midden stap, draf en galop help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sofie189

midden stap, draf en galop help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 12:58

Hallo,
Ik heb laatst mijn derde L1 concours gereden en dat ging heel goed alleen vielen de punten een beetje tegen maar goed had de proef ook niet geoefend en dat koste me veel punten.
Dus volgende keer beter de proef oefenen, dat is een ding wat zeker is :j
Maar nu naar mijn probleem mijn pony is sinds vorig jaar een heeel eind voor uit gegaan met dressuur we reden toen nog B dat ging heel goed elke keer zaten we wel bij de prijzen, toen kon ik met de middendraf en stap nog weg komen met een 6 maar in de L1 is dat een heel ander verhaal.
Mijn pony is al niet zo goed uit in veruimen, en laatste wedstrijd werd dat wel duidelijk!
Bij middenstap,middendraf en middengalop het vaste commentaar ''moet meer'' 'veruimen niet versnellen' nu is mijn pony ook niet een van de snelste, maar goed er moet toch wel een manier zijn om een 6 binnen te halen.
Dus iemand tips en oefeningen om middenstap, middendraf en middengalop beter te laten gaan?

Groetjes Sofie

Paulusjuh

Re: midden stap, draf en galop help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:02

Heb geen passend antwoord voor je, wel hetzelfde probleem dus lees even mee'

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:00

Om te verruimen en niet te versnellen is het van belang dat je paard het gewicht wat meer 'op achter' zet.
Nu hoeft het paard nog niet echt te gaan zitten, maar het evenwicht moet zoveel mogelijk horizontaal komen.
Wanneer een paard op de voorhand loopt zullen ze in de middengangen namelijk gaan 'rennen'.

Maak veel overgangen en schijnovergangen, ga schakelen.
Probeer voordat je de middengang rijdt je paard als het ware iets te 'verzamelen'.
Verzamelen even tussen haakjes want dat is vaak nog wat teveel gevraagd in de lagere klasses.
Paard een beetje op de kont proberen te zetten, wel actief houden! Maar wat meer bij elkaar.
Zo creeer je voor het oog ook een betere overgang.

Dus:
Vang in de hoek een beetje op, hou wel actief.
Vervolgens gelijkmatig wegrijden (er worden maar enkele passen gevraagd!).
En rij ook duidelijk weer terug (dus even wat extra opvangen, wel actief houden).
Door even iets meer terug te rijden voor en na de overgang laat je het vooruit rijden stiekem iets meer lijken dan dat het eigenlijk is.
Je markeert de overgang ook wat meer, laat duidelijker verschil zien.
Een ander bijkomend voordeel is dat de middengang waarschijnlijk ook beter wordt doordat je het paard wat van de voorhand af haalt.

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 18:15

super bedankt! hier heb ik echt wat aan. :)

Dobbelsteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:14

Ik ga mee met Pion. Wat zegt je instructrice er verder van?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:51

idd zeer goede uitleg "pion"
maar dit zijn dingen die je op eigen houtje heel slecht of bijna niet kan oefenen.
neem dus privé les.

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 15:55

heb prive les, maar daar zijn we ook veel met aan de teugel en wat voor hem en mij ontspannen is, bij mijn instructeur is het meestal als hij en ik ontspannen zijn loopt hij eigenlijk van zelf goed ook de midden stap,draf maar ik moet hem soms wel vooral met galop soms op zijn hardst laten lopen maar dat is meer voor zijn conditie. En met een proef is hij wel wat anders, hij is met indoor ook meer gespannen dan outdoor weet ook niet waarom.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:04

Hoe rij jezelf de middenstap?

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 16:07

nou, thuis, moet hij sowieso eerst goed aan mijn been zijn en dan een klein beetje teugel mee geven en een klein beetje met mijn zit en been natuurlijk ;) maar op concours wil hij het toch net ietjes anders doen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:12

Pion,
zou je mij het verschil tussen uitgestrekte en middenstap/draf/galop kunnen uitleggen?
Vind je uitleg wel erg duidelijk :j
Maar heb een aantal boeken gelezen en opgezocht, maar kan nergens echt een goede uitleg over het verschil vinden.
(ik rij dit nog niet met mijn paard, daar zijn we nog niet aan toe).

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:32

Ik vind dat zelf ook vrij lastig hoor Aria!
Waar ligt de lijn precies, wanneer wordt een middendraf bijvoorbeeld een uitgestrekte draf?

Voornamelijkste punt is dat de uitgestrekte gang nog meer bodem dient te bedekken dan de middengangen.
Ik probeer het altijd een beetje als volgt te zien; bij een uitgestrekte gang gaat het paard echt 'grijpen'.

Bij de middengangen vraag je net iets meer, iets meer 'aanspanning/pit' opbouwen en dat voorwaarts laten afvloeien.
Bij de uitgestrekte gangen 'push' je naar het limit van de schoudervrijheid als het ware.
Ze moeten dan ook nog meer gaan zitten.

Zorg dus dat wanneer je middendraf en uitgestrekte draf gaat rijden, je in de middendraf eigenlijk nog net een tandje verder kunt gaan.
Dan kun je ook een mooi verschil laten zien tussen 'ruimer' en 'grijpen'.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:38

Oke bedankt!
Dus, middendraf is meer dat glijden, of zweven zoals dat genoemd wordt,
en uitgestrekt meer grijpen zoals jij het noemt. Ik snap denk ik wat je bedoeld :j
Had idd gelezen dat ze bij uitstrekken meer bodem moeten nemen, maar ja, wat is de lijn daarin idd.

Mijn paard heeft los echt een ontzettend mooi zweef draf, maar vroeg me echt af: is dat nu middendraf of uitstrekken en als ik het ga vragen, wanneer krijg ik dit effect dan onder het zadel.
Heel erg bedankt, is me al een pak duidelijker!

Als ik het zelf wil gaan doen komt dat met een lesgeefster erbij natuurlijk, maar de theorie er achter kennen is al een eerste stap lijkt me :)