doen bij galopperen is rechtop zitten ze billen naat voren drukken, hakken laag en zorg dat je ontspant. Moeilijk ik weet het!!! Probeer eens vaak te galopperen zonder beugels met zadel. Wedden dat je dan ook beter zit.. Succes..

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:18

StableDoor schreef:
Ik was tot 2 weken terug ook manegeruiter (dezelfde manege als Nikip). Ik kon gewoon m'n zadel meenemen, aangezien boomloos op bijna ieder paard wel goed ligt. Misschien mag dat bij jou op de manege ook. Hebben jullie gewn barebackpad op de manege? Dat is een soort dik dekje met singel, dan zit er nog wat tussen jou zitbeenknobbels en je paard. Ook zit je dan net iets steviger. Wij hadden een barebackpad op de manege.

Ik moet wel zeggen dan onze manege daar erg open in is vergeleken met andere manege's. Denk helaas niet dat je bij iedere manege aan moet komen lopen met je eigen zadel..

Deborah_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:09

Ik zou eens zonder stijgbeugels gaan rijden (met zadel!) en dan kijken hoe dat gaat. Misschien een privéles hierin nemen??

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 19:56

Ik zit heel vaak zonder beugels op Magic (de pony waar ik het gebonk heel erg heb), ook in galop. Maar ik heb dus echter gemerkt dat ik het tot nu toe alleen op Magic heb, en daar rij ik toch wel het meeste op. Vorrige week mocht ik op een andere pony, daar zat ik voor het eerst op, en daar zat ik wel redelijk goed op, behalve toen ie heel koppig deedt enzo, maar toen ie goed galopeerde zat ik wel goed, net als een haflinger (Nienke) daar zat ik veel beter in galop, al vergat ik wel me hakken naar beneden te doen xD

Filmpje Nienke galop:

http://www.youtube.com/watch?v=cJCsivDJM6Q

P.S: wat word er steeds bedoelt met dit soort teksten?
-> RT-P
ik zie het vaak staan (zoals nu) maar snap niet wat het betekend? :o

Davy1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:14

Ik zou idd even vragen aan de "juf" of je zitles kunt krijgen zoals hierboven genoemd.
Ook met je ogen dicht zodat je goed voelt hoe je zit.