Er heeft een Shet bij die twee gestaan, mijn eigen Shet, die werd door mijn ruin echter steeds als die met de merrie wilde spelen door mijn ruin dwars door de draden het land uit gejaagd, en kwam toen bij de koeien en stier (!) in het weiland er naast terecht: resultaat: de Shet moest daar weg, dus die staat nu al weer geruime tijd samen met een Shetvriendinnetje in de paddock achter mijn huis, dat schuin aan de overkant ligt.
Ik begrijp dat dit natuurlijk groeps/kudde gedrag is, en van de zomer ging het ook redelijk om de merrie in het weiland daarnaast of zelfs na enige tijd nog 1 weiland verder te hanteren, maar ze kon toen Japie nog zien en horen, maar dat was kennelijk minder bedreigend dan over het schouwpad echt mee weg nemen. Naar de rijbak of stallen.
Die naastliggende weides zijn nu op rust, en ook opgevroren, dus niet bruikbaar. Het weiland is trouwens ook niet van mij.
Heb het nog niet eerder meegemaakt dat een jong paard zo extreem reageerde bij scheiden/weghalen. Op ongelukken zit ik natuurlijk ook niet te wachten.
Nu met de grond bevroren laat ik het maar even zitten, maar het zal er toch binnen afzienbare tijd eens werkbaar van moeten komen.
EDIT: ik zie zojuist dat marjoleinvdh kruislings met de mijne gepost heeft, een deel van de situatie heb ik al in mijn post weergegeven: er naast en een wei verderop ging inderdaad voor het winterseizoen wel. Van opgeven kan geen sprake zijn: ze wordt in mei 4 jaar (ik heb haar al vanaf veulentje van 5 maanden), en ze moet eens een paar stappen verder (letterlijk en figuurlijk).