Stress bij ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bouncelover

Stress bij ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 18:57

Hallo,

Ik ben de laatste tijd heel erg gestresst. Dit laat ik heel duidelijk merken. Elke keer als ik ga rijden voelt mijn pony dat ik stress heb en dan gaat zij vervelend doen, waardoor ik helemaal gek wordt. Vroeger kon ik heel goed rustig blijven, maar nu barst ik bijwijze van al bij een stap verkeerd bij mijn pony.
Mijn pony is echt een hartstikke lief beest, alleen ik ben heel erg gestresst de laatste tijd waardoor ik vaak tegen mijn pony tekeer ga. Wat ik natuurlijk niet wil, maar het gaat vanzelf. En mijn pony reageert er nogal op. Heeft er iemand tips voor mij, want zo kan het echt niet...

Groetjes

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:00

Niet meer je eigen gevoel op je pony afreageren.
Dat is wel heel makkelijk, omdat je pony blijkbaar een makkelijk doelwit voor je is.
Maar zo hoort het niet. :n
Probeer na te gaan waarom je zo gestresst bent en dat te veranderen.
Of een ander doelwit zoeken, een boksbal of zo?
En niet een onschuldig dier.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:41

Ik zou inderdaad eerst eens nagaan waar je stress vandaan komt. En misschien is het beter om dan tijdelijk niet te rijden of een hele stap terug te doen en gewoon ervan genieten en niet ergens op focussen.

lovelady1

Re: Stress bij ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:43

ik ben het met de rest eens en probeer er met iemand over te praten

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:46

Oorzaak stress opzoeken en daarna oplossen (voor zover mogelijk) en tot ie tijd niet meer rijden.
Je paardje is blijkbaar heel sensitief en pakt jouw gevoelens over. Is heel lastig, heb zelf ook zo'n paard, als ik problemen heb om mijn werk: beter maar even niet rijden, wordt toch niets.
Het scheelt al dat je zelf weet waarom het even niet lukt, is al de helft van de oplossing. Misschien eerste even wat yoga of meditatie oefeningen doen voordat je erop stapt. Afreageren op je pony versterkt de band niet en maakt je pony nog onzekerder waardoor probleem alleen maar verergert.

bouncelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 11:19

Bedankt voor de tips! Ik krijg binnenkort een bijrijder voor mijn pony, dus dan wordt het waarschijnlijk ook rustiger voor me. En ja ik merk wel dat hierdoor alles verergert. Maar het gebeurd niet als ik op een pony rijdt die er niet op reageert... Denk dat mijn pony er overgevoelig voor is... Ja ik ga denk ik maar oefeningen doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:22

Niet meer op je pony stappen totdat je je leert beheersen.....
Er zijn genoeg oefeningen voor, en anders pak je eens ergens een training mee..... Lijkt me goed om te kijken naar de oorzaak van alle stress en daar iets mee te doen....

Laat de pony maar even lekker met rust zou ik zeggen ;-)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:23

Pony laten staan. Leuke dingen doen zodat je pony weer ontspanning wordt en geen moeten. Heb zelf ook net zo'n periode gehad. Ik heb het nooit afgereageerd op mijn paard maar hij nam mijn stress gewoon over. Heb een tijdje alleen maar buiten met hem gereden of hij had vrij!

bouncelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 18:49

Het gaat alweer beter, ik schreeuw niet meer tegen mijn pony.
Ik hou me gewoon in dus het gaat veel beter! Bedankt voor de tips!

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:52

Afstappen op het moment dat je voelt dat je boos wordt of je geduld verliest.. rondjes ernaast lopen tot je weer rustig bent en verder rijden...

bouncelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 19:01

Ja ik merk al dat het beter gaat! Bedankt!